Men om vi ska vara petiga ska inte praktikanter göra något "jobb" i egentlig mening utan ska bara "vara med". Jag själv fick praktisera på en skola när jag gick på soc, och då var jag mest nere i kiosken och satt med tanten som jobbade där. Ibland var jag med på lektioner också, MEN, nu kommer det finurliga:
Om jag blev
lämnad ensam med eleverna (eller i kiosken) skulle jag ha betalt för det. Ibland hände det att tanten i kiosken stack iväg ett ärende på en halvtimme, då skrev jag upp det på en timlista och fick betalt för det. (Sen drog de givetvis ner bidraget med lika mycket.)
Var jag hos en lärare som måste sticka iväg under en lektion, fick jag betalt för den tiden jag var själv där. Och detta är för att praktikanterna inte ska ta arbete från de anställda. Skulle praktikanter göra samma jobb som de anställda, skulle företaget (i det här fallet kommunen) dra in tjänster och istället låta praktikanter sköta det.
Man brukar vara på en praktik i ungefär två, tre veckor om jag har förstått det rätt, och tänk då om skolan låter en vikariera en lektion var dag, det är fem timmar i veckan, som kunde gått till någon som faktiskt fick betalt för det. Så själva poängen med att ha praktikanter är inte att man ska få gratis arbetskraft utan att man är så godhjärtad att man tar emot en stackars själ som vill se hur det går till på just den arbetsplatsen.
Fast jag vet att det inte funkar såhär i verkligheten; det finns många ställen som tar in praktikanter och låter dem göra skitgörat medan de anställda antingen jobbar med annat eller pustar ut en stund. Men så får det alltså inte gå till.
Men å andra sidan är det bra att folk kommer ut i arbetslivet, speciellt om man varit arbetslös ett tag. Lite svårt att dra gränsen där tycker jag.