2011-02-27, 07:52
Medlem
Jonte74s avatar
Strain: Blue berry från Nordic Seeds

Får inte fröna till att gro ordenligt, 5 frön på blött papper i burk med gladpack över i 4 dagar i mörkt rum 23-25grader. När de fick en lite snabel(rot) stoppade jag ner dem i rockwool kuber och lät dem stå kvar i mörkt rum i propavator. Efter en natt kom en av dem upp, denna tog jag fram i ljus 24/7 och gav den halv styrka på näring enligt Hesis tabell. Nu på morgonen är den nästan död.
Har jag gjort fel? De andra fröna verkar inte vilja komma upp, öppnade upp kuberna för att se hur det har gått för dem.......knappt ingenting har hänt.

Så till frågorna.
Ska det ta så lång tid för dem att komma upp?
Gav jag den som kommit upp näring för fort så att jag har bränt den?
Kan det vara fel på fröna?(knappast troligt va?)

Har sköljt den som kommit upp i vatten och ställt tillbaka den i mörker nu.

Kan jag ha haft lysrören för nära? 10cm
Senast redigerad av Jonte74 2011-02-27 kl. 08:05.
Citera
2011-02-27, 13:14
Medlem
Hmm, detta är inte akut i det att mina plantor mår dåligt. Tvärt om, de mår skitbra och är stora. Varit i blom 6 veckor nu.... MEN! Jag är orolig i och med att de inte luktar något. Rör jag på dem luktar mina händer efterråt men jag måste lukta 1 decimeter från dem för att jag ska känna den där cb-doften.

Jag är rätt säker på att det är honor, så vad kan felet vara?! :S Hör ju om hur alla försöker dölja lukt osv men jag kan inte känna någon lukn alls nästan =/ Det pekar ju på att det är en hane men its not =S Budsen börjar bli stora nu dessutom
Citera
2011-02-27, 14:39
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in.my.mind
Hmm, detta är inte akut i det att mina plantor mår dåligt. Tvärt om, de mår skitbra och är stora. Varit i blom 6 veckor nu.... MEN! Jag är orolig i och med att de inte luktar något. Rör jag på dem luktar mina händer efterråt men jag måste lukta 1 decimeter från dem för att jag ska känna den där cb-doften.

Jag är rätt säker på att det är honor, så vad kan felet vara?! :S Hör ju om hur alla försöker dölja lukt osv men jag kan inte känna någon lukn alls nästan =/ Det pekar ju på att det är en hane men its not =S Budsen börjar bli stora nu dessutom

Vissa strains luktar mer och vissa mindre
Citera
2011-02-27, 14:41
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Strain: Blue berry från Nordic Seeds

Får inte fröna till att gro ordenligt, 5 frön på blött papper i burk med gladpack över i 4 dagar i mörkt rum 23-25grader. När de fick en lite snabel(rot) stoppade jag ner dem i rockwool kuber och lät dem stå kvar i mörkt rum i propavator. Efter en natt kom en av dem upp, denna tog jag fram i ljus 24/7 och gav den halv styrka på näring enligt Hesis tabell. Nu på morgonen är den nästan död.
Har jag gjort fel? De andra fröna verkar inte vilja komma upp, öppnade upp kuberna för att se hur det har gått för dem.......knappt ingenting har hänt.

Så till frågorna.
Ska det ta så lång tid för dem att komma upp?
Gav jag den som kommit upp näring för fort så att jag har bränt den?
Kan det vara fel på fröna?(knappast troligt va?)

Har sköljt den som kommit upp i vatten och ställt tillbaka den i mörker nu.

Kan jag ha haft lysrören för nära? 10cm

Du behöver inte tillföra någon näring så kan vara möjligt att dom har fått en överdos av det.
Hur längesen var det du stoppa dom i kuberna?
Citera
2011-02-27, 15:16
Medlem
Jonte74s avatar
2 dagar sedan
Citera
2011-02-27, 15:19
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
2 dagar sedan

Satte du ner fröna rätt i jorden?
Om du gjorde rätt, ha lite tålamod
Citera
2011-02-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumbanan911
ne vanligt blomjord från plantagen. ph't ska ligga 4,5-5,5

testade iaf att skölja jorden och låta det rinna av får se hur dom mår imorn.

Förutom färgen såg den lite hängig ut tycker jag, över/under vattnad?

Färgändringen påminner om mina babys dock och jag löste det med ytterst lite allaround näring vilket gjorde dem mycket gladare och piggare, misstänker att jorden var dålig helt enkelt. Kanske kan vara ngt att testa? Upplever generellt att om man använder jord som fått stå ett tag så kan det behövas ett ytterst litet näringstillskott, vet inte hur mycket sanning det ligger i det egentligen men det är iaf min erfarenhet.
Citera
2011-02-27, 21:44
Medlem
karlsson911s avatar
Min planta har nu börjat se lite gulare ut och genomskinlig, har blivit lite hängig dom senaste dagarna..
Är det kanske dåligt med näring?
Men den är bara 1½ vecka gammal så har hört att det är för tidigt att börja med näring..
Eller är det för lite ljus?
Står under en 150w LE lampa..

http://img683.imageshack.us/i/p2273856.jpg/
Citera
2011-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson911
Min planta har nu börjat se lite gulare ut och genomskinlig, har blivit lite hängig dom senaste dagarna..
Är det kanske dåligt med näring?
Men den är bara 1½ vecka gammal så har hört att det är för tidigt att börja med näring..
Eller är det för lite ljus?
Står under en 150w LE lampa..

http://img683.imageshack.us/i/p2273856.jpg/

Hur nära har du lampan?
När de är så små behöver de bara ledljus +lite till egentligen så kanske har den stackaren blivit lite väl belyst?

Ngn annan kan nog fylla i eller konstatera att jag är ute o cycklar dock
Citera
2011-02-27, 22:05
Medlem
karlsson911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur nära har du lampan?
När de är så små behöver de bara ledljus +lite till egentligen så kanske har den stackaren blivit lite väl belyst?

Hmm då låter det mycket väl som den har fått lite för mycket den har stått ca 20 cm ifrån, tar o höjer lampan lite
Citera
2011-02-27, 22:09
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson911
Hmm då låter det mycket väl som den har fått lite för mycket den har stått ca 20 cm ifrån, tar o höjer lampan lite
En LE-lampa kan du ~5-10cm ifrån om du vill. Jag tror du inte låtit jorden få torka ordentligt mellan vattningarna och att det är syrebrist som gör den lite "sliten".
Citera
2011-02-27, 22:11
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur nära har du lampan?

Jag har utan problem kört 250W CFL 10cm ovanför dem när dem är så små.
Tror inte där problemet ligger.

Hur ofta vattnar du?
Hur mycket?
Vad för pH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här