2015-09-18, 20:37
  #1957
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
eller känn med fingret i jorden. Blir bladen hängiga har det gått för långt. Anledningen till att jorden ska torka mellan varje vattning är att rötterna ska få syre.

Han har kännt med fingret men uppenbarligen missar han ändå, då är kruklyftet bättre.
Citera
2015-09-18, 23:44
  #1958
Medlem
Finns elektronisk jordfuktmätare för 29kr på Kjellco om det är svårt att avgöra själv
Citera
2015-09-18, 23:53
  #1959
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Finns elektronisk jordfuktmätare för 29kr på Kjellco om det är svårt att avgöra själv
Eller lyft i en kruka och gissa. Det är sånt som senare bildar en bra magkänsla.
Man lär sig fort.
Citera
2015-09-19, 01:41
  #1960
Moderator
kvm3s avatar
Tråden Hjälp akut! [Magnesiumbrist/fosfor brist??] infogad.

/Mod
Citera
2015-09-19, 17:19
  #1961
Medlem
Säker på att det kan vara så? Har ej vattna mer nu och det fortsätter sprida sig uppåt på plantan, rostliknande på bladen och mörk gröna ytor på vissa av bladen. Säkert att det inte är magnesiumbrist?
Citera
2015-09-19, 19:17
  #1962
Medlem
Jag har även använt mig utav näring första gången för c.a 3 dagar sen.
Pissade i en burk
och använde mig av 9 gånger så mket vatten alltså 9/10 vatten 1/10 piss.
Kan det ha varit det som skadat bladen så mycket?
Citera
2015-09-19, 20:28
  #1963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaagen
Jag har även använt mig utav näring första gången för c.a 3 dagar sen.
Pissade i en burk
och använde mig av 9 gånger så mket vatten alltså 9/10 vatten 1/10 piss.
Kan det ha varit det som skadat bladen så mycket?

Köp sådan PH teststickor och kolla vilket PH du har på vattnet du vattnar med samt det som kommer ut i botten av krukan. Du kan ha för hög/lågt PH i jorden som blockerar näringen till växten.

Hamnar du mellan 6-7 i ph för jord är du ganska rätt ute tror jag.

Finns teststickor på djuraffärer apotek osv
Citera
2015-09-20, 04:26
  #1964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Köp sådan PH teststickor och kolla vilket PH du har på vattnet du vattnar med samt det som kommer ut i botten av krukan. Du kan ha för hög/lågt PH i jorden som blockerar näringen till växten.

Hamnar du mellan 6-7 i ph för jord är du ganska rätt ute tror jag.

Finns teststickor på djuraffärer apotek osv
Jo du, kolla pH och vattna inte med näring alls innan du testat ph-värdet då du kan förvärra problemet.
Citera
2015-09-20, 10:04
  #1965
Medlem
Har inte gjort ett hål i botten av påsarna , använder plastpåsar.
Ska jag göra små dräneringshål i botten?
Citera
2015-09-20, 10:05
  #1966
Medlem
Kan detta vara en anledning till varför den börjat vissna i botten och att det drar sig uppåt på plantan?
Pga rötterna får inte så mycket syre i botten av påsen?
Isf ska jag stå i skamhörnan framöver ett långt tag.
Citera
2015-09-20, 13:25
  #1967
Medlem
Det har blivit sämre och sämre, är rädd att dom inte kommer överleva =-(
http://s30.postimg.org/4gc4ibc9t/image.jpg
http://s30.postimg.org/vcw3qmv35/image.jpg
http://s13.postimg.org/uyzbna7jb/image.jpg
Citera
2015-09-21, 12:21
  #1968
Medlem
Det är aldrig kört. Dräneringshål är ett krav när du odlar i jord, så gör dräneringshål och vattna så det rinner rejält ur påsarna, om det behövs, annars gör du hålen och låter de torka ut ordentlig för att sedan vattna rejält för att skölja ur jorden och rotsystemet för att få bort alla dåliga bakterier som har vuxit i jorden när den har varit alldeles för blöt alldeles för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in