Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag köpte en lägenhet i Lund i november 2008 och sålde den häromdagen med 25% prisökning. Har i praktiken inte gjort några förändringar. Något som däremot hunnit ändras är förstås räntan. Jag köpte vid 3.75% och säljer nu vid 0.25%.
Jag ska nu till Stockholm men tänker avvakta med ett eventuellt köp till tidigast i vinter. Jag tror dock inte på några stora prisfall. Folk är verkligen beredda att lägga stora pengar på sitt boende. Exempelvis ettor i storstan tror jag inte kommer tappa nämnvärt.
Ja visst du, folk är beredda att betala en stor del av sin disponibla inkomst för boende. Ett helt ointressant konstaterande.
Intressantare är vad som påverkar människors förmåga att betala just dessa priser. Som bostäder finansieras idag är det helt och hållet räntenivån som styr.
Det vill säga, ökar räntorna så minskar betalningsförmågan i absoluta belopp.
Så vad med dagens räntor? En centralränta på närmare 0%, är det rimligt? Är det överhuvudtaget möjligt att låna pengar gratis, vem skulle låna ut pengar och riskera att förlora dem utan att få kompensation?
Svaret är naturligtvis att räntan är artificiell, att riksbanken skapar pengar från tomma intet, att detta håller uppe betalningsförmåga, prisnivå och skapar inflation.
Så är inflationen verkligen 2% idag? Absolut inte. Närmare 10-15% enligt min uppskattning.
Och vad är en rimlig ränta? Troligtvis runt 10%. Hur många är de som kan eller vill betala miljoner för ettor med en ränta på 10%? Inte så många. Ergo, höjs räntan sjunker priserna. Det verkar du själv vara på det klara med.
Ettor i innerstan är de som kommer att tappa absolut mest.
Vänta två år med att köpa ny lägenhet så får du kanske en tvåa istället för en etta för samma pengar.