• 1
  • 2
2009-07-31, 13:36
Medlem
Jake88s avatar
Tjao var och besiktade min bil idag och den gick igenom. Dock så har den slutsiffra 9 i registrerings nummret och ska alltså inte besiktas förens nästa månad igentligen. Är det någon som vet om man måste besikta om den igen efter en månad eller går den till nästa år 2010 07/31 ?

Någon kanske har råkat ut för något liknande tänkte jag.Bilen har varit avställd en längre tid innan därför den hammnat efter med besiktning.
Citera
2009-07-31, 13:41
Medlem
september – oktober – november – december – januari är din besiktningsperiod så du får köra till sista januari 2010..
Senast redigerad av harman1 2009-07-31 kl. 13:43.
Citera
2009-07-31, 13:42
Medlem
Megahallons avatar
Detta borde besiktningsmannen upplysa dig om.

Men är du i utanför din period så måste du göra en ny besiktning inom din period för att den skall gälla ett helt år.

Om du fick någon 2a på besiktningen så gäller efterkontrollen som besiktning, om den görs i rätt period.
Citera
2009-07-31, 13:54
Medlem
Jake88s avatar
ne jag fick inga 2or.Men uch va störigt och behöva åka dit igen och betala massa pengar.
Citera
2009-07-31, 13:56
Medlem
Erk Swedes avatar
ny besiktning

Jo du måste göra ny besiktning.
är det körförbud på bilen och den måste besiktas i det läget,så är värt att få ombesiktning.
har du ombesiktning kan du vänta två månader med att besikta också,fast du får körförbud efter en månad..
Citera
2009-07-31, 14:50
Medlem
vet inte riktigt hur det är m,en efter en besiktning så får man köra ett antal månader,,
sen detta ned inställelse månad det är något som man kommit fram till för att fördela jobbet hos besiktning
Citera
2009-07-31, 16:07
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Tjao var och besiktade min bil idag och den gick igenom. Dock så har den slutsiffra 9 i registrerings nummret och ska alltså inte besiktas förens nästa månad igentligen. Är det någon som vet om man måste besikta om den igen efter en månad eller går den till nästa år 2010 07/31 ?

Någon kanske har råkat ut för något liknande tänkte jag.Bilen har varit avställd en längre tid innan därför den hammnat efter med besiktning.

Du kommer inte att behöva besiktiga den förens nästa år.
Citera
2009-07-31, 16:09
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Du kommer inte att behöva besiktiga den förens nästa år.
FEL!
Även om den besiktas en månad innan besiktningsterminen börjar MÅSTE du besikta den igen under bes.terminen.
Varför skulde man annars ha en bes.termin öht.?
Citera
2009-07-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88

Enklast är att göra en efterkontroll inom 2 mån från dagen du besiktigade. Har du tur så har stationen nära dig obokad efterkontroll så då slipper du boka tid, sen sparar du 100kr också...
Citera
2009-07-31, 16:13
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vcx
Enklast är att göra en efterkontroll inom 2 mån från dagen du besiktigade. Har du tur så har stationen nära dig obokad efterkontroll så då slipper du boka tid, sen sparar du 100kr också...
Kan man göra det om man inte har några 2r då???
Citera
2009-07-31, 16:20
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
FEL!
Även om den besiktas en månad innan besiktningsterminen börjar MÅSTE du besikta den igen under bes.terminen.
Varför skulde man annars ha en bes.termin öht.?

Nej, inte när den har precis besiktigats. Har själv varit med om det när jag för några år sedan spontan köpte en bil åt sambon (bra affär). Efter att jag besiktigade den några månader innan besiktningsperioden (bilen hade körförbud innan besiktningen dessutom) så behövde jag inte besiktiga den igen förens året där på. Jag minns även att besiktningsmannen påpekade åt mig att nu kan du åka i nästan 1 och ett halvt år innan det är dags för nästa besiktning.
Citera
2009-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Nej, inte när den har precis besiktigats. Har själv varit med om det när jag för några år sedan spontan köpte en bil åt sambon (bra affär). Efter att jag besiktigade den några månader innan besiktningsperioden (bilen hade körförbud innan besiktningen dessutom) så behövde jag inte besiktiga den igen förens året där på. Jag minns även att besiktningsmannen påpekade åt mig att nu kan du åka i nästan 1 och ett halvt år innan det är dags för nästa besiktning.

slutsiffra 9 som ts har så är besiktningen i november men kan besikta redan i september,besikta man i september 2009 så får man köra tills sista januari 2011 och det bli då 1år och 5månader som man kan köra utan besikta,,

kanske det va det som du gjorde,,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in