2011-01-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
1-2dl vatten blöter ju bara den övre jorden som sen torkar/dunstar rätt snabbt utan att tränga ner till rötterna ordentligt, du ser ju ut att ha rätt stora krukor så vattna på ordentligt ~2ggr/vecka istället för att "dutta" lite varje dag.

Gav damerna 4dl att dela på nu. Dock har det redan torkat uppe på ytan på den som slokar. Misstänker att det är väldigt torrt i garderoben! Får se hur det tar sig nu, tror jag måste beställa gödning snart dock.
Citera
2011-01-17, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-odlare
Gav damerna 4dl att dela på nu. Dock har det redan torkat uppe på ytan på den som slokar. Misstänker att det är väldigt torrt i garderoben! Får se hur det tar sig nu, tror jag måste beställa gödning snart dock.

Menar givetvis 4dl var.. dock nu 10 timmar senare är det torrt ca 10 cm ner, kan det bero på att det är sjukt torrt där inne?
Citera
2011-01-17, 08:17
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Menar givetvis 4dl var.. dock nu 10 timmar senare är det torrt ca 10 cm ner, kan det bero på att det är sjukt torrt där inne?
Vad har du för lampa, temperatur och krukstorlek egentligen?

I mina 11liters "pottor" så vattnar jag ~1,5-2liter vatten ~2ggr/vecka när plantorna är cirkus 30-40cm höga och större.
Iofs så vattnar jag hälften första sen väntar jag 20-30min innan jag häller på resten så det inte bara rinner rakt igenom och ut i botten men ändå..
Citera
2011-01-17, 08:18
Medlem
Tack för bra tråd! Lär komma in här och checka inom kort, nu då när man har tänkt köra PC-Grow
Citera
2011-01-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Vad har du för lampa, temperatur och krukstorlek egentligen?

I mina 11liters "pottor" så vattnar jag ~1,5-2liter vatten ~2ggr/vecka när plantorna är cirkus 30-40cm höga och större.
Iofs så vattnar jag hälften första sen väntar jag 20-30min innan jag häller på resten så det inte bara rinner rakt igenom och ut i botten men ändå..

Lampa: 400W hps (Philips)
Temperatur: med fönstret i rummet öppet stabilt runt 27-28 grader.
Storleken på krukorna ligger på 10 liter.

Mina plantor är ju inte mer än 1 dm höga atm men vattnar dom med ca 0.5L/kruka, för lite tror du?

Har en bra behållare att vattna med som rymmer 2.5dl så vattnar det sen vänta och lite senare vattnar jag resten.

Tror att det är alldeles för torrt i garderoben, borde nog beställa hem en luftfuktare asap..
Citera
2011-01-17, 16:47
Medlem
Citat:

Mina plantor är ju inte mer än 1 dm höga atm men vattnar dom med ca 0.5L/kruka, för lite tror du?

Har en bra behållare att vattna med som rymmer 2.5dl så vattnar det sen vänta och lite senare vattnar jag resten.

Tror att det är alldeles för torrt i garderoben, borde nog beställa hem en luftfuktare asap..

Temperaturen är bra. Skaffa en termometer som även mäter luftfuktigheten. Man vill ju ha hög luftfuktighet i veggen och lite torrare framförallt i slutet av blommning för att undvika mögel mm.

Spontant har du för stora krukor, men det beror på vad man tycker om omplantering. Själv skulle jag föredra det.

5dl i en 10-liters behållare är som att spotta en törstig tjur i halsen.
Det är lite av ett vågspel med hur fuktig jord man vill ha.
Jag föredrar att hålla jorden fuktig mestadelen av tiden för att låta den torka ut så den "släpper" från krukan emallanåt så att rötterna inte "dränks"

En del säger att man ska göra det svårt för plantan genom att inte ge den tillräkligt med vatten och att den skulle må bra av det. Det stämmer inte, det stressar bara växten och kommer bara få den att växa sämre med uppenbart resultat som följd. Sämre yield bla.

Man ska helst ha hål i botten på krukorna, gärna att botten till en ca en femtedel består av hål och när man vattnar, vattna så att det rinner igenom en (hel) del vatten till ett uppsamlingsfat och gör dig av med överskottet.

Det kommer driva ur en del salter som akumuleras i jorden.

Lycka till!

ps Ett tips är att införskaffa nån av jorge cervantes eller ed rosenthal´s odlings-"bibel" som innehåller mycket bra odlingsinfo.
Senast redigerad av Som-nam-na 2011-01-17 kl. 16:56.
Citera
2011-01-17, 17:41
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:

Vattna du på 1liter åt gången åtminstone och häll det vid stammen så det rinner ner till där rötterna är istället för att pytsa ut det jämt över i krukan/krukorna nu innan rotsystemet hunnit fylla ut utrymmet.
Citera
2011-01-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Temperaturen är bra. Skaffa en termometer som även mäter luftfuktigheten. Man vill ju ha hög luftfuktighet i veggen och lite torrare framförallt i slutet av blommning för att undvika mögel mm.

Spontant har du för stora krukor, men det beror på vad man tycker om omplantering. Själv skulle jag föredra det.

5dl i en 10-liters behållare är som att spotta en törstig tjur i halsen.
Det är lite av ett vågspel med hur fuktig jord man vill ha.
Jag föredrar att hålla jorden fuktig mestadelen av tiden för att låta den torka ut så den "släpper" från krukan emallanåt så att rötterna inte "dränks"

En del säger att man ska göra det svårt för plantan genom att inte ge den tillräkligt med vatten och att den skulle må bra av det. Det stämmer inte, det stressar bara växten och kommer bara få den att växa sämre med uppenbart resultat som följd. Sämre yield bla.

Man ska helst ha hål i botten på krukorna, gärna att botten till en ca en femtedel består av hål och när man vattnar, vattna så att det rinner igenom en (hel) del vatten till ett uppsamlingsfat och gör dig av med överskottet.

Det kommer driva ur en del salter som akumuleras i jorden.

Lycka till!

ps Ett tips är att införskaffa nån av jorge cervantes eller ed rosenthal´s odlings-"bibel" som innehåller mycket bra odlingsinfo.

Ska i veckan inhandla en luftfuktare med inbyggd termometer!

Hahaha. Beror inte det lite på hur pass stor tjuren är? :P planterna är ju bara ca 25 dagar gamla.

Var medveten om att man skulle ha krukor med hål. Däremot hade jag inte en aning om att man skulle vattna så pass mycket så det rann igenom :O det har aldrig någonsin gjort det när jag vattnat så antar att jag vattnat alldeles förlite då och det är därför en av plantorna har börjat sloka istället för som alla misstänkt att det är övervattning?

Tack!
Citera
2011-01-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ska i veckan inhandla en luftfuktare med inbyggd termometer!

Hahaha. Beror inte det lite på hur pass stor tjuren är? :P planterna är ju bara ca 25 dagar gamla.

Var medveten om att man skulle ha krukor med hål. Däremot hade jag inte en aning om att man skulle vattna så pass mycket så det rann igenom :O det har aldrig någonsin gjort det när jag vattnat så antar att jag vattnat alldeles förlite då och det är därför en av plantorna har börjat sloka istället för som alla misstänkt att det är övervattning?

Tack!

Om man antar att en tjur behöver 10 liter vatten per dag så betyder det inte att tjuren kan tillgodogöra sig den mängden för att man häller ut 10 liter i hans hägn?

5 dl vatten i 10 liter jord gör en marginell skillnad för en liten stackars växt.
Citera
2011-01-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Om man antar att en tjur behöver 10 liter vatten per dag så betyder det inte att tjuren kan tillgodogöra sig den mängden för att man häller ut 10 liter i hans hägn?

5 dl vatten i 10 liter jord gör en marginell skillnad för en liten stackars växt.

Vattnade dom för några timmar och gav dem då 1 liter vardera utöver det 5dl jag vattnade innan men det rann inte igenom någonting? Kändes som om dom fick riktigt mycket vatten så vattnade inte mer än så.
Citera
2011-01-20, 19:16
Medlem
Hårda blad... Någon som har en ide ang varför bladen blir hårda. Dem är gröna och fina annars och plantan växer bra men bladen är hårda när man känner på dem.
Citera
2011-01-20, 19:41
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Hårda blad... Någon som har en ide ang varför bladen blir hårda. Dem är gröna och fina annars och plantan växer bra men bladen är hårda när man känner på dem.
Hårda så de blir spröda och går sönder när du böjer/viker undan dem eller?

De lite äldre & större fan leaves på mina plantor blir också rätt "hårda" (jämfört med yngre) om det är så du menar? annars har jag ingen aning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in