2012-07-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Har ingen bild men kan försöka beskriva så gott jag kan.
Har byggt en rektangelformad "mur". Jag har sågat av raka grenar som är ca. 5cm i diameter, och format en rektangel. Har grävt ner i jorden lite och sedan fyllt med eget plantjord. Det är alltså grenar som håller ihop jorden. Tänk en balja av trä utan botten.

Glömde jag att nämna att det är utomhus?

Kan vara någon röta som finns kvar på grenen i just det partiet där dom alltid dör.
Citera
2012-07-03, 16:32
Medlem
Hejsan jag har nyss satt min planta i blom efter ungefär 1 månads vegg tid. Men dom senaste veckorna har jag haft problem med att dom nedersta bladen gulnat. Då sökte jag lite på de, och de är tydligen normalt att dom första gulnar och dör. Men i mitt fall så fortsätter det sig uppåt, och är på de tredje bladparet, hur ska jag fixa detta?? Jag har använt lite näring( jag underdoserade ganska mycket)

Vanlig blomjord.
100watt le
plantans höjd 20cm
Näring blomstra

Tack på förhand
Citera
2012-07-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefant123
Hejsan jag har nyss satt min planta i blom efter ungefär 1 månads vegg tid. Men dom senaste veckorna har jag haft problem med att dom nedersta bladen gulnat. Då sökte jag lite på de, och de är tydligen normalt att dom första gulnar och dör. Men i mitt fall så fortsätter det sig uppåt, och är på de tredje bladparet, hur ska jag fixa detta?? Jag har använt lite näring( jag underdoserade ganska mycket)

Vanlig blomjord.
100watt le
plantans höjd 20cm
Näring blomstra

Tack på förhand

Glömde skriva strainen, det är black sugar female seeds
Citera
2012-07-03, 20:26
Medlem
Citat:

Vanlig blomjord.
100watt le
plantans höjd 20cm
Näring blomstra

Tack på förhand
Vad har du för ph? Det kan vara så att du antingen har för högt eller lågt ph, då kan inte plantan suga åt sig näringen du ger den.

Mvh
Citera
2012-07-03, 20:35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Vad har du för ph? Det kan vara så att du antingen har för högt eller lågt ph, då kan inte plantan suga åt sig näringen du ger den.

Mvh
I vanlig blomjord med måttlig näringstillförsel borde pH-värdet vara som det ska. Att bladen gulnar och faller av nedifrån är normalt, och en färdigblommad planta brukar knappt ha några löv kvar alls.
Citera
2012-07-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
I vanlig blomjord med måttlig näringstillförsel borde pH-värdet vara som det ska. Att bladen gulnar och faller av nedifrån är normalt, och en färdigblommad planta brukar knappt ha några löv kvar alls.
Jasså? Mitt vatten brukar ligga runt 7.0 efter att ja hällt i näring. Då använder ja ättika för att få ner det till 6.0-6.2 och det funkar bra.
Mvh
Citera
2012-07-04, 01:31
Medlem
Jag får tacka för alla svar, jag ska kolla ph värdet med en ph sticka om det går??
En bild säger mer än tusen ord
http://i49.tinypic.com/mw2pzp.jpg
Citera
2012-07-04, 02:20
Medlem
Citat:
Jag får tacka för alla svar, jag ska kolla ph värdet med en ph sticka om det går??
En bild säger mer än tusen ord
http://i49.tinypic.com/mw2pzp.jpg
Ta och vattna med enbart vatten med ett ph runt 6.0 i någon vecka.
Tillsätt sedan väldigt lite näring och stega dig uppåt.

Btw, hur mycket och ofta vattnar du? Själv vattnar jag 5dl var annan dag eller om dom ser törstiga ut till 11L krukor.

Mvh
Citera
2012-07-04, 03:00
Medlem
Citat:
Ta och vattna med enbart vatten med ett ph runt 6.0 i någon vecka.
Tillsätt sedan väldigt lite näring och stega dig uppåt.

Btw, hur mycket och ofta vattnar du? Själv vattnar jag 5dl var annan dag eller om dom ser törstiga ut till 11L krukor.

Mvh

Jag vattnar också var annan dag med ett par dl vatten, men jag har ganska mycket mindre kruka än 11l kanske runt 3-5 l. Men som jag förstod så behövs de inte så mycket utrymme för denna strain då den bara blir 40cm hög. Jag ska testa med bara vanligt vatten och se om de blir nån skillnad.
Citera
2012-07-04, 19:09
Medlem
skillnads avatar
Antar att detta är rätt tråd?

I mitt lilla fågelfröexperiment råkade klantpallet tappa ner två småväxter på golvet så att de bröts av vid stjälken. Tänkte sen iaf testa lite om det gick och få liv i de stackarna . Döm till min förvåning när jag en dag tittade till den ena, den hade skapat nya rötter den livliga rackarn. Den ser förvisso lite halvvissen ut, men satte den nyss i jorden iaf, får se hur den tar sig?
Senast redigerad av skillnad 2012-07-04 kl. 19:12.
Citera
2012-07-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Antar att detta är rätt tråd?

I mitt lilla fågelfröexperiment råkade klantpallet tappa ner två småväxter på golvet så att de bröts av vid stjälken. Tänkte sen iaf testa lite om det gick och få liv i de stackarna . Döm till min förvåning när jag en dag tittade till den ena, den hade skapat nya rötter den livliga rackarn. Den ser förvisso lite halvvissen ut, men satte den nyss i jorden iaf, får se hur den tar sig?
Det ska nog inte vara något problem men du får vara mer försiktig i fortsättningen
Finns ju en teknik (glömt namnet) som går ut på att man knäcker den högsta grenen försiktigt. Detta gör att dom andra grenarna växer i kapp.

Mvh

Edit: Ja grenen man knäcker återhämtar sig ju såklart.
Senast redigerad av SweCrime 2012-07-04 kl. 22:54.
Citera
2012-07-05, 16:49
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Det ska nog inte vara något problem men du får vara mer försiktig i fortsättningen
Finns ju en teknik (glömt namnet) som går ut på att man knäcker den högsta grenen försiktigt. Detta gör att dom andra grenarna växer i kapp.

Mvh

Edit: Ja grenen man knäcker återhämtar sig ju såklart.
Menar du att man knäcker av den helt som jag gjorde för att grodda den separat igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in