2011-05-11, 17:34
Medlem
Schmurkins avatar
Har tre White Widow plantor inomhus, de är samtliga planterade i tre separata 1-2 literskrukor med jord och lite sand (min mammas idé för att göra jorden mer luftig, hon brukar göra det på sina egna lagliga växter) dock ingen näring. De står i fönsterbrädet med och solen lyser på rätt bra, jag vattnar ungefär varannan dag, när jag känner att det blir för torrt. Jag har satt genomskinliga plastpåsar över krukorna för att det avdunstade vattnet inte skulle fly och att plantorna skulle få leva i en fuktig miljö (även mors initiativ här). Detta gör även så att det blir väldigt varmt i krukan, jag har inte mätt men mitt rum ligger runt 22-23 och i krukorna är det närmare 30. De har stått där i cirka 5 dagar sedan de kom upp ur jorden men nu verkar de må dåligt.

Jag kom hem idag och märkte att en av plantorna har fått ett svart löv, jag vet inte om den har bränt sig eller vad som har hänt men det ser nästan ut så. Den andra har av någon anledning bestämt sig att hålla sina löv uppåt men annars verkar den må bra. Den tredje har gula fläckar med nyanser av brunt. Har jag gjort något fel? Kan jag fortsätta som jag gör? Helt enkelt, hur bör jag gå tillväga?
Citera
2011-05-11, 20:11
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmurkin
Har tre White Widow plantor inomhus, de är samtliga planterade i tre separata 1-2 literskrukor med jord och lite sand (min mammas idé för att göra jorden mer luftig, hon brukar göra det på sina egna lagliga växter) dock ingen näring. De står i fönsterbrädet med och solen lyser på rätt bra, jag vattnar ungefär varannan dag, när jag känner att det blir för torrt. Jag har satt genomskinliga plastpåsar över krukorna för att det avdunstade vattnet inte skulle fly och att plantorna skulle få leva i en fuktig miljö (även mors initiativ här). Detta gör även så att det blir väldigt varmt i krukan, jag har inte mätt men mitt rum ligger runt 22-23 och i krukorna är det närmare 30. De har stått där i cirka 5 dagar sedan de kom upp ur jorden men nu verkar de må dåligt.

Jag kom hem idag och märkte att en av plantorna har fått ett svart löv, jag vet inte om den har bränt sig eller vad som har hänt men det ser nästan ut så. Den andra har av någon anledning bestämt sig att hålla sina löv uppåt men annars verkar den må bra. Den tredje har gula fläckar med nyanser av brunt. Har jag gjort något fel? Kan jag fortsätta som jag gör? Helt enkelt, hur bör jag gå tillväga?

Ett svart löv? Har jag aldrig sett innan. Att den sedan skall ha brännts sig låter mindre troligt om den nu bara står i fönstret och får solen på sig.
Är dem bara 5 dagar gamla?
När bladen pekar uppåt är det ett tecken på att dem har det ganska varmt.
Vattnar du med kranvatten?
Om du gör det, låter du det stå och dra i 24h?
Citera
2011-05-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte

Vill bara påpeka en sak. Vad jag har lärt mig/läst/egna erfarenheter osv, är att när bladen pekar uppåt är när dem mår bra. (med uppåt menar jag kanske ~45grader. dvs lite mindre än "/", men jag har väldigt svårt att tro att det någonsin är något negativt med att dom skulle antingen peka lite mer eller mindre uppåt)
Senast redigerad av markus004 2011-05-11 kl. 20:41.
Citera
2011-05-11, 20:44
Medlem
Schmurkins avatar
Citat:
Ett svart löv? Har jag aldrig sett innan. Att den sedan skall ha brännts sig låter mindre troligt om den nu bara står i fönstret och får solen på sig.
Är dem bara 5 dagar gamla?
Vattnar du med kranvatten?
Om du gör det, låter du det stå och dra i 24h?

Som sagt, de har plastpåsar över sig så det blir väldigt, väldigt varmt där inne märkte jag. Tog av dem. Planterade den 5te och de kom upp runt den 7de. Så cirka 5 dagar, ja. Jag vattnar med kranvatten som har fått stå i mitt rum och fyller på när det blir tomt. Så ja, det får stå och dra i minst 24 timmar.
Citera
2011-05-11, 20:57
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus004
Vill bara påpeka en sak. Vad jag har lärt mig/läst/egna erfarenheter osv, är att när bladen pekar uppåt är när dem mår bra. (med uppåt menar jag kanske ~45grader. dvs lite mindre än "/", men jag har väldigt svårt att tro att det någonsin är något negativt med att dom skulle antingen peka lite mer eller mindre uppåt)

Det har jag också läst mig till, att dem skall må bra om bladen pekar uppåt. Men på senare tid efter egna erfarenheter är det när det är "extremt" varmt som bladen pekar uppåt och i samma veva formar bladen som ett V.

Men jag låter det vara osagt

Citat:
Ursprungligen postat av Schmurkin
Som sagt, de har plastpåsar över sig så det blir väldigt, väldigt varmt där inne märkte jag. Tog av dem. Planterade den 5te och de kom upp runt den 7de. Så cirka 5 dagar, ja. Jag vattnar med kranvatten som har fått stå i mitt rum och fyller på när det blir tomt. Så ja, det får stå och dra i minst 24 timmar.

Vad använder du för jord? Har du håll i krukorna så vattnet rinner ut när du vattnar?
Hur mycket vattnar du?
Citera
2011-05-11, 20:58
Medlem
Schmurkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus004

Den som pekar uppåt får minst sol på sig så de andra får antagligen alldeles för mycket :P
Citera
2011-05-11, 21:01
Medlem
Citat:
Det har jag också läst mig till, att dem skall må bra om bladen pekar uppåt. Men på senare tid efter egna erfarenheter är det när det är "extremt" varmt som bladen pekar uppåt och i samma veva formar bladen som ett V.

Men jag låter det vara osagt

Hmm, jag kanske missförstod vad du menade med uppåt då?
Jag menade blad som pekar uppåt i ~45graders vinklings, fast med Platta blad, och inte V-formade.

blad som är v-formade kan mycket väl vara för att det är för varmt.

Jag har dock aldrig haft v-formade löv, endast uppåt-riktade löv har jag i princip hela tiden. (inte när dem är törstiga, då hänger dem ) och jag har 25C+ i mitt tält
Citera
2011-05-11, 21:02
Medlem
Schmurkins avatar
Citat:
Vad använder du för jord? Har du håll i krukorna så vattnet rinner ut när du vattnar?
Hur mycket vattnar du?

Rabattjorden, är inte allt för fancy av mig. Vattnar varannan dag, 100-200ml tror jag. Fyllde upp 800ml som tog slut efter två vattningar. Uppskattning har aldrig varit min starka sida men känner mig ganska säker på den delen, jorden blir aldrig för torr eller för blöt.
Citera
2011-05-11, 23:42
Medlem
I'm sending you an SOS!

Jag har fått problem med mim Arjans haze #3 planta nu... Det har fått gula blad nedifrån och sedan så har ett blad fått bruna fläckar eller "spots". Jag behöver eran hjälp med vad jag ska göra för att åtgärda detta.

Jag läste och trodde att det var magnesium brist så jag tog liite växtnäring idag men det har inte hjälpt. Jag funderar på att spola plantan och låta den stå, om utan resultat sedan också plantera om till större kruka, nu har jag en ganska liten kruka...

Bilderna:
Bladet med bruna spots - http://imageshack.us/photo/my-images/694/sam0939l.jpg/
igen - http://imageshack.us/photo/my-images/683/sam0946d.jpg/
Överblick, gult blad - http://imageshack.us/photo/my-images/864/sam0933.jpg/

& visst är det väll en kvinna? (som tröst för de gula bladen) - http://imageshack.us/photo/my-images/593/sam0944m.jpg/

Så vad är det som är felet, någon?
Citera
2011-05-12, 08:38
Medlem
Neontomtes avatar
Alla verkar tydligen glömma av:

Kod:
Inomhus eller utomhus; 
Substrat: Jord, Cocos, Hydro; 
Belysning; 
Hur ofta vattnar du; 
Använder du näring, om ja - vilken; 
Strain; 
Ålder på plantan;

Även storlek på krukan!

Och nej det är ingen hona. Den har inte visat kön än!
Citera
2011-05-12, 10:07
Medlem
Citat:
Alla verkar tydligen glömma av:

Kod:
Inomhus eller utomhus; 
Substrat: Jord, Cocos, Hydro; 
Belysning; 
Hur ofta vattnar du; 
Använder du näring, om ja - vilken; 
Strain; 
Ålder på plantan;

Även storlek på krukan!

Och nej det är ingen hona. Den har inte visat kön än!

Kod:
Inomhus eller utomhus; 
Substrat: Jord, Cocos, Hydro;  Jord
Belysning; 2500lumen 2700k (jag vet, för lite ljus...)
Hur ofta vattnar du; Varje till varannan dag (på känn)
Använder du näring, om ja - vilken; Jag har inte använt näring tills igår, då tog jag liite, typ 35ml blomstra växtnäring
Strain; som sagtArjans Haze #3
Ålder på plantan;Snart 4:a veckor

Jag tänkte att bilderna skulle räcka men där får du infon...
Jag var lite stressad igår kväll, skulle slagga och orkade inte skriva utförligt.
mvh
Citera
2011-05-12, 10:11
Medlem
Neontomtes avatar
Vilket pH vattnar du med?
Näringen i jorden börjar nog ta slut.
Storlek på krukan?
35ml på hur mycket vatten?!

Gör du så att du plantera om till större kruka, om du inte redan har en stor kruka.
Så får du fräsch och ny jord med näring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in