Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-31, 15:39
Medlem
Tjena.

Har en så gott som ny HP Laptop, och såklart är äckliga Vista installerat på den, Så jag hade tänkt formatera skiten och lägga in XP, har gjort det 1000ggr på mina andra datorer så vet hur man gör, inte svårigheter.

NU är det så att när datorn bootar från xpskivan och läser in allt som den gör innan man kommer till menyn där man väljer formarta / reparera osv.
så precis innan den ska slå över till menyn så kommer en bluescreen upp, där det står att det kan vara fel på hårddisken kör CHKDSK /F

Det är inget fel på hårddisken, har även testat tagit ut hårddisken och köra booten utan hårddisk bara för att se om man kommer vidare. vilket man inte gjorde.
Inget fel på XP skivan heller, har testat flera olika xp skivor.

Vad är fel på den jävla datorn!! Allt fungerar perfekt annars. så sjukt :S.
Citera
2009-07-31, 17:14
Medlem
carbsons avatar
ofta väldigt svårt att nedgradera datorer numera. sök o du ska finna 2000+ trådar om detta. förstår inte varför du vill nedgradera? uppgradera till win 7 istället.

har du kollat upp så drivrutiner fins till din dator med XP-stöd. finns troligen inte.
Citera
2009-07-31, 17:23
Medlem
Det är en märkesdator, dom brukar låsa skiten, prova om du kan installera andra operativsystem på datorn som linux etc. Dra in en annan hårddisk och prova om det går med den. Flasha BIOS för att bli av med deras låsta skit?

Med märkesdatorer har man sett det allra märkligaste genom tider, t ex gömda partitioner på hårddisken som både blockerar och samlar information om användaren.
Citera
2009-08-08, 16:50
Medlem
jag känner till problemet du har ...jag har en HP TX2 multitouch maskin och tänkte prova XP tablet på den men nej.... bluescreen! har provat nu 4 gånger... enligt olika hp forum så måste man göra en egen XP skiva med Nlite och integrera dom rätta SATA drivrutinerna till skivan ... och sen ska det fungera ...men jag har inte fått det och fungera
Citera
2009-08-08, 18:02
Medlem
bergsturks avatar
Om det är hårddiskdrivrutiner som saknas kan man installera dem från diskett genom att trycka F6 under installationen.

På många datorer kan man installera XP ändå genom att ändra SATA-kontrollerns läge från AHCI/Native SATA till IDE-kompatibelt läge i BIOS.
Citera
2009-08-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Om det är hårddiskdrivrutiner som saknas kan man installera dem från diskett genom att trycka F6 under installationen.

På många datorer kan man installera XP ändå genom att ändra SATA-kontrollerns läge från AHCI/Native SATA till IDE-kompatibelt läge i BIOS.

har ej hjälpt i mitt fall ....blåskärm på samma ställe
Citera
2009-08-08, 19:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarnakille
har ej hjälpt i mitt fall ....blåskärm på samma ställe

Vilken av metoderna? Båda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera