Citat:
Ursprungligen postat av bo-odlare
Lampa: 400W hps (Philips)
Temperatur: med fönstret i rummet öppet stabilt runt 27-28 grader.
Storleken på krukorna ligger på 10 liter.
Mina plantor är ju inte mer än 1 dm höga atm men vattnar dom med ca 0.5L/kruka, för lite tror du?
Har en bra behållare att vattna med som rymmer 2.5dl så vattnar det sen vänta och lite senare vattnar jag resten.
Tror att det är alldeles för torrt i garderoben, borde nog beställa hem en luftfuktare asap..
Temperaturen är bra. Skaffa en termometer som även mäter luftfuktigheten. Man vill ju ha hög luftfuktighet i veggen och lite torrare framförallt i slutet av blommning för att undvika mögel mm.
Spontant har du för stora krukor, men det beror på vad man tycker om omplantering. Själv skulle jag föredra det.
5dl i en 10-liters behållare är som att spotta en törstig tjur i halsen.
Det är lite av ett vågspel med hur fuktig jord man vill ha.
Jag föredrar att hålla jorden fuktig mestadelen av tiden för att låta den torka ut så den "släpper" från krukan emallanåt så att rötterna inte "dränks"
En del säger att man ska göra det svårt för plantan genom att inte ge den tillräkligt med vatten och att den skulle må bra av det. Det stämmer inte, det stressar bara växten och kommer bara få den att växa sämre med uppenbart resultat som följd. Sämre yield bla.
Man ska helst ha hål i botten på krukorna, gärna att botten till en ca en femtedel består av hål och när man vattnar, vattna så att det rinner igenom en (hel) del vatten till ett uppsamlingsfat och gör dig av med överskottet.
Det kommer driva ur en del salter som akumuleras i jorden.
Lycka till!
ps Ett tips är att införskaffa nån av jorge cervantes eller ed rosenthal´s odlings-"bibel" som innehåller mycket bra odlingsinfo.