2009-07-30, 17:42
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Att huspriserna kan fortsätta öka beror på att KPI är ett dåligt verktyg för att beräkna inflationen, det leder därför till en för låg ränta. En annan faktor är att bostadsmarknaden i Stockholm är väldigt pressad. Men om/när systemfelet med KPI, inflation och ränta upptäcks och justeras så kommer priserna att rasa trots att marknaden är pressad. Idag är inflationen skyhög men pga systemfelet så syns det inte. Denna skyhöga inflation skulle egentligen leda till betydligt högre räntor än vad vi har idag.

Vad innebär det att marknaden är "pressad"?
Citera
2009-07-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag köpte en lägenhet i Lund i november 2008 och sålde den häromdagen med 25% prisökning. Har i praktiken inte gjort några förändringar. Något som däremot hunnit ändras är förstås räntan. Jag köpte vid 3.75% och säljer nu vid 0.25%.

Jag ska nu till Stockholm men tänker avvakta med ett eventuellt köp till tidigast i vinter. Jag tror dock inte på några stora prisfall. Folk är verkligen beredda att lägga stora pengar på sitt boende. Exempelvis ettor i storstan tror jag inte kommer tappa nämnvärt.

Ja visst du, folk är beredda att betala en stor del av sin disponibla inkomst för boende. Ett helt ointressant konstaterande.
Intressantare är vad som påverkar människors förmåga att betala just dessa priser. Som bostäder finansieras idag är det helt och hållet räntenivån som styr.
Det vill säga, ökar räntorna så minskar betalningsförmågan i absoluta belopp.

Så vad med dagens räntor? En centralränta på närmare 0%, är det rimligt? Är det överhuvudtaget möjligt att låna pengar gratis, vem skulle låna ut pengar och riskera att förlora dem utan att få kompensation?
Svaret är naturligtvis att räntan är artificiell, att riksbanken skapar pengar från tomma intet, att detta håller uppe betalningsförmåga, prisnivå och skapar inflation.

Så är inflationen verkligen 2% idag? Absolut inte. Närmare 10-15% enligt min uppskattning.
Och vad är en rimlig ränta? Troligtvis runt 10%. Hur många är de som kan eller vill betala miljoner för ettor med en ränta på 10%? Inte så många. Ergo, höjs räntan sjunker priserna. Det verkar du själv vara på det klara med.
Ettor i innerstan är de som kommer att tappa absolut mest.

Vänta två år med att köpa ny lägenhet så får du kanske en tvåa istället för en etta för samma pengar.
Citera
2009-07-30, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Ja visst du, folk är beredda att betala en stor del av sin disponibla inkomst för boende. Ett helt ointressant konstaterande.
Intressantare är vad som påverkar människors förmåga att betala just dessa priser. Som bostäder finansieras idag är det helt och hållet räntenivån som styr.
Det vill säga, ökar räntorna så minskar betalningsförmågan i absoluta belopp.

Så vad med dagens räntor? En centralränta på närmare 0%, är det rimligt? Är det överhuvudtaget möjligt att låna pengar gratis, vem skulle låna ut pengar och riskera att förlora dem utan att få kompensation?
Svaret är naturligtvis att räntan är artificiell, att riksbanken skapar pengar från tomma intet, att detta håller uppe betalningsförmåga, prisnivå och skapar inflation.

Så är inflationen verkligen 2% idag? Absolut inte. Närmare 10-15% enligt min uppskattning.
Och vad är en rimlig ränta? Troligtvis runt 10%. Hur många är de som kan eller vill betala miljoner för ettor med en ränta på 10%? Inte så många. Ergo, höjs räntan sjunker priserna. Det verkar du själv vara på det klara med.
Ettor i innerstan är de som kommer att tappa absolut mest.

Vänta två år med att köpa ny lägenhet så får du kanske en tvåa istället för en etta för samma pengar.

Själv tror jag också att inflationen kommer att ta fart så småningom men det verkar ju kunna dröja åtminstone ett år.

Lutar åt att jag bor kvar i bostadsrätt ett tag till och väntar med att sälja och bo i hyresrätt till dess att tecknen på att inflationen börjar ta fart kommer eller att räntan börjar höjas av andra skäl.

Så länge inte priserna går ned mer än 10% är det värt att bo kvar, är ju besvärligt att hålla på och flytta plus att hyran är betydligt högre i hyresrätten och livskvaliteten sämre.

Får hoppas att priserna inte går ned alltför mycket under hösten, då lär man ju ångra sig
Citera
2009-07-30, 18:23
Medlem
B2Bombarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktiganyheter.se
Själv tror jag också att inflationen kommer att ta fart så småningom men det verkar ju kunna dröja åtminstone ett år.

Lutar åt att jag bor kvar i bostadsrätt ett tag till och väntar med att sälja och bo i hyresrätt till dess att tecknen på att inflationen börjar ta fart kommer eller att räntan börjar höjas av andra skäl.

Så länge inte priserna går ned mer än 10% är det värt att bo kvar, är ju besvärligt att hålla på och flytta plus att hyran är betydligt högre i hyresrätten och livskvaliteten sämre.

Får hoppas att priserna inte går ned alltför mycket under hösten, då lär man ju ångra sig

Är lite i samma situation som du. Tycker bostadspriserna i storstäderna närmast liknar ett pyramidspel. Som det är nu bor man oförskämt billigt med dessa låga räntor. Vad händer den dagen räntorna sticker iväg och bankerna kräver 20% insats, plus amortering på 30 år? Tyvärr är det nästan omöjligt att få en hyresrätt något sånär centralt om man inte stått i bostadskön i hundra år.
Citera
2009-07-30, 19:33
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Vad innebär det att marknaden är "pressad"?
Att det är bostadsbrist och att priserna stiger.
Citera
2009-07-31, 10:00
Medlem
MrLis avatar
Ok. Vi är ense om att sättet att värdera inflationen idag med KPI är missvisande. Men hur värderar man denna utomlands? Mig veterligen använder man samma sorts mått ??
Citera
2009-08-01, 14:05
Medlem
äger själv en bostadsrätt centralt i stockholm, lån på 1,5mkr. Tjänar inte speciellt bra, 22 i månaden.

Under finanskrisen var min rörliga ränta uppe i 5,79. Visst det var mycket pengar men levde fortfarande på dubbla nivån mot när jag var student.

Tror priserna kommer fortsätta uppåt. Bostad handlar om prioreteringar och unga människor vill bo inne i stan.

Många av mina polare får ingångslöner runt 30 här i stockholm. Ett lån på 2,5 med 7% är då inga problem. Nä, priserna fortsätter upp och det handlar mer om en attitydsförändring till livsstil och boende än nått annat.
Citera
2009-08-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Ok. Vi är ense om att sättet att värdera inflationen idag med KPI är missvisande. Men hur värderar man denna utomlands? Mig veterligen använder man samma sorts mått ??
Ja, i stort sett kör man så, men det är så många aspekter att ta hänsyn till.
Politikerana fruktar inget så mkt som en fastighetskris, där kanske 40% hamnar i insolvens och 20% inte har arbete.
Citera
2009-08-01, 14:33
Medlem
Jag tror priserna kommet gå upp några procent i höst i sthlm och skulle inte förvåna mig på ett mindre race i vår.

Tänk på att priserna gått upp i år trots all mediaexponering med rubriker som RAS, BUBBLA, MISÄR, VÄRLDSKRIG, KOLLAPS hit och dit.

Nu verkar ekonomin ha stabiliserats vilket även gemene man kommer att förstå om något halvår.
Citera
2009-08-01, 17:48
Medlem
Jag skulle föreslå att läsa vad som skrevs ett, två, tre år tillbaka i tiden. Ganska rolig läsning, försök gärna hitta gamla inlägg / kommentarer från typ di.se. Men kontentan är att ingen har någon som helst koll på vad som kommer att hända i framtiden. Bostadspriserna om 5 år? Ni måste skoja.

Jag kan säga att priserna i snitt på BR i min bekantskapskrets gått upp någonstans mellan 4 och 10% de senaste 12 månaderna. Detta är faktiska affärer inom tullarna i Stockholm. Intressant är att om man ser till mindre hus (läs mellan 90-160 kvadrat) i bra område i Stockholm (Bromma, Nacka, Lidingö osv) så har dessa varit en helt lysande affär de senaste åren, och den trenden verkar fortsätta.

Detta är rena fakta utifrån den verklighet jag lever i, och vad som har varit relevant för mig och hur jag fattat mina beslut. Detta tror jag är det enda sättet att få någon puls på vart marknaden är på väg.

Ser man till Stockholm, och hur mycket man räknar med att Stockholm kommer att växa de kommande åren så kommer en BR i ett bra område i Stockholm förmodligen aldrig att vara fel, beroende mer eller mindre på vad du har för tidsram på ditt ägande.
Citera
2009-08-01, 19:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acey
Jag skulle föreslå att läsa vad som skrevs ett, två, tre år tillbaka i tiden. Ganska rolig läsning, försök gärna hitta gamla inlägg / kommentarer från typ di.se. Men kontentan är att ingen har någon som helst koll på vad som kommer att hända i framtiden. Bostadspriserna om 5 år? Ni måste skoja.

Jag kan säga att priserna i snitt på BR i min bekantskapskrets gått upp någonstans mellan 4 och 10% de senaste 12 månaderna. Detta är faktiska affärer inom tullarna i Stockholm. Intressant är att om man ser till mindre hus (läs mellan 90-160 kvadrat) i bra område i Stockholm (Bromma, Nacka, Lidingö osv) så har dessa varit en helt lysande affär de senaste åren, och den trenden verkar fortsätta.

Detta är rena fakta utifrån den verklighet jag lever i, och vad som har varit relevant för mig och hur jag fattat mina beslut. Detta tror jag är det enda sättet att få någon puls på vart marknaden är på väg.

Ser man till Stockholm, och hur mycket man räknar med att Stockholm kommer att växa de kommande åren så kommer en BR i ett bra område i Stockholm förmodligen aldrig att vara fel, beroende mer eller mindre på vad du har för tidsram på ditt ägande.
Problemet är att raset har satts på vänt p.g.a. extremt låga räntor.
Arbetslösheten stiger och bankerna börjar skruva på kraven gällande utlåning.
Det tar lite tid för krisen att slå genom hela näringskedjan men givetvis så kommer även 08 och de andra större städerna känna av den inom närmste året.
Priserna handlar knappast bara om reella behov av att bo utan mångt om mycket om vad man har för tro gällande framtida värdeutveckling.
Det blir allt svårare för minde bemedlade att komma in på marknaden vilket gör att pyramidens bas urholkas sakta men säkert, utan ha tillräckligt många som är beredda att gå in och finansiera de redan befintliga Br ägarna när dessa byter upp sig kommer leda till sjunkande priser.
När priserna börjar sjunka och räntan stiger kommer raset gå väsentligt snabbare då folk väntar med att köpa.
Hänt förr och kommer hända igen.
Senast redigerad av Svithjod 2009-08-01 kl. 19:39.
Citera
2009-08-01, 21:17
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acey
I tillägg till det som Svithjod skrev, kan jag ju påminna om att för ett år sedan var priserna på väg ned. De sjönk från vårkanten fram till november ungefär, då räntesänkningarna kom. Men det hade du såklart också koll på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in