2009-07-31, 14:45
Medlem
Nu undrar jag en sak som säkert får en del frikyrkliga att sätta bullen i halsen...

Hur ställer ni er till samlivet; vilka ställningar är ok? (missionären)? Är oralsex ok? Onanera? Onanera med hjälp av sexleksaker? För om bara missionären är ok, hur skall den stackars kvinnan få orgasm?, får man t.ex stimulera klitoris, eller är det bara penis i slidan och missionären som är ok? (låter kul)!

Och de stackare som inte hittar ngn att gifta sig med (som helst skall vara med i samma kyrkan, skall de be och hoppas att man hittar en man, och sen om de träffar ngn som har allt men inte är kristen, då skall de inte vara med den, utan leva utan familj och barn? Hemskt enligt mig..... nte särskilt kärleksfullt heller, nej, titta på vad JESUS säger, inte en massa lagar i GT....

Svenska kyrkan är i alla fall vettig, där får man ha sex, om det är i ett förhållande, och jag läste att en präst sa att man inte ska ha skuldkänslor för sin sexualiter, för den kommer från Gud, så säger de intei t.ex Pingst.....
Jag är på väg ur kan jag säga,,,,,, trött på deras tjat om avhållsamhet.... och de som predikar detta, pastorerna och t.ex män i försam,lingarna de är gifta och har kanske sex flera ggr i veckan? Nej, burrr! säger jag bara! hemskt och inget jag vill stödja längre.....
Citera
2009-07-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddie
Nu undrar jag en sak som säkert får en del frikyrkliga att sätta bullen i halsen...

Hur ställer ni er till samlivet; vilka ställningar är ok? (missionären)? Är oralsex ok? Onanera? Onanera med hjälp av sexleksaker? För om bara missionären är ok, hur skall den stackars kvinnan få orgasm?, får man t.ex stimulera klitoris, eller är det bara penis i slidan och missionären som är ok? (låter kul)!

Och de stackare som inte hittar ngn att gifta sig med (som helst skall vara med i samma kyrkan, skall de be och hoppas att man hittar en man, och sen om de träffar ngn som har allt men inte är kristen, då skall de inte vara med den, utan leva utan familj och barn? Hemskt enligt mig..... nte särskilt kärleksfullt heller, nej, titta på vad JESUS säger, inte en massa lagar i GT....

Svenska kyrkan är i alla fall vettig, där får man ha sex, om det är i ett förhållande, och jag läste att en präst sa att man inte ska ha skuldkänslor för sin sexualiter, för den kommer från Gud, så säger de intei t.ex Pingst.....
Jag är på väg ur kan jag säga,,,,,, trött på deras tjat om avhållsamhet.... och de som predikar detta, pastorerna och t.ex män i försam,lingarna de är gifta och har kanske sex flera ggr i veckan? Nej, burrr! säger jag bara! hemskt och inget jag vill stödja längre.....

en person som då inte har en partner skall då ha en massa skuldkänslor för att den onanerar? den onanerar kanske lika många ggr i veckan som en som är gift har samlag? Men samlag är ok och inte onani? och hur skall man göra när det "pockar på"? för det gör det... alla har en sexualitet, och det är så bara.... men man kanske skall be? att man slutar onanera? men att det är skönt, att man lär känna sin kropp, att man lär sig hur man skalll få en orgasm etc. det är inte ok?
hur ställer i er till sexuella fantasier, t.ex? eller att man vill klä upp sig i sexiga underkläder för sin partner? det är inte ok, eller för det är inte kärleksfullt?

j
Citera
2009-07-31, 15:06
Medlem
SleepaZs avatar
Jo visst kan en del frikyrkor fokusera lite väl på just avhållsamheten. Det är personer som rent ut sagt till mig, att man får en bättre välsignelse om man väntar med sex till man gift sig.. (Och vi som haft sex innan äktenskapet får då en sämre välsignelse?)
Och det är ju en undervisning som jag inte alls ställer mig bakom..
Det luktar framgångsteologi lång väg detta. Typ avhåll dig från sex innan du gifter dig och herren kommer giva dig stor framgång i livet.. Det är inte alls ovanligt med denna undervisningen i trosrörelsen och tex Livetsord.

Kyrkan skall i all ära stå för att det är "bra" för människan att hålla sig till en partner.
Äktenskapet är en hjälp för människan, ett snöre att hålla fast sig i när livet omkring oss stormar.
Jag som kristen tror ju fullt ut att när man gifter sig inför herren så sker det ett andligt förbund som håller mig och min kvinna bundna till varandra.
Men detta skall samtidigt inte missbrukas. Även om jag står för kyrkans lära om avhållsamhet inom äktenskapet, så kan det så lätt bli fel..
För det finns ju en annan sida av myntet också.. Inom frikyrkan så är det vanligt att ungdomar gifter sig tidigt mer eller mindre för att få ha "sex"
Och vi kan ju se statistik från kristna frikyrkor, där skilsmässor är mycket vanligt.
Äktenskapet får inte användas på ett sådant sätt, dvs att man gifter sig för att få ha samlag. Då har man inte förstått storheten i äktenskapets styrka.
Paulus skriver :”Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för att helga den” (Ef 5:25-26) – och genast lägger till: ” ’Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett’. Detta rymmer en stor hemlighet, här låter jag det syfta på Kristus och kyrkan” (Ef 5:31-32)

Så det måste finnas en sund och vettig undervisning kring äktenskapet. Där anser jag att frikyrkan helt klart gjort många fel, för är det någonstans som sex är laddat och tabu, så är det just där...
Senast redigerad av SleepaZ 2009-07-31 kl. 15:11.
Citera
2009-07-31, 15:18
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
en person som då inte har en partner skall då ha en massa skuldkänslor för att den onanerar? den onanerar kanske lika många ggr i veckan som en som är gift har samlag? Men samlag är ok och inte onani? och hur skall man göra när det "pockar på"? för det gör det... alla har en sexualitet, och det är så bara.... men man kanske skall be? att man slutar onanera? men att det är skönt, att man lär känna sin kropp, att man lär sig hur man skalll få en orgasm etc. det är inte ok?
hur ställer i er till sexuella fantasier, t.ex? eller att man vill klä upp sig i sexiga underkläder för sin partner? det är inte ok, eller för det är inte kärleksfullt?

j
Ja tycker inte man skall fokusera så mycket på vad som är förbjudet och inte..
Bara det inte tar över din vilja.. Ställ dig frågan om din sysselsättning tar alldelses för mycket tid, eller om du inte kan kontrollera den. Ja då har det blivit ett problem.
Det är inte heller bra att trycka undan sin sexualitet och inte alls onanera.
Man skall inte lägga skuld på människor som lever i ensamhet. Jag tycker liksom kärleken till medmänniskan måste få bli större..
Det finns liksom en balansgång kring detta.. Onani kan definivt bli destrukriv om det används på fel sätt. Det kan ge skapa vanor och mönster som är svåra att ta sig ur..
Sex eller porrmissbruket bara ökar och ökar i sverige nuförtiden.

Men sök Gud i bön och känn efter vad som är bra för dig. Där kommer du finna svaret.
Citera
2009-07-31, 15:35
Medlem
Marckuss avatar
Citat:
Nej, burrr! säger jag bara! hemskt och inget jag vill stödja längre.....

Det finns många heresier i de västliga samfunden över huvud taget och det är ett rent kaos där ingen tradition längre betyder något för majoriteten kristna i nordvästra Europa. Det är nästan bara en massa åsikter från olika pastorer och påvar och andra som vill sätta sig upp emot Gud kvar. Det verkar som att du har fått nog, men då tycker jag att det är konstigt att du lyfter fram svenska kyrkan som något bättre.

I traditionell kristendom är äktenskapet ett av Kristus välsignat mysterium för man och kvinna. Om du inte har läst nya testamentet, så kan du göra det för att få svar på dina frågor. Jag skulle inte säga att kristendomen har en negativ syn på sexualitet, men däremot så är inte alla våra begär Gudi behagliga, om du nu trodde det. Varför du betonar sex vet jag inte. Har du blivit trakasserad?
Citera
2009-08-01, 14:19
Medlem
Gud har skapat oss människor till sexuella varelser. Sexualdriften i sig är alltså inte något gott. Men som med så mycket annat måste man skilja mellan bruk och missbruk. Väldigt många människor i dagens samhälle har en osund inställning till sex som inte sällan tangerar gränsen för missbruk.

Sex skapar bindningar mellan människor. Det är en inte bara fysisk utan även psykisk och själslig förening. Denna bindning kan vara något väldigt positivt, om det är mellan två människor som lever i en relation och gjort en överlåtelse att förbli tillsammans under alla omständigheter, i nöd eller lust. Den gör att man lättare kan ta sig igenom de prövningar som är en naturlig del av familjelivet, med arbete, barn, relationer, ekonomi och allt annat. Men denna bindning kan också vara något negativt om den är till någon som man inte har en fast relation till. Då kan den ha en destruktiv inverkan på ens förmåga att binda sig till någon annan.

Den församling jag tillhör, Livets Ord, predikar att sex hör hemma inom äktenskapet. Och ämnet är inte tabubelagt, tvärtom har man haft predikningar just på det området, och jag kan tänka mig att det även tagits upp på ungdomsmöten.

Bibeln säger att vi ska ära Gud med våra kroppar, vilket rent konkret innebär att följa de riktlinjer Gud har satt upp i sitt ord. Det innebär inte att man inte kan få förlåtelse för snedsteg man gjort innan man blivit frälst, eller som man kanske har gjort fastän man är frälst. Det innebär inte heller att man är någon slags andra klassens kristen om man inte skulle vara oskuld när man gifter sig. Men det innebär att vi bör ha inställningen att sex inom äktenskapet är Guds norm som vi som troende bör sträva efter att hålla oss till.

Avhållsamhet är ingen omöjlighet, även om samhället gärna försöker indoktrinera oss om motsatsen. Men det finns bra sätt och dåliga sätt att försöka hålla sig till det. Vissa har ibland inställningen att försöka gå så nära gränsen det bara går utan att ramla över. Med den inställningen är man nästan dömd att misslyckas. Andra försöker helt och hållet förlita sig på sin egen förmåga att göra rätt. Men vi är alla människor, förlitar vi oss på vår egen kraft så kommer vi inte räcka till. Om man vill leva i avhållsamhet är det viktigt att man har en stark och nära relation till Gud. Även då kommer man att frestas, men då har man i alla fall helt andra förutsättningar.

Sedan finns det givetvis rent praktiska saker man kan göra när man faktiskt är i ett förhållande. Viktigast av allt är nog att båda parter har samma inställning. Utifrån det kan man sedan sätta upp konkreta regler för vad man får och inte får göra, mycket av det är förmodligen självklarheter.

När det gäller sex inom äktenskapet finns det inga regler om hur och på vilket sätt det ska gå till. Bibeln ger oss bara riktlinjen att samlivet ska präglas av osjälviskhet, alltså att mannen ska ta hänsyn till kvinnans behov och önskningar och kvinnan till mannens.
Citera
2009-08-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jo visst kan en del frikyrkor fokusera lite väl på just avhållsamheten. Det är personer som rent ut sagt till mig, att man får en bättre välsignelse om man väntar med sex till man gift sig.. (Och vi som haft sex innan äktenskapet får då en sämre välsignelse?)
Och det är ju en undervisning som jag inte alls ställer mig bakom..
Det luktar framgångsteologi lång väg detta. Typ avhåll dig från sex innan du gifter dig och herren kommer giva dig stor framgång i livet.. Det är inte alls ovanligt med denna undervisningen i trosrörelsen och tex Livetsord.

Kyrkan skall i all ära stå för att det är "bra" för människan att hålla sig till en partner.
Äktenskapet är en hjälp för människan, ett snöre att hålla fast sig i när livet omkring oss stormar.
Jag som kristen tror ju fullt ut att när man gifter sig inför herren så sker det ett andligt förbund som håller mig och min kvinna bundna till varandra.
Men detta skall samtidigt inte missbrukas. Även om jag står för kyrkans lära om avhållsamhet inom äktenskapet, så kan det så lätt bli fel..
För det finns ju en annan sida av myntet också.. Inom frikyrkan så är det vanligt att ungdomar gifter sig tidigt mer eller mindre för att få ha "sex"
Och vi kan ju se statistik från kristna frikyrkor, där skilsmässor är mycket vanligt.
Äktenskapet får inte användas på ett sådant sätt, dvs att man gifter sig för att få ha samlag. Då har man inte förstått storheten i äktenskapets styrka.
Paulus skriver :”Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för att helga den” (Ef 5:25-26) – och genast lägger till: ” ’Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett’. Detta rymmer en stor hemlighet, här låter jag det syfta på Kristus och kyrkan” (Ef 5:31-32)

Så det måste finnas en sund och vettig undervisning kring äktenskapet. Där anser jag att frikyrkan helt klart gjort många fel, för är det någonstans som sex är laddat och tabu, så är det just där...

Ja, jag har en väninna, hon sa helt plötsligt bara "jag är oskuld" och hon är 30+ och då fick jag rysningar... för jag har ett "förflutet" men nu kommer inte jag vara med i en frikyrka mer.... gillar inte deras "undervisning" dåskall man gå och känna sig konstig för att man inte har familj, samtidigt som man kanske inte hittar ngn som "duger" enligt deras sätt att se (dvs en kristen, helst en som är med i samma kyrka med).... fast man kanske hittar ngn jättebra, som inte är med..... jaja.... det är inte lätt! men det är bra att de trivs, men det passar inte mig... jag vill kunna dricka vin, lyssna på världslig musik och göra ngt annat än att "digga jesus" hela dagarna, som de gör.....
Citera
2009-08-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ja, jag har en väninna, hon sa helt plötsligt bara "jag är oskuld" och hon är 30+ och då fick jag rysningar... för jag har ett "förflutet" men nu kommer inte jag vara med i en frikyrka mer.... gillar inte deras "undervisning" dåskall man gå och känna sig konstig för att man inte har familj, samtidigt som man kanske inte hittar ngn som "duger" enligt deras sätt att se (dvs en kristen, helst en som är med i samma kyrka med).... fast man kanske hittar ngn jättebra, som inte är med..... jaja.... det är inte lätt! men det är bra att de trivs, men det passar inte mig... jag vill kunna dricka vin, lyssna på världslig musik och göra ngt annat än att "digga jesus" hela dagarna, som de gör.....

de är rätt bra på att "isolera sig med", jag vet... det är bibeln, tidningen dagen, kristna konferenser, kyrkan på söndag, söndagsskola..... kristen musik... bordsbön....
Citera
2009-08-04, 20:39
Medlem
Marckuss avatar
Citat:
Hora skall man inte. Paulus tar upp det. Han säger också att det inte är någon skam att inte vara gift. Gillar man inte Jesus så kan man ju inte vara kristen. Men vin kan man dricka. Man skall inte dricka från morgon till kväll, men visst kan man dricka vin och vara kristen.
Senast redigerad av Marckus 2009-08-04 kl. 20:50.
Citera
2009-08-04, 21:35
Medlem
SleepaZs avatar
Angående alkohol

Man kan ju alltid ta upp exemplet om varför Jesus tillverkar mer vin till gästerna på brölloppet i Kana (Joh 2:1-12).
Inte gjorde han detta mirakel för att de skulle ha tråkigt iaf, och inte blev folket mer nyktra heller av 6 stora tunnor vin.
Summan av detta är att herren befann sig i ett sammanhang där det var ett bröllop och festades. Han tog inte avstånd från den alkohol som fanns det, och dömde deras beteende, utan vad gjorde han? Han fixade mer alkohol till gästerna.
Hur skulle det se ut om herren kom på besök och gjorde ett vin mirakel med 6 tunnor vin på ett alkoholfritt frikyrkigt bröllop? Skulle folk döma herrens beteende som syndigt?

Givetvis kan vinet som sådant missbrukas, och det varnas ju i skriften vid flera tillfällen också. Men att njuta av vin till fester, bröllop osv är något som bibeln inte säger något om. Snarare tvärt om. Här är några exempel.

Du låter gräs skjuta upp för djuren
och örter till människans tjänst.
Så låter du bröd komma från jorden
och vin som gläder människans hjärta
.”
(Ps 104:14-15)

Ät därför ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud är redan nöjd med det du gör. Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. Njut livet med en hustru som du älskar, alla dagar i ditt förgängliga liv, det som Gud ger dig under solen, ja, under alla dina förgängliga dagar” (Predik 9)

Spana även in detta märkliga ställe

Det anstår inte kungar att dricka vin,
ej furstar att fråga efter starka drycker,
så att de dricker och glömmer lagen
och vränger rätten för alla nödens barn.
Ge starka drycker åt den som håller på att förgås
och vin åt bedrövade själar.
Låt dem dricka och glömma sin fattigdom,
så att de slutar tänka på sitt elände
” (Ords 31:4-9)
Senast redigerad av SleepaZ 2009-08-04 kl. 21:38.
Citera
2009-08-04, 21:51
Medlem
TIMESHIFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Man kan ju alltid ta upp exemplet om varför Jesus tillverkar mer vin till gästerna på brölloppet i Kana (Joh 2:1-12).
Inte gjorde han detta mirakel för att de skulle ha tråkigt iaf, och inte blev folket mer nyktra heller av 6 stora tunnor vin.
Summan av detta är att herren befann sig i ett sammanhang där det var ett bröllop och festades. Han tog inte avstånd från den alkohol som fanns det, och dömde deras beteende, utan vad gjorde han? Han fixade mer alkohol till gästerna.
Hur skulle det se ut om herren kom på besök och gjorde ett vin mirakel med 6 tunnor vin på ett alkoholfritt frikyrkigt bröllop? Skulle folk döma herrens beteende som syndigt?

Givetvis kan vinet som sådant missbrukas, och det varnas ju i skriften vid flera tillfällen också. Men att njuta av vin till fester, bröllop osv är något som bibeln inte säger något om. Snarare tvärt om. Här är några exempel.

Du låter gräs skjuta upp för djuren
och örter till människans tjänst.
Så låter du bröd komma från jorden
och vin som gläder människans hjärta
.”
(Ps 104:14-15)

Ät därför ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud är redan nöjd med det du gör. Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. Njut livet med en hustru som du älskar, alla dagar i ditt förgängliga liv, det som Gud ger dig under solen, ja, under alla dina förgängliga dagar” (Predik 9)

Spana även in detta märkliga ställe

Det anstår inte kungar att dricka vin,
ej furstar att fråga efter starka drycker,
så att de dricker och glömmer lagen
och vränger rätten för alla nödens barn.
Ge starka drycker åt den som håller på att förgås
och vin åt bedrövade själar.
Låt dem dricka och glömma sin fattigdom,
så att de slutar tänka på sitt elände
” (Ords 31:4-9)

Och Paulus sade,Drick inte längre bara vatten, utan ta dig lite vin för din mage och dina ständiga krämpor.1 Tim 5:23
Citera
2009-08-04, 22:01
Avslutad
Casanova var katolik..

Tänkvärt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto