Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Nu får jag lite panik känner jag!
Har planterat 4 Iced Grapefruit som är i vegg-stadiet.
Har varit bortrest under knappt ett dygn och då passade jag på att vattna plantorna med spray flaska, knappt 5dl vatten utspätt på 4 plantor.
Nu när jag kom hem så insåg jag att en utav dem har fått "spindelvävs" liknande substans på roten och att en annan har fått det på den blomsterpinne jag satt upp som stöd bredvid.
Såg även att något mer har börjat växa bredvid blomsterpinnen, ser ut som en cannabisplanta med 2 blad i äkta miniatyr.
Ska försöka få upp bilder senare ikväll!
Jag misstänker att du har fått
spinn! Det är säkrast att bli av med detta pronto, alltså snarast möjligt. En guide till hur du får bort dessa skadedjur.
Mvh
Citat:
Spinn: Spinn är en ohyra som jag tack och lov inte råkat ut för hitils, men däremot har en besökare skrivit in och tipsat om hur man effektivt blir av med dom. Här är ett enkelt och billigt tips för att helt lamslå spinnen:
Då man blandar vanlig apelsin,- jordgubbs,- eller blandsaft för att dricka så blandar man 1 på 5 delar. För att eliminera spinnen så blandar man 1 på 10 delar, sprayar försiktigt så det inte kladdar överallt där Du inte vill ha det, och vips, så drunknar dom eller klibbar "ihjäl" sig, (ni vet säkert hur det blir när barnen har spillt saft någonstans, klibbigt i all evighet). Skulle man blanda för starkt så sprayar man med vanligt vatten efter några timmar och ett par dar efteråt, så märker man aldrig av att det varit nåt på bladen, det liksom försvinner. Även såpavatten fungerar till viss del, men "saftmodellen" ska vara överlägsen, enligt odlingsexperter.
EDIT: Detta är bara en teori, en bild hade gjort saken lättare. Spinn lever på bladens undersida, så titta efter prickar och dylikt.