2012-08-02, 10:48
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMono
Okej, vart kan jag köpa pyrex?

Finns i de flesta blomsteraffärerna, personligen föredrar jag den som kommer i en liten glasflaska som man själv blandar ut och besprutar me, den på sprayflaska har ja upplevt vara för stark för cb, när jag använt den har ja fått stora svarta fläckar på löv som ej gick bort och löven dog efter en tid.
Citera
2012-08-02, 10:52
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovvyZilean
text

Mvh.

Ta en titt under "toxic salts buildup", ser de ut som dina plantor?
http://www.marijuanapassion.com/forum/showthread.php?t=54277
Citera
2012-08-02, 14:34
Medlem
GrovvyZileans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Ta en titt under "toxic salts buildup", ser de ut som dina plantor?
http://www.marijuanapassion.com/forum/showthread.php?t=54277

Tack!

Är nästan säker på att det berodde på övervattning, samt att jorden blivit så pass kompakt att rötterna inte kunnat utvecklats och växa och att dom mer eller mindre drunkna, gjorde ett akutingrepp då jag plantera om plantan med lite jord och massa lecakulor så den skulle få upp mer luft och syre, samt att rötterna kan börja växa ordentligt. Får hoppas att hon återhämtar sig igen.
Citera
2012-08-02, 14:52
Medlem
Citat:
Tack!

Är nästan säker på att det berodde på övervattning, samt att jorden blivit så pass kompakt att rötterna inte kunnat utvecklats och växa och att dom mer eller mindre drunkna, gjorde ett akutingrepp då jag plantera om plantan med lite jord och massa lecakulor så den skulle få upp mer luft och syre, samt att rötterna kan börja växa ordentligt. Får hoppas att hon återhämtar sig igen.

Övervattning är väldigt vanligt, du är inte ensam!
Låt den torka ut bra, stoppa ner ett finger i jorden ca 5cm och om det inte fastnar nå jord på fingret alls (känns torrt). När den är torr och plantan nästan börjar se hängig ut så vattnar du lagomt så jorden runt plantan blir fuktig (inte genomvattna).
Då kommer den börja må bättre och då kan du med tiden hitta den rätta mängden vatten för din planta. Om det nu är övervattning. Jag vattnar ca 5-7dl till 10l jord när jorden börjat bli torr och man ser att kanterna på jorden inte längre vidrör krukan helt som när man har genomvattnat.

Lycka till!
Citera
2012-08-02, 16:09
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Var och köpte sera ph-test i akvariebutiken. Fast står inget om kalibrering eller liknande.
Man droppar 4 droppar i 5ml vatten och jämför på en färgkarta. Verkar som det ligger
på runt 7.5 i ph. Men tog vattnen direkt ur kranen. Skall det stå någon dag först?

Plantorna är ca 4 veckor nu och är gula och brända i ändarna, sedan har även en
av plantorna börjat att krulla sina blad uppåt/i sidorna..
Citera
2012-08-02, 19:37
Medlem
cdxz11s avatar
ok hoppas de blir bättre groovyzilean, ett tips ang vattning är att låta jorden torka tills kanterna börjar lämna krukan som systemreset sa och sedan vattna dem underifrån, dvs ställ ned krukan i en större behållare som du har fylld med vatten, låt dem sedan stå där tills du känner att fukten kommer upp till toppen på jordlagret, sedan är de bra o ställa av dem i en flood-tray och låta överskottsvatten rinna av innan du ställer tbx dem i odlingsutrymmet, ger imo bästa vattningsresultatet och håller jorden fuktig länge så man kan vattna nån gång i vekan på detta vis me större krukor.
Citera
2012-08-02, 19:39
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Var och köpte sera ph-test i akvariebutiken. Fast står inget om kalibrering eller liknande.
Man droppar 4 droppar i 5ml vatten och jämför på en färgkarta. Verkar som det ligger
på runt 7.5 i ph. Men tog vattnen direkt ur kranen. Skall det stå någon dag först?

Plantorna är ca 4 veckor nu och är gula och brända i ändarna, sedan har även en
av plantorna börjat att krulla sina blad uppåt/i sidorna..

Ja låt vattnet stå någon dag så kloret dunstar bort oh mät då ph. Att blad krullar upp och gulnar kan bero på kaliumbrist, kan även bero på övergödning svårt o säga utan bild eller mer info, har du vattnat me näring?
Citera
2012-08-02, 23:52
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Har inte använt mig av någon näring, men har kört på vanlig blomjord från start och inte
såjord.

Ska se vad vattnet visar när jag kommer hem om 6 dagar igen.
Om pht fortfarande är lika högt, hjälper det isåfall med att blanda ut krossade äggskal i jorden?

Vet inte hur tillförlitliga dessa akvarietesterna är heller för 110 sek. Men ger kanske en hint iaf.
Citera
2012-08-03, 10:14
Medlem
GrovvyZileans avatar
Tack för svaren och tipsen och hjälpen grabbar. Lillan mår redan bättre.

Nu när hon återhämtat sig så undrar jag även vad jag skall göra med dom sjuka/skadade bladen? Om dom inte vill dö och lossna på egen hand, skall jag klippa bort dom så plantan inte lägger energi och kraft på att hålla dom vid liv eller skall dom få hänga där och se fula och ledsna ut?

Kommer vänta några dagar för att se om hon vill ha kvar dom eller stänger av dom själv, men alltid bra att kolla med andra först.
Citera
2012-08-03, 10:36
Medlem
Citat:
Tack för svaren och tipsen och hjälpen grabbar. Lillan mår redan bättre.

Nu när hon återhämtat sig så undrar jag även vad jag skall göra med dom sjuka/skadade bladen? Om dom inte vill dö och lossna på egen hand, skall jag klippa bort dom så plantan inte lägger energi och kraft på att hålla dom vid liv eller skall dom få hänga där och se fula och ledsna ut?

Kommer vänta några dagar för att se om hon vill ha kvar dom eller stänger av dom själv, men alltid bra att kolla med andra först.

Låter bra!
Men låt bladen vara, plantan kommer att suga näringen ur dom för att bygga vidare nån annanstans på plantan, största sannolikhet på högsta toppen.
Dom ramlar av själv när det är dags, normalt även för väl omhändertagna plantor.
Klipper man och sånt så stressar man och hämmar växten.
Gula blad kanske inte är så fina, men bättre än inget.
Citera
2012-08-03, 13:53
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Har inte använt mig av någon näring, men har kört på vanlig blomjord från start och inte
såjord.

Ska se vad vattnet visar när jag kommer hem om 6 dagar igen.
Om pht fortfarande är lika högt, hjälper det isåfall med att blanda ut krossade äggskal i jorden?

Vet inte hur tillförlitliga dessa akvarietesterna är heller för 110 sek. Men ger kanske en hint iaf.

Krossade äggskal har ej surt ph utan är snarare basiska om jag inte misstar mig, brukar användas för att höja ph i jord. Behöver du sänka ph kan du ex blanda ut lite ättika i vattnet du vattnar me, jag har använt mig av ättika för o justera ph i vatten en tid då jag odlat och haft ca 7,5 ph på vattnet efter de fått stå nån dag. Jag brukade sikta på ca 6,3-6,4 i ph och det gav mig goda resultat.
Citera
2012-08-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Krossade äggskal har ej surt ph utan är snarare basiska om jag inte misstar mig, brukar användas för att höja ph i jord. Behöver du sänka ph kan du ex blanda ut lite ättika i vattnet du vattnar me, jag har använt mig av ättika för o justera ph i vatten en tid då jag odlat och haft ca 7,5 ph på vattnet efter de fått stå nån dag. Jag brukade sikta på ca 6,3-6,4 i ph och det gav mig goda resultat.

Måste bara tillägga att det är olika som gäller för olika sorters jord.
En jord kan behöva vattnas med 6.0 för att få avrinning på 6,5 och vissa måste vattnas med 7.0.
Men vanligast är att vattna med 6,3-6,7 om man inte har valt helt fel jord.
Så kolla avrinningen också, gärna med jord som redan blivit vattnad några gånger då PH ändras lite efter en viss tid.
Ville bara tillägga, rättar ingen eller så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in