2009-07-31, 00:00
Medlem
silbersteins avatar
Hej! Sedan ungefär ett år tillbaka har jag besvärats av ett antal underliga kroppsliga symptom. Visserligen någorlunda subtila men vägrar ge med sig och ger således upphov till en del oro och irritation. Dessa inkuderar bland annat:

- "Stickningar" i händer och fötter (sedan i höstas)

- Floaters, fler än vad jag kommer ihåg att jag haft tidigare, och syns otroligt tydligt

- Muskelryckningar, främst i benen och när jag ligger ner. Detta har dock blivit bättre på senare tid.

- Svagt "brus" i synfältet, påminner om att kollar på tv med dålig mottagning

- Mönster, speciellt med starka konstraster, ser ut att vibrera och jag har svårt att fästa blicken. Detta är extremt enerverande då det även gäller text mot vit bakgrund. Jag har således påtagliga problem med läsning, något som aldrig tidigare varit några bekymmer. Trodde först att det rörde sig om någon form av sendebuterande dyslexi, men har nu insett att det måste vara denna "mönsterkänslighet" som ställer till det för mig.

- Små "eldflugor" i synfältet, det har hänt att de under korta perioder (10 sekunder upp till någon minut) helt dominerat synfältet, små lysande prickar som rör sig snabbt och i cirkulära rörelser. Oftast är det dock rätt svåra att se och syns bäst mot vita bakgrunder och i starkt ljus.

- Har fått ett par yrselattacker/headrushes eller vad man skall kalla det. Vet inte exakt hur många men kanske ett tiotal. Den första (som inträffade ca ett år sedan) hade efterverkningar i flera månader (kanske upp till ett halvår, minns inte riktigt). Hade periodvis svårt att sova då det ofta kändes som att man skönk i någon slags evig bakåtrörelse, alternativt låg och flöt. Detta är nu tack och lov i princip helt borta! Det som återstår är att jag ibland (men ganska sällan) drabbas av relativt svag yrsel, ungefär samma känsla "tjong" i huvudet som att under kort tid hällt i sig ordentliga mängder alkohol.

Fick någon form av mental härsmälta för cirka ett år sedan. Ingen psykos eller ens i närheten, men helt klart någon form av stressreaktion. Denna föregicks av att under korta perioder kände ett tryck i huvudet, speciellt bakom ögonen, något som tillslut mynnade ut i den ihållande yrseln jag beskrev ovan. I samband med detta upplevde jag också "brainfog", alltså svårigheter att tänka klart, overklighetskänsor, stark ihållande ångest, andnöd och tryck över bröstet. Allt kom ungeför på samma gång, och det är väl egentligen först de senaste månaderna jag börjat känna mig någorlunda som mig själv igen efter att allt eftersom återhämtat mig från denna mindre roliga upplevelse.

Har i samband med att jag fick tinnitus 2002 lidigt av ångest och depression. Detta komplicerar ju naturligvis saker och ting då i princip alla symptom ovan lätt kan tillskrivas stress och/eller ångest. Har dock iaf ett symtom som verkligen inte stämmer in. Har sedan nästan ett år haft känselbortfalli i en del av höger stortå. Kanske låter som en relativt futtig grej att oroa sig över, speciellt i ljuset av den hyfsat digra listan ovan, men är just att jag har väldigt svårt att se hur detta skulle kunna vara ett resultat av stress som gör att jag oroar mig. Många mer "rimliga" medicinska förklaringar verkar leda till mer otrevliga diagnoser av vilka MS verkar stämma bäst in på hela symptombilden. Men det finns också en hel del som verkar tala emot (bla. just att det ändå är hyfsat subtila symtom, skulle tro att många drabbas hårdare när det handlar om MS, även om det naturligtvis måste finnas stor variation).

Skall givetvis gå till läkare med detta, har redan varit på ett besök då det togs en del tester (inget fel upptäcktes) och konstaterades att jag skulle återkomma om besvären håller i sig. Det är ju lätt att tankarna spinner iväg när man sitter ensam och spekulerar, och det vore skönt att få någon annans förhoppningsvis mer välinformerade åsikt. Kan tilläggas att jag förutom tidvis halvtaskigt minne och viss trötthet (sover lite dåligt, och blir ofta sömnig på dagen) fungerar hyfsat mentalt. Men tröttheten och problem med minnet har jag haft ett bra tag så är antagligen inte relaterat.
Senast redigerad av silberstein 2009-07-31 kl. 00:33.
Citera
2009-07-31, 01:05
Medlem
Det är ju inte alltid så att alla besvär man har är sammanhängande.

Ögonbesvären låter ganska likt glaskroppsavlossning. Då kan synen bli "oljig" och man får flugskitar över synfältet, eller som du beskrev, blixtar.

Stickningarna och domningarna, har du kontrollerat ditt B-vitaminvärde? Då talar jag inte om att "HB ser bra ut" Utan Homocysteinprov.

B-vitaminbrist framkallar dels rent fysiska problem som känselbortfall, stickningar, myrkrypningar, trötthet, minnesstörningar osv. Men också depression och ångest. Dessa symptom är till stor del möjliga att helt häva, om vitaminbristen upptäcks och behandlas inom rimlig tid.

Det är inte heller någon slump, att man tänker på MS vid b-vitaminbrist. Utan vitaminet så skadas myelinet, precis det som händer vid MS, men skadorna är mindre, symptomen subtilare och chanserna att kroppen kan reparera det oändligt mycket större.
Citera
2009-07-31, 01:21
Medlem
silbersteins avatar
Hej! B-vitaminbrist tror jag är mer eller mindre uteslutet jag är relativt säker på att dessa värden kollades vid blodprovet efter förra läkarbesöket. Dessutom äter jag väldigt bra, och är ej vegetarian. Glömde nämna att jag är runt 25 år, så glaskroppsavlossning känns ytterst osannolikt?
Citera
2009-07-31, 01:26
Medlem
Tja.. jag har haft B-vitaminbrist, kronisk, sen jag var 25 (är 36 nu) och jag definitivt ingen vegetarian eller åt/äter illa.

Glaskroppsavlossning är vanligast bland äldre, men det utesluter inte att yngre får det. (Åter, jag är 36 men helt uppenbart med en väldigt gammal kropp)

Oavsett är det en bra idé att begära remiss till ögondoktor, och begära Homocysteinprov, som inte tas regelmässigt!

Ögonproblem hos MS är väl annars synnervsinflamation, och det ska göra väldigt ont.
Citera
2009-07-31, 02:00
Medlem
silbersteins avatar
Ja, du har förstås rätt i. Kan ju lika gärna bero på dåligt upptag i tarmen även om man nu äter bra. Skall fråga om det provet togs. Du har helt rätt i att mina ögonsymptom absolut inte är typiska för synnervsinflammation vilket ju är iaf lite betryggande. Jag tror och hoppas att risken att det över huvud taget handlar om MS är förhållandevis liten, det som oroar mig är att det heller inte känns helt uteslutet. Saknar för närvarande helt en tillfredställande alternativ förklaring till varför min stortå helt plötsligt bästämde sig för att lägga av.
Citera
2009-07-31, 03:16
Medlem
Av vitaminbrist kan man få nått som heter polyneuropati. Många sjuka nerver. Det betyder i klartext att man får skumma känselförändringar både här och där.

Annars kan just tårna tappa känseln om de varit utsatta för tryck eller stötar, då kommer känseln tillbaka efter ett par dagar.

Eftersom du ändå känner dig bekymrad, så tycker jag du ska be om remiss till en neurolog.
Citera
2010-08-05, 14:34
Medlem
gläfss avatar
Förlåt för bumpen, men en mig närstående upplever liknande symptom för tillfället, och jag undrar om du, silberstein, någonsin fick något svar?
Citera
2012-01-19, 13:17
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Förlåt för bumpen, men en mig närstående upplever liknande symptom för tillfället, och jag undrar om du, silberstein, någonsin fick något svar?

Ursakta det extremt sena svaret. Nej, antagligen inte MS iaf iom att det inte blivit varre an for ca 2.5 ar sedan. Vissa av problemen kvarstar dock, framfor allt nar det kommer till synen. Har fatt mer floaters, samma "visual snow" och problem med hoga kontraster. Paverkar helt klart livskvaliten at det samre. Mest enerverande ar att inte veta vad det beror pa.
Citera
2012-04-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Ursakta det extremt sena svaret. Nej, antagligen inte MS iaf iom att det inte blivit varre an for ca 2.5 ar sedan. Vissa av problemen kvarstar dock, framfor allt nar det kommer till synen. Har fatt mer floaters, samma "visual snow" och problem med hoga kontraster. Paverkar helt klart livskvaliten at det samre. Mest enerverande ar att inte veta vad det beror pa.

Hej!

Du kanske inte alls är aktiv här längre men jag chansar.

Det du skriver stämmer skrämmande mycket in på mig. Jag har fruktansvärda problem med min syn och jag utreds just nu hos en neurolog. Tror dock inte att han kommer hitta något.

Har du blivit ordentligt utredd eller har du bara låtit det vara?

Synproblemen knäcker mig. För mig vibrerar allt med kontraster ex gruset utanför huset, frukten i affären, mönster på mattor/gardiner etc och även maten på tallriken ibland. Min Visual snow blir bara sämre och sämre, dels på kvällstid.

Allt mitt började för 1,5 år sen när jag fick barn. Har varit inne på att det ev är en stressreaktion men det blir ju inte bättre, bara sämre.
Citera
2012-04-20, 00:01
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jisa
Hej!

Du kanske inte alls är aktiv här längre men jag chansar.

Det du skriver stämmer skrämmande mycket in på mig. Jag har fruktansvärda problem med min syn och jag utreds just nu hos en neurolog. Tror dock inte att han kommer hitta något.

Har du blivit ordentligt utredd eller har du bara låtit det vara?

Synproblemen knäcker mig. För mig vibrerar allt med kontraster ex gruset utanför huset, frukten i affären, mönster på mattor/gardiner etc och även maten på tallriken ibland. Min Visual snow blir bara sämre och sämre, dels på kvällstid.

Allt mitt började för 1,5 år sen när jag fick barn. Har varit inne på att det ev är en stressreaktion men det blir ju inte bättre, bara sämre.

Jag upplever samma problem och för mig är det antingen drog eller stressrelaterat, märkte dessa problem för ett halvår sedan men de har successivt blivit värre sedan jag började få panikattacker vilket ledde till paniksyndrom och GAD i julas, speciellt det med att objekt rör på sig eller vibrerar. Efter lite googling har jag upptäckt att väldigt många jorden runt upplever samma problem men trots det pågår det knappt någon forskning om dessa visuella fenomen
Citera
2012-04-20, 13:45
Medlem
Tråden är visserligen gammal, men eftersom att TS postade i den för några månader sedan så är den kanske fortfarande intressant.

Citat:
- Floaters, fler än vad jag kommer ihåg att jag haft tidigare, och syns otroligt tydligt

Citat:
- Svagt "brus" i synfältet, påminner om att kollar på tv med dålig mottagning

Citat:
- Små "eldflugor" i synfältet, det har hänt att de under korta perioder (10 sekunder upp till någon minut) helt dominerat synfältet, små lysande prickar som rör sig snabbt och i cirkulära rörelser. Oftast är det dock rätt svåra att se och syns bäst mot vita bakgrunder och i starkt ljus.

Jag känner igen alla de här symptomen. Floaters har jag ett gäng.
Bruset i synfältet ser ut som små, svaga vita prickar som snabbt förflyttar sig över en liten del av synfältet under en bråkdel av en sekund.

"Eldflugorna" syns i regel mycket tydligare och jag tycker att de har en bländande effekt. Dvs ungefär samma som om man hade tittat in i en väldigt tunn men stark ljuskälla. Dessa ser jag dock ganska sällan, ett par gånger i veckan kanske.

De syns oftast lite längre än "bruset", i regel 1-5 sekunder.

Mina symptom uppstod ungefär ett halvår efter att jag börjat avgifta mig från kvicksilverförgiftning pga överdriven fiskkonsumption. Jag har postat några inlägg om detta i den här forumdelen.

Resterande symptom du beskriver tycker jag låter väldigt likt symptom på kvicksilverförgiftning.
Har du amalgamfyllningar? Eller äter du väldigt mycket fisk?

Lite mer långsökt: Konsumerar du, eller har du konsumerat stora mängder av produkter innehållandes aspartam? Såsom dietläsk eller tuggummin.
Senast redigerad av cvf 2012-04-20 kl. 14:44.
Citera
2012-05-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Jag upplever samma problem och för mig är det antingen drog eller stressrelaterat, märkte dessa problem för ett halvår sedan men de har successivt blivit värre sedan jag började få panikattacker vilket ledde till paniksyndrom och GAD i julas, speciellt det med att objekt rör på sig eller vibrerar. Efter lite googling har jag upptäckt att väldigt många jorden runt upplever samma problem men trots det pågår det knappt någon forskning om dessa visuella fenomen

Det är verkligen hemskt att ha de här problemen. Jag vet inte hur jag ska stå ut med min vibrerande syn. Nu när jag ute så vibrerar hela gräset och allt grus. Kul sommar.

Jag har också googlat och förstått att det är ett gäng till med samma problem. Hitills har jag inte läst om någon som blivit av med symptomen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in