2009-07-31, 22:36
Medlem
Ciphers avatar
Här har jag skrivit ned det mest grundläggande om psykoser. Ni kan även ställa frågor och diskutera ämnet här. Det är min förhoppning att detta ska bli den sista tråden om psykoser i den här forumsdelen.

Jag är för en legalisering utav cannabis, som många andra här, men för att öka chanserna för att detta ska ske, så måste vi höja nivån. För att höja nivån på debatten, så måste vi höja nivån på våra argument! När jag läser runt i den här forumsdelen och ser hur många av er resonerar, så blir jag bekymrad. Det är faktiskt inte konstigt att de flesta inte kan ta er/oss på allvar.

Cannabisdebatten har vid det här laget gått igenom flera stadier. Just nu verkar en stor del utav debatten ha mynnat ut i cannabisbrukets skadeverkningar, och kanske främst huruvida cannabis kan orsaka psykoser eller ej. Syftet med den här tråden är att lära er förstå saken litet bättre, så att ni kan lära andra, och framför allt argumentera saken bättre. Cannabis kan orsaka psykoser, så är det bara.

Jag brukar alltid säga att om man vet vad en psykos är för något, så förstår man även vad som kan ligga till grund för att man får en sådan. Ni kommer inte få se några konkreta bevis, utan ni får lugnt och sansat läsa vad jag skrivit, så tror jag att de flesta av er kommer dra en korrekt slutsats.

Q: Vad är en psykos?
A: En psykos är, enkelt förklarat, när man upplever vissa saker som inte finns, och är helt övertygad om att dessa är riktiga; ett tillstånd där man inte agerar efter vad som egentligen sker; slutsatserna man drar, är inte baserade vad som verkligen händer runt omkring en, det vill säga att man drar slutsatser utav saker som inte existerar någon annan stans än i ens egna huvud. Vad som är verkligt och inte är naturligtvis subjektivt, eftersom vi alla tolkar verkligheten annorlunda, men om det inte finns något som talar för att det man reagerar på verkligen finns där, så är det med största sannolikhet en vanföreställning.

Q: Jag har hört att det finns olika typer av psykoser?
A: Ja, det finns olika typer utav psykoser. En psykos är alltid en psykos, och de olika typerna visar sådant som hur snabbt den utvecklades, eller vad som låg till grund för det, men en psykos är alltid en psykos, och utförandet utav själva sjukdomstillståndet ändras inte baserat på typ.

Först har vi 'akut psykos'. Att en psykos är akut betyder att det är en psykos som kommit till väldigt snabbt. En psykos som inte är akut, har vanligtvis utvecklats gradvis under en längre tid. Motsatsen till akut psykos har inget speciellt namn vad jag känner till. Akuta psykoser är de som oftast är relaterade till droger.

Ett annat begrepp är 'drogutlöst psykos'. En drogutlöst psykos innebär att man får en psykos under ruset, och att denna inte går över, trots att ruset är över och drogerna brutits ned av kroppen, så pass att dem inte längre är aktiva. Ett begrepp som ligger nära detta är 'droginducerad psykos'. En droginducerad psykos är när man får en psykos under ett drogrus, och den går över efter att ruset är över och drogerna brutits ned utav kroppen.

Q: Vilken typ kan man få av cannabis då?
A: Det beror alldeles på omständigheterna. Om man röker mer sällan, och får psykos utav cannabis, så är det oftast en akut psykos man råkar ut för. Röker man däremot dagligen, så har psykosen oftast utvecklats gradvis. Om man råkar ut för en akut psykos så är det oftast en droginducerad psykos, som går över, snarare än en drogutlöst psykos, som blir mer långvarig.

Observera mitt bruk av ordet 'ofta', och 'oftast'. Allt är relativt.

Q: Vad är en snetripp för något? Är det också en sorts psykos?
A: Ordet snetripp används väldigt löst, och i väldigt många sammanhang där ett drogrus gått fel, varför ordet har tappat sin betydelse väldigt mycket. Ofta används uttrycket för att beskriva allt från panikångest till illamående. Men en riktig snetripp är mer än så. En snetripp är när man under ett drogrus får vanföreställningar, ofta kantade utav paranoia, och man tror att dessa är riktiga. En snetripp är alltså med andra ord en akut droginducerad psykos.

Q: Varför får man psykos då? Kan jag få det?
A: Om du har en något sånär mänsklig hjärna, så kan du få en psykos. Alla människor är skapta olika, vi har olika färg på ögonen, en del har lockigt hår medan andra har rakt, en del har lätt att bygga muskler, en del är ljusare, et.c. Samma princip gäller även våra hjärnor. Allas hjärnor ser olika ut, och har annorlunda förutsättningar. En del personer löper större risk för att bli beroende, andra löper större risk att bli deprimerade, det finns de som har lättare att tänka logiskt, et.c.

Det handlar alltså om helt vanliga områden i hjärnan, men att vissa av dessa fungerar på ett litet annorlunda sätt. Det behöver inte vara så här från början heller, utan hjärnan formas hela livet, utav väldigt många anledningar. Hjärnan är som mest flexibel när man är ung, och när man växer upp. Förändringar kan bero på droger, miljöbyten, relationer, ja, vad som helst egentligen, och när som helst på vägen kan ett nytt område formas på ett sånt sätt att det innebär nya förutsättningar.

Detta gäller inte bara en del människor. Det finns ingen modell för hur en standard hjärna ska se ut. Alla ser annorlunda ut, alla har vi olika svagheter och styrkor, baserade på hur våra hjärnor utvecklats. Vi vet inte från början vilka förutsättningar vi har, och ingen kan säga i förväg att man inte kommer råka ut för någon psykos, baserat på att man inte har haft några problem innan. Det fungerar helt enkelt inte så, och jag hoppas att jag förklarat så att de flesta kan förstå varför.

Man kan få psykos av många olika orsaker, och att man råkar ut för det kan omöjligt bero på en enda sak. Ibland bottnar det i andra sjukdomstillstånd, så som schizofreni, demens, delirium tremens, depression, et.c. Det är dock ingen slump att droger ofta är inblandade när det gäller psykoser. Ofta gäller det droger som verkar kraftigt dopaminergt, så som amfetamin och kokain, eller psykedeliska droger, så som hallucinogener, cannabis, et.c.

Det handlar helt enkelt om hur vi är skapta, vad vi går igenom, och vad vi klarar av, och generellt sett så vet vi inte vad vi klarar av och inte, innan vi testat själva. Dessutom ändras förutsättningarna. Enkelt förklarat kan man säga att det främst är vår hjärnas konstruktion det handlar om, och hur den ser ut beror till stor del på vårt biologiska arv, och på vår miljö.
Senast redigerad av Cipher 2009-07-31 kl. 22:44.
Citera
2009-07-31, 22:37
Medlem
Ciphers avatar
Q: Hur vet jag om jag själv eller någon jag känner har fått psykos?
A: Alla reagerar annorlunda på det som händer dem. De allra flesta vet ju inte att något händer dem, och de som gör det gör det ofta först efteråt, så någon konkret förändring kanske inte sker innan man börjar bete sig konstigt. Men ett vanligt skede i början utav en psykos är att man börjar dra sig undan mer och mer, att man isolerar sig. Men det är inte helt ovanligt att man mår väldigt bra, tror sig vara speciell, utvald, och till och med att man har superkrafter. En del blir även mycket aggressiva.

För att ge en litet skarpare bild, så får man se till symptomen. När man talar om psykoser, så talar man om positiva och negativa symptom. Ett positivt symptom, innebär att något läggs till till ens upplevelsevärld, och de negativa symptomen innebär en förlust utav något som fanns där innan, så som sociala och intellektuella förluster. Hallucinationer och vanföreställningar är litet utav själva essensen, när det kommer till psykoser. Dessa symptom är sådant som läggs till, och är således positiva.

Det kan vara vilken typ utav hallucinationer som helst. Det kan vara något man ser, något man smakar, något man hör, något man luktar, eller något man känner. Allra vanligast är dock audiotära hallucinationer (hörsel), och efter det visuella (syn). Kanske för att det är svårt att slå fast att vissa verkligen är hallucinationer, så som smak, och i vissa fall även doft.

En vanföreställning är när man får för sig att något händer, man känner det på sig. För att hålla dessa misstankar vid liv kan man tycka sig få små ledtrådar från omgivningen som bekräftar det man redan tror. Dessa ledtrådar behöver ju inte heller vara baserade på verkligheten, utan de kan ju vara hallucinationer. Hallucinationerna blir något utav bilderna till en seriestripp, och tillsammans bildar de en hela historia.

Sedan kan en mängd negativa symptom tillkomma. Man kan börja tala konstigt, både på så vis att man sluddrar, som om man vore berusad, eller att man uttrycker sig annorlunda, med annat uttal på ord, et.c. Eftersom man befinner sig i en väldigt subjektiv upplevelsevärld, så kan man bete sig väldigt konstigt, särskilt om man är paranoid. Många har även väldigt svårt att organisera sig, svårt att äta, svårt att koncentrera sig, et.c.

Q: Hur ska jag bemöta någon som fått en psykos?
A: Kom ihåg att den som råkat ut för detta, och inte vet om det, tror att det som händer honom/henne är verkligheten. Om du ber denne att förklara sin situation, utan att påstå att personen är sjuk, så kommer du med största sannolikhet få höra en historia som verkar väldigt trovärdig. Det är fortfarande en annan levande människa som tror på detta, så ofta kan deras berättelser låta fullt möjliga.

För en person utan sjukdomsinsikt, som har en psykos, är det väldigt svårt att förklara detta för. Vilket absolut inte är speciellt konstigt, eftersom denna tror sig leva i samma verklighet som alla andra. Att säga till denne person att vad den upplever är hallucinationer och vanföreställningar, är precis som om du själv skulle höra det. Det är svårt att smälta.

Om du tror att någon har psykos bör du ta det varsamt till en början. Smyg dig inte på den personen socialt. Utan studera denne som om allt vore som vanligt, och om du är hundra procent säker, säg det antingen rakt ut, eller till någon som denne person litar på, och låt den personen berätta det. Att smyga sig på, inflika litet frågor här och var, och "känna" på personen, kan bara göra saken värre.

Q: Hur länge varar en psykos?
A: Det är väldigt svårt att säga när en psykos kommer gå över. Det enda man egentligen kan göra, förutom att studera psykosen för att försöka slå fast hur kraftig den är, är att se till vad det är för typ utav psykos. En akut psykos går ofta över snabbare än en psykos som inte är akut.

Ungefär hälften utav dem som råkar ut för psykos får senare diagnosen schizofreni. Man brukar säga att om man får en psykos, och den varar i sex månader, så ändrar man diagnosen till schizofreni. Men kom ihåg att detta bara är en riktlinje, och absolut inte någon regel eller något krav. Har man fått psykosen på grund av extrem stress, så kanske man har utsatt sig själv för samma stress igen gång på gång under den tiden, och på så vis hållit psykosen vid liv. Gränser och rekommendationer av det här slaget, är ofta väldigt flytande.
Senast redigerad av Cipher 2009-07-31 kl. 22:56.
Citera
2009-07-31, 22:57
Medlem
Bra skrivet!

Bör skriva om detta bara:
Citat:
Ett begrepp som ligger nära detta är 'droginducerad psykos'. En droginducerad psykos är när man får en psykos under ett drogrus, och den inte går över efter att ruset är över och drogerna brutits ned utav kroppen.

Angående sjukdomsinsikt. Är det så att ingen med tillståndet kan förstå att det igentligen inte händer? Jag har i alla fall hört att vissa kan det...

Sen angående psykos som omvandlas till schizofreni. Är det inte så att de allra flesta som drabbas av en "akut psykos" inte senare drabbas av en långvarig sådan?

EDIT:
Menade kortvarig psykos. Vad jag vet så finns det ingen riktig koppling mellan en sådan och en långvarig psykos(?).

Vad är en "kortvarig psykos" förresten?
Senast redigerad av antiantiliberal 2009-07-31 kl. 22:59.
Citera
2009-07-31, 23:11
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Bra skrivet!

Bör skriva om detta bara:
Citat:
Ett begrepp som ligger nära detta är 'droginducerad psykos'. En droginducerad psykos är när man får en psykos under ett drogrus, och den inte går över efter att ruset är över och drogerna brutits ned utav kroppen.
[...]
Tack ska du ha!

Jag märkte detta misstag ganska snabbt, det är ändrat nu.
Citat:
[...]
Angående sjukdomsinsikt. Är det så att ingen med tillståndet kan förstå att det igentligen inte händer? Jag har i alla fall hört att vissa kan det...
[...]
Jo då, en del kan förstå detta själva, men för de allra flesta krävs det att någon berättar det för dem. Sedan finns det ju även dom som vägrar acceptera att de är sjuka, trots att dem får det berättat för sig. Tror att många reagerar så till en början.
Citat:
[...]
Sen angående psykos som omvandlas till schizofreni. Är det inte så att de allra flesta som drabbas av en "akut psykos" inte senare drabbas av en långvarig sådan?

EDIT:
Menade kortvarig psykos. Vad jag vet så finns det ingen riktig koppling mellan en sådan och en långvarig psykos(?).
[...]
De flesta akuta psykoser tenderar att vara mer kortvariga än dem som inte är akuta, och en kortvarig psykos är, om man inte får psykos igen, bara en psykos, och kommer inte utvecklas till schizofreni. Men det är ju bara i efterhand man kan säga att en psykos varit kortvarig.
Citat:
[...]
Vad är en "kortvarig psykos" förresten?
Just begreppet 'kortvarig psykos' är ingen speciell typ utav psykos vad jag vet, utan bara en psykos som går över relativt snabbt.
Citera
2009-07-31, 23:27
Medlem
Stämmer verkligen "Ungefär hälften utav dem som råkar ut för psykos får senare diagnosen schizofreni." ?

En enkel google-sökning på begreppet "kortvarig psykos" hittar bl.a. detta:
Citat:
En kortvarig psykos går över av sig själv relativt snabbt och återkommer vanligen inte.
http://www.uas.se/upload/5950/Brochy...20psykoser.pdf

Så stämmer det då verkligen? Eller är de flesta psykoser inte kortvariga sådana kanske?
Citera
2009-07-31, 23:29
Medlem
En snetripp är när man under ett drogrus får vanföreställningar, ofta kantade utav paranoia, och man tror att dessa är riktiga. En snetripp är alltså med andra ord en akut droginducerad psykos.

fick det en gång, var fan de läskigaste ja varit med om
hade krökat ganska mkt o sedan rökte ja mkt på de o var HELT övertygade om att jag skulle dö, satt o skaka i typ 5 min o sa inget alls utom att ja kmr dö:S
kom hem sedan o slockna direkt
Citera
2009-07-31, 23:30
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Stämmer verkligen "Ungefär hälften utav dem som råkar ut för psykos får senare diagnosen schizofreni." ?

En enkel google-sökning på begreppet "kortvarig psykos" hittar bl.a. detta:

http://www.uas.se/upload/5950/Brochy...20psykoser.pdf

Så stämmer det då verkligen? Eller är de flesta psykoser inte kortvariga sådana kanske?
Enligt vårdguiden är det så, att ungefär hälften utav de som råkar ut för psykos, senare får schizofreni. Extremt hög siffra dock, tycker jag. Det är som sagt först efter att psykosen är över, som man kan säga att det var en kortvarig psykos man hade.
Senast redigerad av Cipher 2009-07-31 kl. 23:32.
Citera
2009-07-31, 23:31
Medlem
luffans avatar
Väldigt bra FAQ får jag lov att säga, tackar. =)

Finns det någon statistik på det här med psykoser? Hur många som råkar ut för en, hur mycket risken ökar om man röker dagligen o.s.v.
Citera
2009-07-31, 23:48
Medlem
korvkioskens avatar
Bra skrivet. Innan så trodde jag att det bara kunde ske om man hade en latent psykos. Men hade tydligen fel...
Citera
2009-07-31, 23:53
Medlem
zebagos avatar
Läste i en bok för ett litet tag sen att endast 70 fall av så kallad haschpsykos har rapporterats i Sverige, kan detta användas som ett legaliseringsargument? Kan det stämma? För isåfall tycker jag inte att man kan oroa sig för psykoser om det är nästan inga som har drabbats.
Citera
2009-08-01, 00:03
Medlem
expanders avatar
Klistrar denna
/Mod
Citera
2009-08-01, 00:31
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffan
Väldigt bra FAQ får jag lov att säga, tackar. =)

Finns det någon statistik på det här med psykoser? Hur många som råkar ut för en, hur mycket risken ökar om man röker dagligen o.s.v.
Tack själv!

Det brukar finnas en del statistik i DSM-IV, kanske finns det gällande psykoser med.
Citat:
Ursprungligen postat av korvkiosken
Bra skrivet. Innan så trodde jag att det bara kunde ske om man hade en latent psykos. Men hade tydligen fel...
Kul att du lärt dig något nytt! Hoppas fler gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av zebago
Läste i en bok för ett litet tag sen att endast 70 fall av så kallad haschpsykos har rapporterats i Sverige, kan detta användas som ett legaliseringsargument? Kan det stämma? För isåfall tycker jag inte att man kan oroa sig för psykoser om det är nästan inga som har drabbats.
70 st fall låter som en orimligt låg siffra. Har vänner som suttit på behandlingshem och liknande, där det suttit folk som fått psykos på grund av cannabis. Om det bara funnits 70 st fall i Sverige, så har jag en vän som träffat 10 % av dessa, bara de senaste åren.
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Klistrar denna
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här