• 1
  • 2
2009-07-30, 11:32
Medlem
Maff1as avatar
Hej har en liten tanke, vore det så fel att tvinga dom som går på socialen att några timmar i veckan göra lite småjobb för kommunen ?

Tex vara på ett äldreboende som ett stöd för ensamma äldre, parkjobb kanske eller städjobb ?

Inte meningen att man ska utnyttja dom för slavjobb 7-4 men bara några timmar för att få ut människorna i arbetslivet, och att få ge dom en känsla med samhörighet och att de får ge nått tillbaka för pengarna dom får.
Mvh
Citera
2009-07-30, 11:34
Medlem
Ringeplings avatar
det gör man, men dem kallar det inte arbete utan praktik.
Citera
2009-07-30, 11:35
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a
Hej har en liten tanke, vore det så fel att tvinga dom som går på socialen att några timmar i veckan göra lite småjobb för kommunen ?

Tex vara på ett äldreboende som ett stöd för ensamma äldre, parkjobb kanske eller städjobb ?

Inte meningen att man ska utnyttja dom för slavjobb 7-4 men bara några timmar för att få ut människorna i arbetslivet, och att få ge dom en känsla med samhörighet och att de får ge nått tillbaka för pengarna dom får.
Mvh

Vad jag vet så finns detta kravet redan, såvida det inte är andra omständigheter.
Citera
2009-07-30, 12:15
Medlem
antingen gör man praktik eller går i skolan
Citera
2009-07-30, 12:42
Medlem
Ja, det har väl varit så så länge jag kan minnas. Med soc menas typ med att man gör ett vanligt vanligt arbete, men för 40kr/h
Citera
2009-07-30, 12:48
Medlem
Risken är att de här gratisarbetarna konkurrerar ut andra... Men visst håller jag med om att det inte enbart ska vara en rättighet att få ut skattepengar, utan även en inbyggd skyldighet att på något sätt bidra till samhället motsvarande ersättningens storlek.
Citera
2009-07-30, 13:31
Medlem
Maff1as avatar
okej alltid nått att dom har praktik, tycker det e märkligt för i min by ses dom aldrig göra nått
Citera
2009-07-30, 16:49
Bannlyst
Folk som faktiskt vill jobba, men inte får något jobb och sålades går till socialen för att dom måste få fram pengar, hamnar i en ond cirkel.

Om folk skulle sluta gå till socialen, eller om socialen slutade skicka ut folk på praktik för att få en skitsumma, så skulle det inte finnas några praktikanter som företagen kan roffa åt sig kostnadsfritt.

Klart företagen tänker såhär i dessa tider: "Varför anställa, när man kan ta in prakitanker som inte kostar oss ett öre,". Finns inte praktikanterna, så skulle folk bli anställda av företag istället (företag som behöver folk då såklart).
Senast redigerad av Lustgasad 2009-07-30 kl. 16:51.
Citera
2009-07-30, 18:32
Medlem
kaxen82s avatar
Men om vi ska vara petiga ska inte praktikanter göra något "jobb" i egentlig mening utan ska bara "vara med". Jag själv fick praktisera på en skola när jag gick på soc, och då var jag mest nere i kiosken och satt med tanten som jobbade där. Ibland var jag med på lektioner också, MEN, nu kommer det finurliga:

Om jag blev lämnad ensam med eleverna (eller i kiosken) skulle jag ha betalt för det. Ibland hände det att tanten i kiosken stack iväg ett ärende på en halvtimme, då skrev jag upp det på en timlista och fick betalt för det. (Sen drog de givetvis ner bidraget med lika mycket.)

Var jag hos en lärare som måste sticka iväg under en lektion, fick jag betalt för den tiden jag var själv där. Och detta är för att praktikanterna inte ska ta arbete från de anställda. Skulle praktikanter göra samma jobb som de anställda, skulle företaget (i det här fallet kommunen) dra in tjänster och istället låta praktikanter sköta det.

Man brukar vara på en praktik i ungefär två, tre veckor om jag har förstått det rätt, och tänk då om skolan låter en vikariera en lektion var dag, det är fem timmar i veckan, som kunde gått till någon som faktiskt fick betalt för det. Så själva poängen med att ha praktikanter är inte att man ska få gratis arbetskraft utan att man är så godhjärtad att man tar emot en stackars själ som vill se hur det går till på just den arbetsplatsen.

Fast jag vet att det inte funkar såhär i verkligheten; det finns många ställen som tar in praktikanter och låter dem göra skitgörat medan de anställda antingen jobbar med annat eller pustar ut en stund. Men så får det alltså inte gå till.

Men å andra sidan är det bra att folk kommer ut i arbetslivet, speciellt om man varit arbetslös ett tag. Lite svårt att dra gränsen där tycker jag.
Senast redigerad av kaxen82 2009-07-30 kl. 18:37.
Citera
2009-07-30, 22:26
Medlem
Ehh? KAn man verkligen tvingas praktisera på ett privat företag?

Tycker inte att kommunen (skattebetalarna) ska betala den arbetskraften.

Om enda anledningen till att man behöver socialbidrag är att man inte får något jobb tycker jag gått och väl att man man rasta gamlingar på äldreboende etc ett par timmar om dagen. Får inte bli heltid dock, då kan dom gott anställa personen istället.
Senast redigerad av franzmuller 2009-07-30 kl. 22:45.
Citera
2009-07-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller

Om enda anledningen till att man behöver socialbidrag är att man inte får något jobb tycker jag gått och väl att man man rasta gamlingar på äldreboende etc ett par timmar om dagen. Får inte bli heltid dock, då kan dom gott anställa personen istället.

Håller med, istället för att fixa praktiktjänster som man delar ut till privata företag kan väl socbidragstagarna göra samhället en tjänst för att få ut sina pengar. Några timmars gamlingsrastning/parkstädning/gatusopning per dag bara, sysslor för vilka man har anställd personal men där denna inte räcker till.
Citera
2009-07-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Men om vi ska vara petiga ska inte praktikanter göra något "jobb" i egentlig mening utan ska bara "vara med". Jag själv fick praktisera på en skola när jag gick på soc, och då var jag mest nere i kiosken och satt med tanten som jobbade där. Ibland var jag med på lektioner också, MEN, nu kommer det finurliga:

Man brukar vara på en praktik i ungefär två, tre veckor om jag har förstått det rätt, och tänk då om skolan låter en vikariera en lektion var dag, det är fem timmar i veckan, som kunde gått till någon som faktiskt fick betalt för det. Så själva poängen med att ha praktikanter är inte att man ska få gratis arbetskraft utan att man är så godhjärtad att man tar emot en stackars själ som vill se hur det går till på just den arbetsplatsen.

Fast jag vet att det inte funkar såhär i verkligheten; det finns många ställen som tar in praktikanter och låter dem göra skitgörat medan de anställda antingen jobbar med annat eller pustar ut en stund. Men så får det alltså inte gå till.

Men å andra sidan är det bra att folk kommer ut i arbetslivet, speciellt om man varit arbetslös ett tag. Lite svårt att dra gränsen där tycker jag.

Det förändrar ju ingenting eftersom man lägger ner exakt lika mycket tid på det som på ett vanligt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Om jag blev lämnad ensam med eleverna (eller i kiosken) skulle jag ha betalt för det. Ibland hände det att tanten i kiosken stack iväg ett ärende på en halvtimme, då skrev jag upp det på en timlista och fick betalt för det. (Sen drog de givetvis ner bidraget med lika mycket.)

Var jag hos en lärare som måste sticka iväg under en lektion, fick jag betalt för den tiden jag var själv där.

Det du skriver där har jag aldrig någonsin hört talas om.
Har aldrig skett någonting sådant varken när jag, min bror, min mor eller när någon annan jag har känt har varit ute på praktik.
Antingen hittar du bara på eller också bor du i en kommun som använder ett väldigt ovanligt system.

Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller

Tvingas och tvingas har jag ingen aning om, men på en arbetsmarknadsåtgärd fick vi ringa runt och fixa praktikplats själva. Då väljer man ju själv om man vill arbeta gratis åt kommunen eller åt någon privat arbetsgivare.
När jag gick i skolan så fick vi en hög med papper från arbetsgivare som hade ansökt själva om att ta emot praktikanter. Det var rätt blandat med kommunala och privata företag.

Hursomhelst är praktikplatser enbart ett jävla otyg som borde tas bort helt och hållet. Bättre införa någon slags prov eller korttidsanställning med normal lön. Har man varken soc eller A-kassa så får man tex 179kr/dag eller lite drygt 20kr/h. Det går knappast att kalla det för någonting annat än en svensk form av slavarbete.
Senast redigerad av BallaRune 2009-07-31 kl. 09:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in