• 1
  • 2
2009-07-30, 14:26
Medlem
Läste detta i GT idag:
http://www.gt.se/nyheter/1.1655580/p...ot-hennes-hund

Vet inte riktigt vad jag skall tro? Är det ok att skjuta en hund i samband med ingripande mot en beväpnad "galning"?
Eller skall det även i detta läge krävas att hunden utmärker sig på fel sätt?

Jag funderar eftersom att en hund ofta är lojal mot sin ägare och just denna hund såg ut som en kamphundsvariant i utseendet. Vad dessa hundar tar sig för är ju oberäknerligt ibland. Med tanke på ägare etc då...

Tja begick polisen ett brott? Vad tycker ni? Om nu tidningsartikeln talar sanning, ägarinnan kommer ju med andrahandsuppgifter....
Citera
2009-07-30, 14:37
Bannlyst
Man vet ju inte hur mycket av det hon säger är överdrift, den som gjorde fel var Ex-pojkvännen och förmodligen så är det hans fel att det gick som det gick.

Det går inte ens att göra en bedömning, för tidningen är så kortfattad och skriver inte ens hur många vittnen de var. Många personer som inte är hundägare är väldigt dåliga på att se skillnad mellan aggresivitet, rädsla och lek på hundar.

Det är såna här situationer som gör att jag är positiv till övervakningskameror.
Senast redigerad av ChinaLover 2009-07-30 kl. 14:45.
Citera
2009-07-30, 14:41
Medlem
Mandelbrots avatar
Rent mänskligt tycker jag det känns lite för jävligt men det kan ju ha varit en situation som den skjutande polisen upplevde som hotfull mot annan. Kan hunden t.ex. ha sprungit i riktning mot ett litet barn? Uppfattade polisen därmed situationen som hotfull för t.ex. det barnet?

Jag tror det är ytterligt svårt, att få poliser fällda för dylika händelser. Det finns liksom inte med på kartan, även om sorgen för kvinnan är svår.
Citera
2009-07-30, 14:43
Bannlyst
Det gamla vanliga tramset från ägarna, min hund är inte farlig, bra med barnen blablabla.. Nej visst men hunden kan likförbannat vara farllig för personer den inte uppfattar som en del av sin flock.
Om det bröt mot de regler som finns idag vet jag inte men det var ändå helt rätt.
En hund skall betraktas som ett vapen och samma regler för en hund skall gälla som för exempel en kniv. Var nyligen i Wien och där åste hundar ha munkorg i tunnelbana och på spårvagnar, I en park såg jag ett anslag att hundar måste bära munkorg, gå i koppel och inte beträda gräset om de skall vara i parken. Obligatorisk munkorg för alla hundar på allmän plats skulle vara suveränt i Sverige.
Citera
2009-07-30, 14:45
Medlem
beror ju på om hunden verkade gå till attack eller om den försökte springa iväg
men ändå jävligt dum att döda en hund med FEM SKOTT
Citera
2009-07-30, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ferosso
beror ju på om hunden verkade gå till attack eller om den försökte springa iväg
men ändå jävligt dum att döda en hund med FEM SKOTT

Kolla på den här filmen, nu är det ett vildsvin, men hundar överlever också länge, speciellt mot polisens små ärtbössor:

Lyssna på vildsvinet!!!! så förstår du varför man skjuter flera skott:
http://www.youtube.com/watch?v=BknKR5mOF3U&hl=sv

Det där måste ha varit den dummaste kommentaren på länge, hur tror du att det känns att ha fått flera skott i sig, kanske en kula rätt igenom huvudet och fortfarande leva? Tror du ens att man vill se en hund som ligger och skriker och hostar upp blod?
Senast redigerad av ChinaLover 2009-07-30 kl. 14:57.
Citera
2009-07-30, 17:26
Medlem
Birgit61s avatar
[quote=hissknapp]Det gamla vanliga tramset från ägarna, min hund är inte farlig, bra med barnen blablabla.. Nej visst men hunden kan likförbannat vara farllig för personer den inte uppfattar som en del av sin flock.
Om det bröt mot de regler som finns idag vet jag inte men det var ändå helt rätt.
Vad är det för jävla Wt-kärring som går ut i blaskan och snyftar? Han var som en son??? Exet en samhällets stöttepelare verkar det som också. Kunde inte polisen knäppt båda? Ouppfostrade hundar och galningar!
Citera
2009-07-30, 17:52
Bannlyst
Citat:
Lyssna på vildsvinet!!!! så förstår du varför man skjuter flera skott:
http://www.youtube.com/watch?v=BknKR5mOF3U&hl=sv

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHH

det där måste fan vara det roligaste jag nånsin set haahaha vilket svin

haha
Citera
2009-07-30, 22:45
Medlem
Om hon brydde sig om "sin" hund så jävla mycket skulle hon väll inte låta den bo hos sitt tok till ex...
Citera
2009-07-31, 01:05
Medlem
Jag skulle kunna måla upp ett tänkbart scenario:

Polis kommer till platsen och möter en man med avsågat hagelgevär och vad som i mörkret ser ut som en kamphund. Mannen säger "Buss på!" och hunden springer i riktning mer eller mindre mot polisen. Eftersom hunden inte stannar när första skottet träffar fortsätter polisen att skjuta. Totalt träffas hunden fem gånger innan den dör.

Självklart är detta polisens fel, för polisen skjuter ju okopplade hundar för skojs skull...
Citera
2009-07-31, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen14
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHH

det där måste fan vara det roligaste jag nånsin set haahaha vilket svin

haha

Det där är inget riktigt vildsvin. Det är en blandning med tamgris och därför blir dom stora som fan! Ganska vanligt med dom där i sydstaterna. Finns en del bilder på riktiga sådana där bestar ute på nätet.

Nej, söka får ni göra själv!

.
Citera
2009-07-31, 08:38
Medlem
bizze1337s avatar
fyfan va patetiskt att gråta ut i tidningen när man själv inte är där. Har svårt att tro att polisen skjuter rädda/snälla hundar för skojjs skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in