Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 23:04
  #37
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Släng oljan, tråkigt om det du ska fritera smakar dåligt av oljan. Eldorados rapsolja går utmärkt att fritera i, kostar under en femtiolapp för tre liter. 60 för fyra, kanske lite billigare i dunk. Finns på Willys. (Eldorados grejer är oftast värdelösa men det finns undantag som är bra: Rapsoljan, solrosoljan, krossade tomaterna, handdiskmedlet och tvättmedlet).


Jag såg att min citygross hade 5-10 liter fritoryolja för ungefär samma pris jag betalade för mins 2 x 2-ish liter på Ica.

I min olja har jag bara kört pommes ur fryspåse, inget annat.

Oljan har dessutom "bara" stått i svalen, utan ljus, och lite svalare än temp i lägenheten.
Citera
2017-10-07, 23:07
  #38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag såg att min citygross hade 5-10 liter fritoryolja för ungefär samma pris jag betalade för mins 2 x 2-ish liter på Ica.

I min olja har jag bara kört pommes ur fryspåse, inget annat.

Oljan har dessutom "bara" stått i svalen, utan ljus, och lite svalare än temp i lägenheten.

Hade den stått lufttätt hade den varit okej. Nu har den inte stått lufttät, utan dragit åt sig en massa "kylskåpssmak". Jag skulle inte använda den. Men du kan ju alltid prova att fritera några pommes i den, det är ju inte en förmögenhet av mat som förstörs..
Citera
2017-10-07, 23:13
  #39
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hade den stått lufttätt hade den varit okej. Nu har den inte stått lufttät, utan dragit åt sig en massa "kylskåpssmak". Jag skulle inte använda den. Men du kan ju alltid prova att fritera några pommes i den, det är ju inte en förmögenhet av mat som förstörs..

Oljan har legat i den här burken på typ 4L
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112543/
Inte i kylen, utan i "svalen". och mörkt.
visst är inte 100-160 kronor för alla 4L olja inte hela världen, men markant dyrare än CG's 5-10L för nästan samma pris för ena flaskan på ica av märket ganska billigt.
Citera
2017-10-07, 23:19
  #40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Oljan har legat i den här burken på typ 4L
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112543/
Inte i kylen, utan i "svalen". och mörkt.
visst är inte 100-160 kronor för alla 4L olja inte hela världen, men markant dyrare än CG's 5-10L för nästan samma pris för ena flaskan på ica av märket ganska billigt.

Provfritera lite, så märker du på smaken om oljan är okej. (Svalen tillhör väl kylen, och feta produkter speciellt drar till sig "kylskåpssmak" lätt.). Dyr olja du köper förresten 100-160 kr för fyra liter... Friterar du i olivolja eller? Jag kan rekommendera Eldorados rapsolja alternativt solrosolja för 15:- litern. Har såpass bra kvalitet att den funkar som salladsolja också.
Citera
2017-10-07, 23:23
  #41
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Provfritera lite, så märker du på smaken om oljan är okej. (Svalen tillhör väl kylen, och feta produkter speciellt drar till sig "kylskåpssmak" lätt.). Dyr olja du köper förresten 100-160 kr för fyra liter... Friterar du i olivolja eller? Jag kan rekommendera Eldorados rapsolja alternativt solrosolja för 15:- litern. Har såpass bra kvalitet att den funkar som salladsolja också.

Kan man känna på "kall" frityrolja om den är dålig?
Svalen är egentligen bara ett skafferi-skåp, men ett rör/luftväg ut till verkligheten, sitter visserligen brevid kylen, men har inte någon anknytning till kylskåpet alls. Svalen är i regeln "nästan lika kall som ute-tempen, fast några grader plus".

Jag köpte först en 2L "dunk" för inte så jätte dyrt på CG, men märkte att min friterare vill ha MINST 3.5L (inom markeringarna), så jag åkte till min lokala-lokala ica, deras billigaste 2L var typ 80-90 kronor.
Det är inte något dyr fancy olja, utan troligen den mest billigaste krafset, såld dyr på ica.
Citera
2017-10-07, 23:28
  #42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Kan man känna på "kall" frityrolja om den är dålig?
Svalen är egentligen bara ett skafferi-skåp, men ett rör/luftväg ut till verkligheten, sitter visserligen brevid kylen, men har inte någon anknytning till kylskåpet alls. Svalen är i regeln "nästan lika kall som ute-tempen, fast några grader plus".

Jag köpte först en 2L "dunk" för inte så jätte dyrt på CG, men märkte att min friterare vill ha MINST 3.5L (inom markeringarna), så jag åkte till min lokala-lokala ica, deras billigaste 2L var typ 80-90 kronor.
Det är inte något dyr fancy olja, utan troligen den mest billigaste krafset, såld dyr på ica.

Det märks mer om den är dålig när den upphettas. Du får väl antingen prova oljan eller så köper du ny. Rekommenderar som sagt Willys Eldorado-olja. Prisvärd olja som funkar utmärkt. Kan säga att jag hade en eldoradoflaska i skafferiet sedan i våras, korken satt inte åt. Den hade blivit dålig över sommaren. Olja mår inte bra av luftens syre, den härsknar då.
Citera
2017-10-08, 02:01
  #43
Medlem
Varför kan man inte spola ned använda frityroljan i toaletten? Om oljan kan orsaka stopp eller andra problem i avloppet så hur kan det vara värre än kiss och bajs som varje dag spolas ned? Oljan måste vara lika biologiskt nedbrytbar som bajs?
Citera
2017-10-08, 04:51
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför kan man inte spola ned använda frityroljan i toaletten? Om oljan kan orsaka stopp eller andra problem i avloppet så hur kan det vara värre än kiss och bajs som varje dag spolas ned? Oljan måste vara lika biologiskt nedbrytbar som bajs?


Består ditt kiss och bajs av 100% fett?
Citera
2017-10-08, 10:32
  #45
Medlem
I England gillar man friterad mat:

"I London går arbetet med att få bort ett 130 ton tungt så kallat fettberg ur en kloak mycket långsammare än beräknat. Arbetet som skulle ha varit klart under september har bara kommit halvvägs, säger Stuart White på företaget Thames Water som har hand om avloppssystemen i London."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6793992
Citera
2017-10-09, 17:40
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Består ditt kiss och bajs av 100% fett?

Nej och vad är din poäng? 100% fett är minst lika miljövänlig som min kiss och bajs. Oljan är helt ogiftig till skillnad från kiss och bajs som man kan bli sjuk av.
Citera
2017-10-09, 17:45
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
I England gillar man friterad mat:

"I London går arbetet med att få bort ett 130 ton tungt så kallat fettberg ur en kloak mycket långsammare än beräknat. Arbetet som skulle ha varit klart under september har bara kommit halvvägs, säger Stuart White på företaget Thames Water som har hand om avloppssystemen i London."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6793992

Det stå ingenstans att det är frityroljan som orsakat fettberget! Det är mycket mer trolig att det är fett från matrester och magarin/smör som är boven. Fett från frityroljan är flytande i rumstemperatur!
Citera
2017-10-25, 12:22
  #48
Medlem
Grimsters avatar
En annan stor anledning till att inte skicka ner det i vare sig toaletten eller avloppet är att fettet stelnar när det kyls ner och det fastnar i rören. Kan tänka mig att detta måste bli extra påtagligt med en toalett som redan innehåller kallvatten.

Tänkte skaffa en fritös men hittade att Tefal har en hyfsat ny fritös som verkar ha ett inbyggt filtrering så när du inte ska använda oljan så filtrerar maskinen automatiskt ner oljan i en behållare som du sen kan plocka bort och stoppa undan för bra förvaring. Tror det blir en sån maskin. :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback