2017-10-07, 23:04
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Slng oljan, trkigt om det du ska fritera smakar dligt av oljan. Eldorados rapsolja gr utmrkt att fritera i, kostar under en femtiolapp fr tre liter. 60 fr fyra, kanske lite billigare i dunk. Finns p Willys. (Eldorados grejer r oftast vrdelsa men det finns undantag som r bra: Rapsoljan, solrosoljan, krossade tomaterna, handdiskmedlet och tvttmedlet).

Jag sg att min citygross hade 5-10 liter fritoryolja fr ungefr samma pris jag betalade fr mins 2 x 2-ish liter p Ica.

I min olja har jag bara krt pommes ur fryspse, inget annat.

Oljan har dessutom "bara" sttt i svalen, utan ljus, och lite svalare n temp i lgenheten.
Citera
2017-10-07, 23:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag sg att min citygross hade 5-10 liter fritoryolja fr ungefr samma pris jag betalade fr mins 2 x 2-ish liter p Ica.

I min olja har jag bara krt pommes ur fryspse, inget annat.

Oljan har dessutom "bara" sttt i svalen, utan ljus, och lite svalare n temp i lgenheten.

Hade den sttt luftttt hade den varit okej. Nu har den inte sttt lufttt, utan dragit t sig en massa "kylskpssmak". Jag skulle inte anvnda den. Men du kan ju alltid prova att fritera ngra pommes i den, det r ju inte en frmgenhet av mat som frstrs..
Citera
2017-10-07, 23:13
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Hade den sttt luftttt hade den varit okej. Nu har den inte sttt lufttt, utan dragit t sig en massa "kylskpssmak". Jag skulle inte anvnda den. Men du kan ju alltid prova att fritera ngra pommes i den, det r ju inte en frmgenhet av mat som frstrs..

Oljan har legat i den hr burken p typ 4L
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112543/
Inte i kylen, utan i "svalen". och mrkt.
visst r inte 100-160 kronor fr alla 4L olja inte hela vrlden, men markant dyrare n CG's 5-10L fr nstan samma pris fr ena flaskan p ica av mrket ganska billigt.
Citera
2017-10-07, 23:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Oljan har legat i den hr burken p typ 4L
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112543/
Inte i kylen, utan i "svalen". och mrkt.
visst r inte 100-160 kronor fr alla 4L olja inte hela vrlden, men markant dyrare n CG's 5-10L fr nstan samma pris fr ena flaskan p ica av mrket ganska billigt.

Provfritera lite, s mrker du p smaken om oljan r okej. (Svalen tillhr vl kylen, och feta produkter speciellt drar till sig "kylskpssmak" ltt.). Dyr olja du kper frresten 100-160 kr fr fyra liter... Friterar du i olivolja eller? Jag kan rekommendera Eldorados rapsolja alternativt solrosolja fr 15:- litern. Har spass bra kvalitet att den funkar som salladsolja ocks.
Citera
2017-10-07, 23:23
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Provfritera lite, s mrker du p smaken om oljan r okej. (Svalen tillhr vl kylen, och feta produkter speciellt drar till sig "kylskpssmak" ltt.). Dyr olja du kper frresten 100-160 kr fr fyra liter... Friterar du i olivolja eller? Jag kan rekommendera Eldorados rapsolja alternativt solrosolja fr 15:- litern. Har spass bra kvalitet att den funkar som salladsolja ocks.

Kan man knna p "kall" frityrolja om den r dlig?
Svalen r egentligen bara ett skafferi-skp, men ett rr/luftvg ut till verkligheten, sitter visserligen brevid kylen, men har inte ngon anknytning till kylskpet alls. Svalen r i regeln "nstan lika kall som ute-tempen, fast ngra grader plus".

Jag kpte frst en 2L "dunk" fr inte s jtte dyrt p CG, men mrkte att min friterare vill ha MINST 3.5L (inom markeringarna), s jag kte till min lokala-lokala ica, deras billigaste 2L var typ 80-90 kronor.
Det r inte ngot dyr fancy olja, utan troligen den mest billigaste krafset, sld dyr p ica.
Citera
2017-10-07, 23:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kan man knna p "kall" frityrolja om den r dlig?
Svalen r egentligen bara ett skafferi-skp, men ett rr/luftvg ut till verkligheten, sitter visserligen brevid kylen, men har inte ngon anknytning till kylskpet alls. Svalen r i regeln "nstan lika kall som ute-tempen, fast ngra grader plus".

Jag kpte frst en 2L "dunk" fr inte s jtte dyrt p CG, men mrkte att min friterare vill ha MINST 3.5L (inom markeringarna), s jag kte till min lokala-lokala ica, deras billigaste 2L var typ 80-90 kronor.
Det r inte ngot dyr fancy olja, utan troligen den mest billigaste krafset, sld dyr p ica.

Det mrks mer om den r dlig nr den upphettas. Du fr vl antingen prova oljan eller s kper du ny. Rekommenderar som sagt Willys Eldorado-olja. Prisvrd olja som funkar utmrkt. Kan sga att jag hade en eldoradoflaska i skafferiet sedan i vras, korken satt inte t. Den hade blivit dlig ver sommaren. Olja mr inte bra av luftens syre, den hrsknar d.
Citera
2017-10-08, 02:01
Medlem
Varfr kan man inte spola ned anvnda frityroljan i toaletten? Om oljan kan orsaka stopp eller andra problem i avloppet s hur kan det vara vrre n kiss och bajs som varje dag spolas ned? Oljan mste vara lika biologiskt nedbrytbar som bajs?
Citera
2017-10-08, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varfr kan man inte spola ned anvnda frityroljan i toaletten? Om oljan kan orsaka stopp eller andra problem i avloppet s hur kan det vara vrre n kiss och bajs som varje dag spolas ned? Oljan mste vara lika biologiskt nedbrytbar som bajs?

Bestr ditt kiss och bajs av 100% fett?
Citera
2017-10-08, 10:32
Medlem
I England gillar man friterad mat:

"I London gr arbetet med att f bort ett 130 ton tungt s kallat fettberg ur en kloak mycket lngsammare n berknat. Arbetet som skulle ha varit klart under september har bara kommit halvvgs, sger Stuart White p fretaget Thames Water som har hand om avloppssystemen i London."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6793992
Citera
2017-10-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Bestr ditt kiss och bajs av 100% fett?

Nej och vad r din pong? 100% fett r minst lika miljvnlig som min kiss och bajs. Oljan r helt ogiftig till skillnad frn kiss och bajs som man kan bli sjuk av.
Citera
2017-10-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
I England gillar man friterad mat:

"I London gr arbetet med att f bort ett 130 ton tungt s kallat fettberg ur en kloak mycket lngsammare n berknat. Arbetet som skulle ha varit klart under september har bara kommit halvvgs, sger Stuart White p fretaget Thames Water som har hand om avloppssystemen i London."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6793992

Det st ingenstans att det r frityroljan som orsakat fettberget! Det r mycket mer trolig att det r fett frn matrester och magarin/smr som r boven. Fett frn frityroljan r flytande i rumstemperatur!
Citera
2017-10-25, 12:22
Medlem
Grimsters avatar
En annan stor anledning till att inte skicka ner det i vare sig toaletten eller avloppet r att fettet stelnar nr det kyls ner och det fastnar i rren. Kan tnka mig att detta mste bli extra ptagligt med en toalett som redan innehller kallvatten.

Tnkte skaffa en frits men hittade att Tefal har en hyfsat ny frits som verkar ha ett inbyggt filtrering s nr du inte ska anvnda oljan s filtrerar maskinen automatiskt ner oljan i en behllare som du sen kan plocka bort och stoppa undan fr bra frvaring. Tror det blir en sn maskin. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in