• 1
  • 2
2009-08-01, 04:15
Medlem
Tror ni att det föds onda människor? Som sen senare i livet blir onda? O gör grymma brott? Jag tycker inte det, man blir en brottsling av det man har varit med om i barndomen o senare genom livet. följ upp ämnet man mördad i Visby har diskuterat där angående det här ämnet..
Senast redigerad av Catwomen1 2009-08-01 kl. 04:17.
Citera
2009-08-01, 04:22
Medlem
Ja, det mesta har nog med uppväxten att göra tror jag, tycker det begås fler brott av folk med taskig uppväxt.

Jag tror nästan ingen föds ond.
Citera
2009-08-01, 04:37
Medlem
Tror nog inte man föds ond, inte heller att uppväxten spelar någon roll.
Då tänker jag liksom födsel tills man är ungefär 11.

Sen händer det väll grejer när barn börjar använda datorer och bredda ut sin kompiskrets och träffas annat folk. Tror inte det finns så mycket som man kan göra som förälder
Citera
2009-08-01, 04:52
Medlem
Kebabsvarvares avatar
Jag tror bara att det är osympatiska, dvs. känslokalla personer som verkligen kan vara onda i sitt tänkande.

Annars finns det väl egentligen inte så mycket att spekulera om, personer som går i en kriminell bana är oftast sådana med taskig uppväxt, som Elooks skrev.
Citera
2009-08-01, 05:04
Medlem
Kaustis avatar
Det här är ju skitintressant faktiskt. Alla säger ju att det är umgänget + uppväxten som formar dessa människor (och jag tror också på detta). Men det borde väl finnas NÅGON därute som haft en "perfekt" uppväxt där man inte kan hitta en enda anledning till varför personen blivit en mördare/bankrånare/annat? Någon enstaka "oskyldig skyldig" borde det väl finnas därute?
Citera
2009-08-01, 05:20
Medlem
Kebabsvarvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Men det borde väl finnas NÅGON därute som haft en "perfekt" uppväxt där man inte kan hitta en enda anledning till varför personen blivit en mördare/bankrånare/annat?

Absolut. Som jag skrev tidigare; en person utan någon som helst empati för andra människor, kan i stort sett göra vad som helst utan att ens ha ett dåligt samvete efteråt.
Det är sådana personer som jag tror kan vara onda på riktigt.

En annan förklaring till att "normala" människor blir kriminella kan ju vara att man är i behov av det.
Du har dålig ekonomi, varför inte gå och råna en bank?

Sen finns det nog dessa "wiggers" där ute som tycker att brott och kriminalitet är coolt, och gör det av denna anledning.
Citera
2009-08-01, 08:47
Bannlyst
Sånt här har man ju spekulerat ikring i århundranden - Tesen är väl ARV och MILJÖ. Arvet får du efter rubbade föräldrar och deras allmänna beteende, miljön får du ifrån var du bor/ekonomi/vem du umgås med (men det finns ju undantag, och dessa individer har ju nästan alltid en bokstavssjukdom, eller en sinnessjukdom )
Senast redigerad av Stoi! 2009-08-01 kl. 08:52.
Citera
2009-08-01, 11:55
Moderator
Hamilkars avatar
Det här känns som en fråga för Filosofi. I Veckans Brott har den i vart fall ingenting att skaffa.
/Hjälpmod.
Citera
2009-08-01, 12:04
Medlem
potentials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsvarvare

Sen finns det nog dessa "wiggers" där ute som tycker att brott och kriminalitet är coolt, och gör det av denna anledning.

Se dagens Malmö.
Citera
2009-08-01, 12:05
Bannlyst
Ett spädbarn är ju knappast ont, däremot kan det bli det, detta genom att spegla sin uppväxt.
Citera
2009-08-01, 12:28
Medlem
Willy.Ganks avatar
Alla personer har potentialen/risken att bli "goda/onda" personer allt handlar om vad man upplever och vad som händer i ens liv. Sen kanske det är så att vissa har lite lättare att vara "goda" om man föds med väldigt mycket empati men fortfarande man kan ju fortfarande bli "ond" för det.
Citera
2009-08-01, 16:01
Bannlyst
Ni talar om folk med taskig uppväxt som går den kriminella vägen, här antar jag att ni menar att dessa personer begår onda handlingar som rån, stöld, mord etc.

Men hur är det med rika fifflare? "vanliga" som köper prostituerade? Medelklass som inte gör ett piss åt hemlösa som lider på gatan. Presidenter som beställer mord(krig)? Skattefusk? Eller andra onda handlingar.

Ondskan finns på alla planer, inte bland vissa eller vissa grupper, utan i alla överallt. Det handlar om hur grupperna definierar personernas handling, och den måste självklar också bli synlig för att kunna klassificeras som ond/god/"neutral"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in