2012-05-13, 22:59
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jisa
Det är verkligen hemskt att ha de här problemen. Jag vet inte hur jag ska stå ut med min vibrerande syn. Nu när jag ute så vibrerar hela gräset och allt grus. Kul sommar.

Jag har också googlat och förstått att det är ett gäng till med samma problem. Hitills har jag inte läst om någon som blivit av med symptomen

Det finns som sagt många som fått dessa symtom genom droger, i vissa fall har personen endast använt sig utav droger en enda gång. Om det är drogrelaterat så finns det en 50%-ig chans att bli normal igen. Tillståndet kallas hppd (hallucinogen persisting perception disorder) Det jag vill komma till är att det måste vara samma del av hjärnan som tagit stryk vare sig det är drogrelaterat eller inte.

Hos många hppd-patienter har antiepileptiska medeciner som keppra och iktorivil kunnat reducera symtom till 70-100% så länge preparatet verkar. parkinsonmedecin såsom sinemet fungerar i vissa fall också.

Det finns mängder av information och studier på www.hppdonline.com , www.thosewithvisualsnow.yuku.com och www.visualsnowforum.com så kika in där. Du skulle nog kunna skriva ut information och visa för din läkare så kanske du kan få medecin som fungerar.
Citera
2012-05-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Det finns som sagt många som fått dessa symtom genom droger, i vissa fall har personen endast använt sig utav droger en enda gång. Om det är drogrelaterat så finns det en 50%-ig chans att bli normal igen. Tillståndet kallas hppd (hallucinogen persisting perception disorder) Det jag vill komma till är att det måste vara samma del av hjärnan som tagit stryk vare sig det är drogrelaterat eller inte.

Hos många hppd-patienter har antiepileptiska medeciner som keppra och iktorivil kunnat reducera symtom till 70-100% så länge preparatet verkar. parkinsonmedecin såsom sinemet fungerar i vissa fall också.

Det finns mängder av information och studier på www.hppdonline.com , www.thosewithvisualsnow.yuku.com och www.visualsnowforum.com så kika in där. Du skulle nog kunna skriva ut information och visa för din läkare så kanske du kan få medecin som fungerar.

Jag ska plöja igenom länkarna.
Jag har läst om HPPD och det mesta stämmer in klockrent på mig, ja förutom den biten att jag aldrig någonsin har testat droger. Jag ska på återbesök hos min neurolog i början på Juni och då ska jag ta upp det du skrivit här ovan.

Tusen tack för infon!
Citera
2012-05-15, 13:23
Medlem
Originalposten hade kunnat vara skriven utav mig. Men i mitt fall höll bara den värsta perioden i sig knappt tre månader, drygt två år senare är jag nästan symptomfri. Blodprov och lite annat smått och gott var fritt från anmärkning. Jag studerade fruktansvärt hårt innan själva insjuknandet så kanske bara hjärnan strejkade och sa upp sig. Människan är väl inte direkt gjord för 10-12 timmars intensivt datorjobb/bokläsning om dagen.

Droger utöver alkohol/koffein har jag aldrig använt.
Citera
2012-05-16, 22:34
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jisa
Jag ska plöja igenom länkarna.
Jag har läst om HPPD och det mesta stämmer in klockrent på mig, ja förutom den biten att jag aldrig någonsin har testat droger. Jag ska på återbesök hos min neurolog i början på Juni och då ska jag ta upp det du skrivit här ovan.

Tusen tack för infon!

Ingen orsak!

Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Originalposten hade kunnat vara skriven utav mig. Men i mitt fall höll bara den värsta perioden i sig knappt tre månader, drygt två år senare är jag nästan symptomfri. Blodprov och lite annat smått och gott var fritt från anmärkning. Jag studerade fruktansvärt hårt innan själva insjuknandet så kanske bara hjärnan strejkade och sa upp sig. Människan är väl inte direkt gjord för 10-12 timmars intensivt datorjobb/bokläsning om dagen.

Droger utöver alkohol/koffein har jag aldrig använt.

Detta stärker min teori om att droger och stress gör i princip samma skada på hjärnan, hur skönt som helst att höra att det gick över!

Hoppas att min hjärna läker också.
Citera
2013-07-15, 14:36
Medlem
silbersteins avatar
Intressant att se att det kommit en del svar i den här tråden (som jag nästan glömt bort). Googlade på samma symtom eftersom jag har en "dålig dag" och min gamla tråd kom upp! Jag har fortfarande nästan identiska symptom, och det försätter att förpesta min vardag. Synen är det absolut värsta. Intressant med kvicksilverspåret, i samband med att jag var rädd att jag blivit utsatt för oorganisk kvicksilverexponering (jag tror i efterhand att rädslan var kraftigt överdriven) beställde jag DMSA för att kelera ut kvicksilvret jag inbillade mig hade fått i mig. Möjligvis mobiliserade detta kvicksilver som redan fanns bundet i kroppen, eller så var mina farhågor befogade. Tror dock inte att kvicksilver är boven i dramat, för dessa besvären kom mer eller mindre över en natt. Jag vaknade upp kallsvettig efter att ha tagit Tramadol (50mg) (vet inte varför jag inte nämde detta i min ursprungliga post), och problemen med synen (mönster som vibrerar, och bruset) har jag haft sedan dess. Levde med derealisation/depersonalisation och konstant panikänsla i över ett halvår efter detta, och jag har nästan daglig ångest över att jag ådragit min någon slags permanent hjärnskada i samband med denna händelsen. Redan innan detta hade jag dock problem med eldflugorna i synfältet.

MS-spåret känns inte så troligt. Även om jag fått ytterligare symtom som stämmer ganska bra in, så har jag inte upplevt något rejält "skov". Det kommer och går lite småskit mest hela tiden, och vid MS borde man märkt en mer markant försämring.
Senast redigerad av silberstein 2013-07-15 kl. 14:56.
Citera
2013-07-15, 14:55
Medlem
DiagnosABs avatar
Är inte läkare, så det mesta här har jag ingen aning om. Men vissa av sakerna skulle mycket väl kunna vara någon slags migrän. Även utan huvudvärk. Är det kollat?

Panikattacker kan vara lustiga. Jag har självklart ingen aning om ifall det som beskrivs här är rent fysiska symptom som beror på något helt hundra kroppsligt, men en hel del av symptomen KAN vara panikattacker. Alltså av symptomen som inte är hela tiden närvarande.

Panikattacker är ganska likartade för personer som inte kan så mycket om panikattacker. Problemet är att en panikattack är kroppens sätt att signalera kris o katastrof för att man ska lägga av med något visst beteende (vare sig man borde lägga av med det eller bara lära sig hantera det på annat sätt). Ofta räcker det med att kroppen ger lite hjärtklappning, svettningar, yrsel o domningar för man ska ta det lite lugnt ett tag. Men funkar inte detta så testar kroppen nåt annat. Vad som helst, de symptom som skrämmer en tillräckligt för att bryta det man gör. Så för någon som är välbekant med de klassiska symptomen på panikångest kan det se helt annorlunda ut. Vet inte om detta gäller folket som skriver här, vet inte om det är relevant alls i dessa fall, men just saying...

Hade varit kul att höra från fler som fått det hela utrett och förklarat!
Citera
2013-07-15, 15:01
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Är inte läkare, så det mesta här har jag ingen aning om. Men vissa av sakerna skulle mycket väl kunna vara någon slags migrän. Även utan huvudvärk. Är det kollat?

Panikattacker kan vara lustiga. Jag har självklart ingen aning om ifall det som beskrivs här är rent fysiska symptom som beror på något helt hundra kroppsligt, men en hel del av symptomen KAN vara panikattacker. Alltså av symptomen som inte är hela tiden närvarande.

Panikattacker är ganska likartade för personer som inte kan så mycket om panikattacker. Problemet är att en panikattack är kroppens sätt att signalera kris o katastrof för att man ska lägga av med något visst beteende (vare sig man borde lägga av med det eller bara lära sig hantera det på annat sätt). Ofta räcker det med att kroppen ger lite hjärtklappning, svettningar, yrsel o domningar för man ska ta det lite lugnt ett tag. Men funkar inte detta så testar kroppen nåt annat. Vad som helst, de symptom som skrämmer en tillräckligt för att bryta det man gör. Så för någon som är välbekant med de klassiska symptomen på panikångest kan det se helt annorlunda ut. Vet inte om detta gäller folket som skriver här, vet inte om det är relevant alls i dessa fall, men just saying...

Hade varit kul att höra från fler som fått det hela utrett och förklarat!

Kommer upp en del om migrän med aura när man googlar de visuella symptomen men jag har svårt att se hur det kan förklara alla. "Eldflugorna" skulle kunna vara någon migränvariant, men de finns där hela tiden (mot vit bakgrund är de lätta att se). Vid migrän tänker jag att man ändå är fri från visuella symptom då man inte har en attack. Samma sak med panikattacker, mina besvär med ögnonen, vad gäller text och möster som smälter ihop, ser ut att vibrera, och är svårt att fokusera på, så är det helt kroniskt. Jag upplever heller inte direkt att det blir så mycket värre under stress, utan det är ganska mycket samma skit hela tiden.
Citera
2013-07-15, 15:10
Medlem
silbersteins avatar
Mina symptom stämmer även bra överens med mångas berättelser i den här tråden: http://www.healthboards.com/boards/eye-vision/904514-vibrating-vision.html

Dock blir mina visuella symtom inte ett dugg bättre av att jag håller för ena ögat, vilket får mig att tro att problemet snarare sitter i synnerven eller hjärnan, inte i ögonen.
Citera
2013-07-15, 16:08
Medlem
Numes avatar
Är du spänd i ansiktet, nacken, eller käken?
Undrar mest för jag har mycket utav samma symptom så försöker ju lista ut hur allt detta hänger ihop...
En del skumma brännande känslor i fingrar gick ju bort efter jag gick till sjukgymnast, samt den jävla yrseln.

En stor grejj för mig, vad gäller muskelsmärtor & spänningar och okoncentrationen har ju helt klart varit att jag sedan tidigt i år slutat med benzodiazepiner. Sen hur fan ansiktsmusklerna kommer in i det, samt tryck bakom ögonen och dylikt vet jag inte riktigt...

Tror jag haft en del vitamin/mineral brist. Läkaren tog ju något simpelt prov, sa det var låga värden (vet inte exakt vad skall testa igen). Idag mår jag väldigt bra, proppat i mig omega 3 och b-vitaminer, fast detta har ju fluktuerat enormt. Just att synen vibrerar är mer en mindre sak för mig.

Själv nojjar jag mer för sköldkörtelproblematik. Fast antagligen bara enorm omställning i hjärnan och kanske mer känslighet för vitamin/mineralbrist och allt annat jobbigt därav, är ju nuvarande teori.
Senast redigerad av Nume 2013-07-15 kl. 16:11.
Citera
2013-07-15, 16:34
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Intressant att se att det kommit en del svar i den här tråden (som jag nästan glömt bort). Googlade på samma symtom eftersom jag har en "dålig dag" och min gamla tråd kom upp! Jag har fortfarande nästan identiska symptom, och det försätter att förpesta min vardag. Synen är det absolut värsta. Intressant med kvicksilverspåret, i samband med att jag var rädd att jag blivit utsatt för oorganisk kvicksilverexponering (jag tror i efterhand att rädslan var kraftigt överdriven) beställde jag DMSA för att kelera ut kvicksilvret jag inbillade mig hade fått i mig. Möjligvis mobiliserade detta kvicksilver som redan fanns bundet i kroppen, eller så var mina farhågor befogade. Tror dock inte att kvicksilver är boven i dramat, för dessa besvären kom mer eller mindre över en natt. Jag vaknade upp kallsvettig efter att ha tagit Tramadol (50mg) (vet inte varför jag inte nämde detta i min ursprungliga post), och problemen med synen (mönster som vibrerar, och bruset) har jag haft sedan dess. Levde med derealisation/depersonalisation och konstant panikänsla i över ett halvår efter detta, och jag har nästan daglig ångest över att jag ådragit min någon slags permanent hjärnskada i samband med denna händelsen. Redan innan detta hade jag dock problem med eldflugorna i synfältet.

MS-spåret känns inte så troligt. Även om jag fått ytterligare symtom som stämmer ganska bra in, så har jag inte upplevt något rejält "skov". Det kommer och går lite småskit mest hela tiden, och vid MS borde man märkt en mer markant försämring.
Haha, vilket sammanträffande. Vi sitter och nojjar för mycket lika saker.

Slog ju sönder lägenheten för en månad sedan. Drack en flaska rom allt för snabbt, fick ENORM yrsel vilket under påverkan resulterade i paranoida tankar likt jag aldrig haft förut vilket ledde till vansinnesutbrott. En lågenergilampa gick sönder och jag somnade direkt efter jag slagit sönder min hand. (tror jag).

Skulle just editera mitt förra inlägg med att säga vilka kosttillskott jag håller på att smått utverdera (alla samtidigt ). Återkommer om något tycks hjälpa markant (magnesium verkar hjälpa en bit men mest mot spänningarna i muskler då).
N-A-C (n-acetyl cystein) beställde jag en burk bara för att, även om grundidén var att jag kanske blivit förgiftad. Glutation som blir slutresultatet av NAC intag ska ju kunna hjälpa till att rensa ut mycket skit. Hörde ju en läkare nämna att personer med någon slags sjukdom har mycket lägre nivåer och allt sådant uppmuntrande till att köpa alla kosttillskott i världen. Kan ju länka fan, fann i vart fall hans sju nycklar intressanta http://www.youtube.com/watch?v=nctmkYzc8s0
Senast redigerad av Nume 2013-07-15 kl. 16:42.
Citera
2013-07-15, 17:45
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Är du spänd i ansiktet, nacken, eller käken?
Undrar mest för jag har mycket utav samma symptom så försöker ju lista ut hur allt detta hänger ihop...
En del skumma brännande känslor i fingrar gick ju bort efter jag gick till sjukgymnast, samt den jävla yrseln.

En stor grejj för mig, vad gäller muskelsmärtor & spänningar och okoncentrationen har ju helt klart varit att jag sedan tidigt i år slutat med benzodiazepiner. Sen hur fan ansiktsmusklerna kommer in i det, samt tryck bakom ögonen och dylikt vet jag inte riktigt...

Tror jag haft en del vitamin/mineral brist. Läkaren tog ju något simpelt prov, sa det var låga värden (vet inte exakt vad skall testa igen). Idag mår jag väldigt bra, proppat i mig omega 3 och b-vitaminer, fast detta har ju fluktuerat enormt. Just att synen vibrerar är mer en mindre sak för mig.

Själv nojjar jag mer för sköldkörtelproblematik. Fast antagligen bara enorm omställning i hjärnan och kanske mer känslighet för vitamin/mineralbrist och allt annat jobbigt därav, är ju nuvarande teori.

Jag är relativt spänd i nacke och käke. Så att jag upplever tappad känsel och domningar kan bero på det. Däremot är jag relativt säker på att synstörningen kommer efter tramadolen. Jag vaknade som sagt upp med panikkänsla i kroppen, och kommer ihåg att jag nästan samma dag eller väldigt tätt impå började undra varför jag var så jävla kass på att läsa helt plötsligt. Kunde inte fokusera på orden som förr och kontrasten i bokstäverna kändes obehaglig och skarp, tappade lätt vilken rad jag var på osv. Ett textstycke kan se ut som en myrstack, och får koncentrera mig för att sortera ut orden. Jag läser inte böcker längre pga detta (jag kan läsa, men triggar ofta väldigt mycket ångest), så det är absolut det mest handikappande symptomet.

Även jag var inne på NAC när det begav sig. Ta inte för mycket bara, körde ett par gram vid något tillfälle och kände mig jävligt skum i huvudet efteråt. Annars verkar det ganska harmlöst, och verkar även vara bra för hjärnan på många sätt.
Citera
2013-07-15, 19:14
Medlem
Numes avatar
Jahaja, ska bli intresant och pröva NAC.

Detdär med text har jag samma problem med justnu, inte lika allvarligt, och känns mer generellt som att jag är dimmig i skallen och lite smått dement om man säger så. Idag är jag dock pigg som fan, ja till och från.

En sak som funkar för mig vad gäller energinivå (på ett mycket brett sätt) är cycloastragenol. (Quickguide: http://www.youtube.com/watch?v=TGppq-XKgSM )
Ytlig och lite småintresserad av allt ifrån kosttillskott till knark och dylikt så köpte jag en burk när jag fick som värst yrsel. Används ju mot "ålderdom", men såg ju ett antal personer noterat svårt att sitta still (även lite drömlik trötthet) osv vid högre doser. Kostar ju en 2000:- sek för några månadsförbrukningar dock. Hjälpte maskera okoncentrationen och det köret.

Man ska kanske testa botox och anabola. (Testat det senare förresten? Såg du hade skrivit något kring det nånstans. Såg ju att folk spekulerat kring testosteronbrist vid Menières som var det jag började läsa omkring)
Senast redigerad av Nume 2013-07-15 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in