• 1
  • 2
2009-08-03, 13:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4r7in
Behöver inte bakterier luft för att.. finnas till?
Nej, dessa bakterier heter anaeroba bakterier en av de kända inom livsmedel är Clostridium botulinum.
Som i skönhets branschen använder denna bakteries toxin till att ta bort rynkor.

Men finns mängder med syre i ett kebabspett så man behöver i alla fall inte oroa sig för denna bakterie.
Citera
2009-08-03, 15:32
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
skulle nog oroa mig mig för annat ..
Precis. Sperma i kebabsåsen t ex.

Fast jag har också undrat länge hur fan det funkar med kebabstycket och hur fan de håller den fräsch.
Sen ser man ibland att de skär när det inte varit värmt så länge. T ex om det kommer 3 kunder i rad som skall ha kebab så blir det ett jävla skärande i stocken. Är det verkligen färdigt eller äter man halvrått ibland?
Citera
2009-08-03, 15:40
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.

Fast jag har också undrat länge hur fan det funkar med kebabstycket och hur fan de håller den fräsch.
Sen ser man ibland att de skär när det inte varit värmt så länge. T ex om det kommer 3 kunder i rad som skall ha kebab så blir det ett jävla skärande i stocken. Är det verkligen färdigt eller äter man halvrått ibland?

Rimligtvis sprids värmen lite längre in än enbart ett "kebablager", som väl skuret inte är tjockare än 3-4mm.
Citera
2009-08-03, 15:41
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.

Det är hög temperatur och stora kebabspetts(som dom kallas), så det hinner bli grillat. Eftersom dom inte kapar ett helt varv från topp till tå så blir det inte 3 varv tills ditt kött

Sen förmodar jag att dom är lätt förgrillade hos fabrikanten(t.ex. järvsökebab, som jag tycker har godast)
Citera
2009-08-03, 15:44
Medlem
H.E.L.s avatar
Ok tack för svaren. Nu menar jag riktig kebab(låååånga mörka remsor) och inte när de tuggat karrékotlett och fett o knådat ihop på en pinne...
Citera
2009-08-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, dessa bakterier heter anaeroba bakterier en av de kända inom livsmedel är Clostridium botulinum.
Som i skönhets branschen använder denna bakteries toxin till att ta bort rynkor.

Men finns mängder med syre i ett kebabspett så man behöver i alla fall inte oroa sig för denna bakterie.

Angående botulinum: I nästan alla köttprodukter där det finns risk för botulism så tillsätter man nitrit, vilket motverkar tillväxten av Botulinum-bakterien. Förmodligen är det så med kebabstockarna också, även om jag inte läst innehållsförteckningen.

Förresten, visste ni att dom trycker in en massa nötfett i kyckling-kebab-geggan? Köttet blir tydligen alldeles för torrt annars.
Citera
2009-08-04, 03:08
Medlem
midnighttrains avatar
jag har sett att de slänger ner hela kebabspettet i en stor frys när dom stänger.

innersta delen av kebaben måste ju vara rejält bakteriefylld när den har hållt en ljummen temperatur i flera dagar innan den skärs upp.
Citera
2009-08-05, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
jag har sett att de slänger ner hela kebabspettet i en stor frys när dom stänger.

innersta delen av kebaben måste ju vara rejält bakteriefylld när den har hållt en ljummen temperatur i flera dagar innan den skärs upp.

Ok, då har någon bekräftat det jag har misstänkt.

Antar då att dom tillsätter några härliga preparat som förhindrar en bakterieflora?
Citera
2009-08-06, 05:47
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Ok, då har någon bekräftat det jag har misstänkt.

Antar då att dom tillsätter några härliga preparat som förhindrar en bakterieflora?

ja man får väl hoppas det. de flesta kebabspetten har väl runt 5-10 kilo kebab på och det lär ju knappast ta slut på en dag direkt, och de lär ju inte vara direkt billiga så de kör nog med samma spett tills det tar slut.
Citera
2009-08-06, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
ja man får väl hoppas det. de flesta kebabspetten har väl runt 5-10 kilo kebab på och det lär ju knappast ta slut på en dag direkt, och de lär ju inte vara direkt billiga så de kör nog med samma spett tills det tar slut.

Nej dom gör så att dom skär till all kebab från spettet så att säga, och så lägger dom köttet i frysen/kylen och värmer köttet vid behov i micro.
Citera
2009-08-06, 21:14
Medlem
CallPonDems avatar
Nu är det faktiskt så att ett kebabspett räcker oftast till 1-2 dagar.
Man låter spettet grillas och när det är färdigt så skär man ytterskiktet efter hand och detta hamnar i en kebabvärmare, som är en uppvärmd rostfri metallåda. Skulle det bli kebab över så går det att sätta spettet i kylen och sedan använda dagen efter. Skulle det mot förmodan finnas kvar ngt efter dag 2 så kastas detta.
Kebab spetten görs inte i pizzerian utan kommer färdiga. Gyros görs däremot oftast i pizzerian.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in