Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Den ska du ha stort tack för.
En sak som är något intressant är att det under påföljdsrubriken står att ingen av de misstänkta förekommer (förekom) i kriminalregistret. Tingsrätten fick dock en så kallad "konsumentupplysning" att de tidigare förekommit i polisens register, av åklagaren måhända?
I hovrätten blev det straffhöjning för Jon. Trots att han "enbart" dömdes för medhjälp till mord fick han samma straff som sin kompanjon Nemesis: 10 år. Ett ganska hårt straff. En smal och kanske för drastisk tolkning av det skulle kunna vara att hovrätten inte lät sig imponeras av satanister eller mord som drar iväg åt hatbrott-hållet.
För att citera vad hans försvarsadvokat Pia Lönn säger i boken
"No tears for queers : ett reportage om män, bögar och hatbrott" (Johan Hilton, 2006) om hur Jon reagerade när hovrätten avkunnade sitt beslut:
Citat:
Han blev väldigt besviken, säger Pia Lönn. Å andra sidan hade vi gått igenom riskerna. Jag hade inte slagit några blå dunster i ögonen på honom, så jag antar att han tog det ganska bra. Vi hade en god kommunikation, även om jag förstod att han inte vid ett enda tillfälle under hela tiden lade alla kort på borden. Men det hade jag inget behov av heller.
Intressant att hon är av uppfattning att han aldrig var helt sanningsenlig. Det kunde hon med fördel utvecklat vidare.