2009-07-31, 19:16
Medlem
Hej! Igr surfade jag lite p youtube och helt pltsligt lste sig hela datorn och inget fungerade. Inte ens ctrl-alt-del. D fick jag stnga av datorn helt och starta den igen. D sattes en konstig hrddisk-kontroll igng som jag aldrig sett frut, och den sa att ngot var fel.

Efter kontrollen nr Windows Vista skulle startas fick jag ett felmeddelande: En registerfil r borta eller skadad. Felkod: 0xc00000e9

Det stod att man skulle stoppa in Windows-skivan och vlja reparera, vilket jag gjorde. Det som hnde d var att det krdes igng ett test fr att se vad som var fel fr att det senare skulle repareras. Nr testet var klart stod det att felet inte kunde repareras.

Det enda som verkar kvarst som alternativ r att blsa disken helt, och d kommer vi till en ny frga.
Nr man har startat med Win-skivan str det att man kan starta kommandotolken, kan man drifrn kopiera filer till en extern hrddisk? Eller finns det ngot stt att lsa denna registerfil-frga?

Tacksam fr svar!
Robert
Citera
2009-07-31, 22:50
Medlem
Istllet fr att krngla till det med undansparningen via DOS s kan du ju annars koppla HDDn till en annan dator och initiera disken dr, d dyker den upp som en vanlig hrddisk med ett par skadade filer som du inte kan ppna (endast registerfilerna i frga), s all eventuell porr eller "skolarbeten" r skra vilket fall som
Citera
2009-07-31, 22:55
Medlem
mjo, det r ju en id.. fast det smartaste r kanske att kolla bios att hrddisken gr att lsa, jag menar s att inte hela HDD har kraschat..

men i vrigt.. nr jag eventuellt sparat det jag vill, d r det bara blsa den och installera om windows? finns inget annat att gra?
Citera
2009-07-31, 23:02
Medlem
Riktigt bra dr.. Om man bortser frn att kan du boota till HDDn och f en blskrm och felkod som beror p WINDOWS REGISTRY ERROR s finns ju chansen att datorn inte ens frsker lsa HDDn och bara slumpar felkoder.

Men kolla BIOS s att HDDn kan lsas innan du testar att spara informationen, just in case menar jag!
Citera
2009-07-31, 23:09
Medlem
den verkar knna av hrddisken iaf.. men det jag behver gra r allts att skaffa ngon sorts adapter? hrddisken tillhr nmligen en laptop.. vet du vad det r fr sorts adapter? har fr mig att jag lste det ngonstans hr..
Citera
2009-08-01, 01:14
Medlem
Det beror p vad du har fr HDD i, om du har 1.8" eller 2.5" (2.5" r standarden fr laptops, har du en liten Lenovo eller en Inspiron mini tror jag snarare p 1.8" dock).
En sn adapter kostar inte allt fr mycket dock, och gr att hitta i de flesta datorbutiker och p diverse "dator-hemsidor" lr ocks ha en del att bjuda p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in