2010-11-02, 12:56
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenKan
Du menar att det inte är så illa? Spray dom med vatten så blir det bra? se till att dom blir rena och fina?

"Flusha" läste jag något om. Försökt ta reda på varför man gör det och allt jag fick fram var "om det blir mycket salt". Finns det några risker med det? Borde jag göra det?
Från vad jag läst så låter det som att jag borde, vill bara ha någon som kan mer än mig som kan ge mig lite vägledning i frågan BigUp för hjälpsamheten!

Nej så illa ser det inte ut, förutom att de verkar ha rätt ont om ljus och stretchar, men de skall nog klara sig fint. Näringsbrännan har redan börjat komma och kommer antagligen komma mer, flusha jorden vid de kommande vattningarna ca 2-3 vattningar framåt så skall nog jorden funka bättre, se dock till att låta jorden torka emellan så jorden ej är dränkt konstant, du vill inte att dina rötter skall ruttna.
Citera
2010-11-02, 13:04
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Nej så illa ser det inte ut, förutom att de verkar ha rätt ont om ljus och stretchar, men de skall nog klara sig fint. Näringsbrännan har redan börjat komma och kommer antagligen komma mer, flusha jorden vid de kommande vattningarna ca 2-3 vattningar framåt så skall nog jorden funka bättre, se dock till att låta jorden torka emellan så jorden ej är dränkt konstant, du vill inte att dina rötter skall ruttna.

Menar du att jag ska flusha jorden (alltså fylla ett badkar med vatten, sänka ner plantan, låta vattnet rinna av och göra det tills vattnet inte längre är gult/grummligt) varje gång jag vattnar 2-3 gånger framöver? Kan göra det och tvätta av plantorna samtidigt. Något man bör tänka på när man flushar?

Alltså: Flusha -> låta torka (2-3dagar) -> flusha -> låta torka (2-3dagar) -> flusha -> börja vattna som vanligt?

Det övre lagret är alltid torrt när jag vattnar. Pillar man lite på djupet är det "jord likt" alltså lite lätt fuktigt men inte som lera.
Citera
2010-11-02, 19:17
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Menar du att jag ska flusha jorden (alltså fylla ett badkar med vatten, sänka ner plantan, låta vattnet rinna av och göra det tills vattnet inte längre är gult/grummligt) varje gång jag vattnar 2-3 gånger framöver? Kan göra det och tvätta av plantorna samtidigt. Något man bör tänka på när man flushar?

Alltså: Flusha -> låta torka (2-3dagar) -> flusha -> låta torka (2-3dagar) -> flusha -> börja vattna som vanligt?

Det övre lagret är alltid torrt när jag vattnar. Pillar man lite på djupet är det "jord likt" alltså lite lätt fuktigt men inte som lera.

Ja nu måste du inte flusha den helt extremt så det rinner genom litervis med vatten men så det rinner ut någon dl elller så i botten (beroende på krukstorlek så klart). Sedan kan det vara svårt att veta vilken fuktnivå man har i botten av krukan, man känner rätt tydligt på krukans vikt när det är helt torrt jämfört med efter man vattnat, och fram tills dess klarar sig plantan bra för det mesta, finns alltid lite fukt och brukar räcka rätt länge, många övervattnar helt i onödan.
Citera
2010-11-02, 20:07
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Ja nu måste du inte flusha den helt extremt så det rinner genom litervis med vatten men så det rinner ut någon dl elller så i botten (beroende på krukstorlek så klart). Sedan kan det vara svårt att veta vilken fuktnivå man har i botten av krukan, man känner rätt tydligt på krukans vikt när det är helt torrt jämfört med efter man vattnat, och fram tills dess klarar sig plantan bra för det mesta, finns alltid lite fukt och brukar räcka rätt länge, många övervattnar helt i onödan.

Gjorde det nu. Alla utom en som såg ganska bra ut. Vattnet rann inte riktigt igenom utan jag fick hälla ur en del vatten. Det var mycket vatten kvar. Jorden var inte riktigt lera men den var nästan. Väldigt blött. Gjorde rätt stora hål i botten men ändå droppa det bara även om jag fyllde krukan till bredden med vatten. Vart ett vitt skum på ytan och vattnet som rann ur var helt klart gult. Ska se nu om ett par dagar. Är det inte en förbättring så tänker jag plantera om dom i ny jord. Hjälper det?

Funderar på att köpa ny jord och skit i den jag har nu.
Citera
2010-11-02, 21:06
Medlem
skyweeds avatar
Citat:
Gjorde det nu. Alla utom en som såg ganska bra ut. Vattnet rann inte riktigt igenom utan jag fick hälla ur en del vatten. Det var mycket vatten kvar. Jorden var inte riktigt lera men den var nästan. Väldigt blött. Gjorde rätt stora hål i botten men ändå droppa det bara även om jag fyllde krukan till bredden med vatten. Vart ett vitt skum på ytan och vattnet som rann ur var helt klart gult. Ska se nu om ett par dagar. Är det inte en förbättring så tänker jag plantera om dom i ny jord. Hjälper det?

Funderar på att köpa ny jord och skit i den jag har nu.

Jag tycker du ska plantera om. plantorna stannar i växten nån dag men det är värt det tycker jag. Ge dom en ny chans.
Citera
2010-11-02, 23:21
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyweed
Jag tycker du ska plantera om. plantorna stannar i växten nån dag men det är värt det tycker jag. Ge dom en ny chans.

Då blir det till å köpa jord imorgon. Kanske lika bra. Kände lite på rötterna och dom känns fortfarande bra. Tack för hjälpen. Peace
Citera
2010-11-08, 04:58
Medlem
wannabizs avatar
Inomhus eller utomhus; Inomhus
Jord, Cocos, Hydro; Jord
Belysning; 600W
Hur ofta vattnar du; 1,5dags mellanrum
Använder du näring, om ja - vilken; Inte just nu. Bara näringen som är i jorden.
Strain; Lemon Skunk
Ålder på plantan; 2veckor

Kanske är såhär det ska se ut? Frågar här innan det blir försent att göra något åt saken

http://img534.imageshack.us/i/edit1wv.jpg/
http://img575.imageshack.us/i/edit2.jpg/
Citera
2010-11-08, 17:37
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wannabiz
Inomhus eller utomhus; Inomhus
Jord, Cocos, Hydro; Jord
Belysning; 600W
Använder du näring, om ja - vilken; Inte just nu. Bara näringen som är i jorden.
Strain; Lemon Skunk
Ålder på plantan; 2veckor

Kanske är såhär det ska se ut? Frågar här innan det blir försent att göra något åt saken

http://img534.imageshack.us/i/edit1wv.jpg/
http://img575.imageshack.us/i/edit2.jpg/
Vad har du för värme i odlingsutrymmet?

Läs på om olika symptom vid undernäring.
Citera
2010-11-08, 18:10
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Vad har du för värme i odlingsutrymmet?

Läs på om olika symptom vid undernäring.
På två veckor lär man ju inte få näringsbrist i den bemärkelsen utan det är snarare kvävebrist pga för fuktig jord:
Citat:
Ursprungligen postat av wannabiz
..i sådana fall.
Citat:
Picture 4 shows nitrogen deficiency, caused by ONLY overwatering, in order to fix this; you must stop watering so heavily/frequently.
https://www.icmag.com/gallery/data/500/overwatering_causing_nitrogen_problem_trichome_des ign.JPG

Fast bild n:r 2 tycker jag nästan påminner om tidigt stadie av ljusbränna så jag undrar hur nära lampan är?
Citera
2010-11-08, 18:22
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Fast bild n:r 2 tycker jag nästan påminner om tidigt stadie av ljusbränna så jag undrar hur nära lampan är?
Jo, tror inte heller att de är näringsbrist. Länkade därför att personen skulle gå igenom och leta eftersom man lär sig bäst om man inte får björntjänster. Däremot hjälper vi gärna till.

Jag tror att de är precis som du säger något med värmen pga för nära lampa.
Citera
2010-11-10, 03:44
Medlem
nermedbabylons avatar
Har lite problem med mina blommande älsklingar. Toppen på bladen är limegröna, nästintill gula. Dock ser det inte ut som näringsbränna utan de ser riktigt friska ut förutom att yttersta topparna är nästintill lysande neongröna, ser helskumt ut. Har bläddrat igenom tråden men inte hittat ngt. liknande prob. om jag missat får ni ursäkta. Kör med näring så jag ligger precis under gränsen till näringsbränna (råkat ut för det innan). Det är inte värmeskada för det drabbar flertal blad, inte bara toppen (tempen är också godkänd). De har ett bra avstånd till lampan.

Kör med ett ph på mellan 6,2-6,5, jord, 400w lampa, okänd strain.

Ngn. som upplevt ngt. liknande förut? Försökte ta bilder men fick ingen bra skärpa så det syns knappt.

Uppskattar alla tips...
Citera
2010-11-10, 08:48
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermedbabylon
Har lite problem med mina blommande älsklingar. Toppen på bladen är limegröna, nästintill gula. Dock ser det inte ut som näringsbränna utan de ser riktigt friska ut förutom att yttersta topparna är nästintill lysande neongröna, ser helskumt ut. Har bläddrat igenom tråden men inte hittat ngt. liknande prob. om jag missat får ni ursäkta. Kör med näring så jag ligger precis under gränsen till näringsbränna (råkat ut för det innan). Det är inte värmeskada för det drabbar flertal blad, inte bara toppen (tempen är också godkänd). De har ett bra avstånd till lampan.

Kör med ett ph på mellan 6,2-6,5, jord, 400w lampa, okänd strain.

Ngn. som upplevt ngt. liknande förut? Försökte ta bilder men fick ingen bra skärpa så det syns knappt.

Uppskattar alla tips...
En bild säger mer än tusen ord!
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688

Kan du inte slänga upp en bild så kika lite i länken efter liknande symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in