• 1
  • 2
2009-08-01, 13:52
Medlem
Dieselryttarens avatar
Håller på med en hemmabygge med en B18A ~64. Till detta har jag kopplat en varvräknare från Biltema som till för ett par dagar visade rätt varv.

Nålen på varvräknare började fladdra och framför allt visade den dubbla varvet på ett ungefär. Har kollat det mest uppenbara (den är inställd på 4-cyl). Trodde det var varvräknaren som var kass så jag har varit inne på biltema och bytt ut den men den nya har samma problem.

Då det är ett hemmabygge har jag kopplat in en 240 tändspole med ett förkopplingsmotstånd till fördelaren. Problemen började ungefär samtidigt som förkopplingsmotståndet kopplades in.

Någon som har några teorier till vad som kan vara fel?

// D
Citera
2009-08-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselryttaren
Håller på med en hemmabygge med en B18A ~64. Till detta har jag kopplat en varvräknare från Biltema som till för ett par dagar visade rätt varv.

Nålen på varvräknare började fladdra och framför allt visade den dubbla varvet på ett ungefär. Har kollat det mest uppenbara (den är inställd på 4-cyl). Trodde det var varvräknaren som var kass så jag har varit inne på biltema och bytt ut den men den nya har samma problem.

Då det är ett hemmabygge har jag kopplat in en 240 tändspole med ett förkopplingsmotstånd till fördelaren. Problemen började ungefär samtidigt som förkopplingsmotståndet kopplades in.

Någon som har några teorier till vad som kan vara fel?

// D
du har nog kopplat fel är det hög spänningen du lagt den på jord brytare eller matning,
Citera
2009-08-01, 14:34
Medlem
Dieselryttarens avatar
Har inte ändrat nått med kopplingen sedan den slutade fungera.

den sitter inkopplad på - anslutningen på tändspolen. är inte det rätt?
Citera
2009-08-01, 14:42
Medlem
whaas avatar
Felet är helt enkelt inköpsstället.
Citera
2009-08-01, 14:46
Medlem
Dieselryttarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whaa
Felet är helt enkelt inköpsstället.

Finns många sämre ställen man kan köpa grejer på. Behövde en extern varvräknare, finns inte många andra ställen att välja på...
Citera
2009-08-01, 15:45
Medlem
Herrdeos avatar
Citat:
Finns många sämre ställen man kan köpa grejer på. Behövde en extern varvräknare, finns inte många andra ställen att välja på...

Valfri biltillbehörsfirma...(Biltema kategoriseras inte in där, utan tillhandahåller mest husgeråd och cyklar, ungf. som Rusta...).
Citera
2009-08-01, 16:41
Medlem
Citat:
Har inte ändrat nått med kopplingen sedan den slutade fungera.

den sitter inkopplad på - anslutningen på tändspolen. är inte det rätt?

man kan väl säga så här att om den är avsed för att drivas av matningen till sdpolen och du lagt den på hög spänningen så finns det en viss risk att den havererar,
var skall den då anslutas till enligt det papper du fick med när du köpte den ,, antagligen mellan bryttare och spole om du nu lagt en mellan rotorn och spole så verkar det inte särskilt lyckat om det inte utrykligen står så i instruktionen
Citera
2009-08-01, 19:14
Medlem
Dieselryttarens avatar
instruktionerna säger uttryckligen att den ska anslutas till minus på tändspolen, dvs varvräknaren landar parallellt med brytaren.

Den funkade hur bra som helst när jag körde utan förkopplingsmotståndet, och det är ju inkopplat före allt annat i lågspänningskretsen så om något borde varvräknaren få en lägre ström än vad den hade innan, eller har jag fel?

// D
Citera
2009-08-01, 19:31
Medlem
My name is Earls avatar
Har du provat UTAN motståndet?
Citera
2009-08-01, 19:42
Medlem
Citat:
instruktionerna säger uttryckligen att den ska anslutas till minus på tändspolen, dvs varvräknaren landar parallellt med brytaren.

Den funkade hur bra som helst när jag körde utan förkopplingsmotståndet, och det är ju inkopplat före allt annat i lågspänningskretsen så om något borde varvräknaren få en lägre ström än vad den hade innan, eller har jag fel?

// D
nä men du bör ju ha + och jord för att ge den kraft sen lägger du en singnal ledning mellan spolen och bryttarn ,,
denna ledning är ju en singnal ledning och där har du en trig späning mellan 0 och 12 volt och det borde funka
Citera
2009-08-01, 20:14
Medlem
Avva66s avatar
Kontakten till mätaren ska in på kabeln till fördelaren,
alltså minus. Och högspänning finns det bara på
själva tändkabeln på en tändspole.

Varför inte testa utan det där motståndet?
Citera
2009-08-01, 20:59
Medlem
Dieselryttarens avatar
Ska pröva utan motståndet imorrn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto