2013-05-12, 18:00
  #1357
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Om stammen fortfarande är hel så tror jag absolut att den kommer att återhämta sig. När de är sådär små så är de rätt så känsliga, dock... Så det är svårt att säga egentligen.
Det lär ju blivit någon skada i stammen iaf men den är connectad med rötterna fortfarande (det kollade jag)

Från att ha varit riktigt stabil och stadig i stammen kändes den som ett kokt spaghetti

Får hålla tummarna att den överlever, borde veta rätt snart!
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2013-05-12 kl. 18:02.
Citera
2013-05-12, 18:15
  #1358
Medlem
marleyminds avatar
Jag har varit brutalt slarvig angående ljustimmarna nu när jag satt mina damer i blom. På grund utav att jag inte har en timer som fungerar och jag är ute och reser ganska mycket så jag har inte riktigt haft tid att dra ur kontakten 12/12 för att jag inte har varit närvarande. Vissa dagar har de stått i ett helt dygn med ljus, även hela dygn i mörker, ibland 18h ljus med 6h mörker osvosv, väldigt varierande så att säga. Detta har pågått i ca 2veckor tyvärr.

Den ena har även fått brännskador pga av detta, min ena sativa börjar se ut att må dåligt. Den har blivit ganska blek i färgen dessutom.

Har jag sabbat blomtiden eller kan jag börja nu istället med 12/12? Går det att åtgärda brännskadorna, i sådana fall hur? Kan tyvärr inte lägga upp en bild då jag icke har tillgång till en kamera.

Bör jag vara orolig?
Citera
2013-05-12, 18:26
  #1359
Medlem
Mcpts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Jag har varit brutalt slarvig angående ljustimmarna nu när jag satt mina damer i blom. På grund utav att jag inte har en timer som fungerar och jag är ute och reser ganska mycket så jag har inte riktigt haft tid att dra ur kontakten 12/12 för att jag inte har varit närvarande. Vissa dagar har de stått i ett helt dygn med ljus, även hela dygn i mörker, ibland 18h ljus med 6h mörker osvosv, väldigt varierande så att säga. Detta har pågått i ca 2veckor tyvärr.

Den ena har även fått brännskador pga av detta, min ena sativa börjar se ut att må dåligt. Den har blivit ganska blek i färgen dessutom.

Har jag sabbat blomtiden eller kan jag börja nu istället med 12/12? Går det att åtgärda brännskadorna, i sådana fall hur? Kan tyvärr inte lägga upp en bild då jag icke har tillgång till en kamera.

Bör jag vara orolig?

Du har ju utsatt de små liven för onödigt mycket stress. Men kör du 12/12 nu så går ju blomman in i blom, om den redan inte är i blom. Hur slutprodukten blir låter jag vara osagt..

Lite oansvarigt av dig att klanta dig så mycket kan tyckas, har ju haft flera veckor på dig att fixa en sketen timer från classe eller dylik hempuls affär.
Citera
2013-05-12, 19:11
  #1360
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcpt
Du har ju utsatt de små liven för onödigt mycket stress. Men kör du 12/12 nu så går ju blomman in i blom, om den redan inte är i blom. Hur slutprodukten blir låter jag vara osagt..

Lite oansvarigt av dig att klanta dig så mycket kan tyckas, har ju haft flera veckor på dig att fixa en sketen timer från classe eller dylik hempuls affär.

Ja absolut, att jag har varit oansvarig som få förnekar jag ej. Dock så gör det inte så mycket då detta är min första grow inomhus (har alltid odlat ute annars) och i krukorna sitter helt okända bagseeds. Så slutprodukten har jag inte haft några höga förväntningar på ens från början. Detta är mer ett "test" för att utöka mina kunskaper inom inomhusodling och få grönare fingrar till nästa grow helt enkelt, som kommer att vara mycket mer seriös och avancerad.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Mvh
Citera
2013-05-12, 21:43
  #1361
Medlem
comkillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Ja absolut, att jag har varit oansvarig som få förnekar jag ej. Dock så gör det inte så mycket då detta är min första grow inomhus (har alltid odlat ute annars) och i krukorna sitter helt okända bagseeds. Så slutprodukten har jag inte haft några höga förväntningar på ens från början. Detta är mer ett "test" för att utöka mina kunskaper inom inomhusodling och få grönare fingrar till nästa grow helt enkelt, som kommer att vara mycket mer seriös och avancerad.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Mvh

Kan vara intressant att se om dom klarar av att återhämta sig efter en sådan kaotisk ljuscykel.
Försök hålla strikt 12/12 resterande tiden.

Lycka till.
Citera
2013-05-12, 22:18
  #1362
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comkilla
Kan vara intressant att se om dom klarar av att återhämta sig efter en sådan kaotisk ljuscykel.
Försök hålla strikt 12/12 resterande tiden.

Lycka till.

Yes indeed, mycket intressant. Det skall jag absolut göra, får se till att komma hem i tid eller ta tummen ur röven och skaffa en timer.

All lycka till dig!
Citera
2013-05-12, 22:23
  #1363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Yes indeed, mycket intressant. Det skall jag absolut göra, får se till att komma hem i tid eller ta tummen ur röven och skaffa en timer.

All lycka till dig!
Fel, det finns inget "eller", du måste skaffa en timer. Skärpning!
Citera
2013-05-12, 23:24
  #1364
Medlem
felpost
__________________
Senast redigerad av KentaGustafsson 2013-05-12 kl. 23:30.
Citera
2013-05-12, 23:29
  #1365
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Fel, det finns inget "eller", du måste skaffa en timer. Skärpning!

Hehe lovar att det skall inhandlas senast imorgon!

Mvh
Citera
2013-05-14, 14:27
  #1366
Medlem
Nu får jag lite panik känner jag!
Har planterat 4 Iced Grapefruit som är i vegg-stadiet.

Har varit bortrest under knappt ett dygn och då passade jag på att vattna plantorna med spray flaska, knappt 5dl vatten utspätt på 4 plantor.

Nu när jag kom hem så insåg jag att en utav dem har fått "spindelvävs" liknande substans på roten och att en annan har fått det på den blomsterpinne jag satt upp som stöd bredvid.
Såg även att något mer har börjat växa bredvid blomsterpinnen, ser ut som en cannabisplanta med 2 blad i äkta miniatyr.

Ska försöka få upp bilder senare ikväll!
Citera
2013-05-14, 20:22
  #1367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Nu får jag lite panik känner jag!
Har planterat 4 Iced Grapefruit som är i vegg-stadiet.

Har varit bortrest under knappt ett dygn och då passade jag på att vattna plantorna med spray flaska, knappt 5dl vatten utspätt på 4 plantor.

Nu när jag kom hem så insåg jag att en utav dem har fått "spindelvävs" liknande substans på roten och att en annan har fått det på den blomsterpinne jag satt upp som stöd bredvid.
Såg även att något mer har börjat växa bredvid blomsterpinnen, ser ut som en cannabisplanta med 2 blad i äkta miniatyr.

Ska försöka få upp bilder senare ikväll!

Jag misstänker att du har fått spinn! Det är säkrast att bli av med detta pronto, alltså snarast möjligt. En guide till hur du får bort dessa skadedjur.

Mvh

Citat:
Spinn: Spinn är en ohyra som jag tack och lov inte råkat ut för hitils, men däremot har en besökare skrivit in och tipsat om hur man effektivt blir av med dom. Här är ett enkelt och billigt tips för att helt lamslå spinnen:

Då man blandar vanlig apelsin,- jordgubbs,- eller blandsaft för att dricka så blandar man 1 på 5 delar. För att eliminera spinnen så blandar man 1 på 10 delar, sprayar försiktigt så det inte kladdar överallt där Du inte vill ha det, och vips, så drunknar dom eller klibbar "ihjäl" sig, (ni vet säkert hur det blir när barnen har spillt saft någonstans, klibbigt i all evighet). Skulle man blanda för starkt så sprayar man med vanligt vatten efter några timmar och ett par dar efteråt, så märker man aldrig av att det varit nåt på bladen, det liksom försvinner. Även såpavatten fungerar till viss del, men "saftmodellen" ska vara överlägsen, enligt odlingsexperter.

EDIT: Detta är bara en teori, en bild hade gjort saken lättare. Spinn lever på bladens undersida, så titta efter prickar och dylikt.
__________________
Senast redigerad av KentaGustafsson 2013-05-14 kl. 20:25.
Citera
2013-05-14, 22:19
  #1368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentaGustafsson
Jag misstänker att du har fått spinn! Det är säkrast att bli av med detta pronto, alltså snarast möjligt. En guide till hur du får bort dessa skadedjur.

Mvh



EDIT: Detta är bara en teori, en bild hade gjort saken lättare. Spinn lever på bladens undersida, så titta efter prickar och dylikt.

Jag tackar ödmjukast för svaret!

Jag omplanterade plantorna strax efter att jag skrev inlägget så nu har den ny "fräsch" jord att gro i.

Kan man på något vis undvika detta i framtiden?
Ska ajg se till så att jordne är ordentligt torr innan jag vattnar nästa gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in