2011-03-17, 20:36
Medlem
Mr.Flashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Går att köpa pH-test för en hundralapp på zoo butiker eller på growshops.
Hur mycket näring använder du dig av?
Hur mycket och ofta vattnar du?

När du vattnar med fel pH kan vissa ämnen bli utelåsta och på så sätt bidra till gula blad osv.
Annars brukar det vara brist på något.

Att den kan tappa de nedersta bladen i blom är inget ovanligt och inget att oroa sig över.
Vad för pH har vattnet?
Har den varit i blom i 4 veckor och inte har visat kön låter skumt. Vad är det för strain?
Har du ljuset på 12/12?

jag vet inte ph på den har ingen sticka var kan man köpa sån? och hur mätar man sen?

strain är hawaiian snow
ja ljuset är 12/12 men ibland på morgonen kommer det in ljus i rummet

Den är feminised
Citera
2011-03-17, 21:42
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Jo men det funkar ju inte på samma sätt som att mäta vattnet?
Principen är den samma men personligen tycker jag det är krångligare.

Varför mäta vattnet när man han kan mäta direkt i jorden.
För det är väl jordens PH han behöver veta?
Citera
2011-03-17, 22:00
Medlem
Citat:
pH-värdet.

Hej och tack för svar. Det kan inte bero på att plantan får för lite näring eller att det är för varmt åt den? Tänkte närmast på denna bild på värmeskada som jag tycker är väldigt likt min planta.
http://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=1279
Citera
2011-03-18, 16:51
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmhatt
Hej och tack för svar. Det kan inte bero på att plantan får för lite näring eller att det är för varmt åt den? Tänkte närmast på denna bild på värmeskada som jag tycker är väldigt likt min planta.
http://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=1279

Hur gammal är plantan?
Citera
2011-03-19, 15:24
Medlem
Ganska precis två veckor gammal.
Citera
2011-03-19, 17:50
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Hjälp!
Min planta börjar få lite lätt gula blad och i kanterna är det helgult!
200w Lågenergi. Vattnas med enbart kranvatten. Står i vanlig blomjord. Fläkt riktad mot plantan.
Min första odling.. Har ej kommit så långt att jag mätt PH eller luftfuktighet. Hjälp!
http://img714.imageshack.us/i/img0563v.jpg/

Skulle helt klart säga att det är näringsbränna. För lite näring ger skador på det sättet.
Har du gett den näring????
Citera
2011-03-19, 18:18
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Skulle helt klart säga att det är näringsbränna. För lite näring ger skador på det sättet.

Men om plantan är 2 veckor gammal borde näringen i jorden räcka för att den inte skall få näringsbrist?
Citera
2011-03-19, 18:57
Medlem
Nej har bara vattnat med vanligt kranvatten. Läst som sagt att man inte ska vattna med näring de två första veckorna. Iochförsig är jorden tagen ur en påse jag haft ståendes i skrubben i ett år. Kan det försämra den? Det är vanlig blomjord inhandlad på Ica.
Citera
2011-03-19, 20:02
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:

Edit: Skulle vara "ger INTE skador på det sättet"
Citera
2011-03-19, 20:04
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Nej har bara vattnat med vanligt kranvatten. Läst som sagt att man inte ska vattna med näring de två första veckorna. Iochförsig är jorden tagen ur en påse jag haft ståendes i skrubben i ett år. Kan det försämra den? Det är vanlig blomjord inhandlad på Ica.

Skumt...... det enda det kan vara då är jorden. Byt jord. Känns som man kan för lite om jord odling för att vara på den säkra sidan och inte säga fel till dig.
Citera
2011-03-20, 14:00
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Skumt...... det enda det kan vara då är jorden. Byt jord. Känns som man kan för lite om jord odling för att vara på den säkra sidan och inte säga fel till dig.

Ja eller så är pH't åt helvete så det blir för mycket lockouts. Eller så kan det vara som du säger, jorden.
Citera
2011-03-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ja eller så är pH't åt helvete så det blir för mycket lockouts. Eller så kan det vara som du säger, jorden.

Jag skulle kollat pH:t direkt, lättare också än att hålla på och byta jord, särskilt om det händer igen o isf måste ju pH:t ändå kollas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in