2009-07-29, 21:48
Nuförtiden väljer merparten kakel och klinker vid våtrumsrenovering och dom alltmer exklusiva våtrummen smyger sig in i folkhemmet. Det går en trend i detta och objekt med den klassiska våtrummsmattan blir automatiskt svårsålda eftersom folk efterfrågar vardagslyx. Jag ser istället kaklade våtrum som opraktiska, dyra och skadebenägna och jag skulle personligen välja våtrumsmatta framför kakel och klinker. Nedan har jag listat för och nackdelar med respektive ytskikt.
Fördelar Våtrumsmatta
-Billigare i inköp
-Mindre arbetsintensivt att applicera för hantverkare, snabbare byggprocess
-Ej krav på golvvärme, stor energibesparing
-Golvvärme har en begränsad livslängd och där termostaten håller ca 8-10 år och elslingor ca 20 år. (Enligt tillverkare)
-Ej krav på underliggande rollat tätskikt, eftersom mattan är tätskikt
-Eventulla skador och bakfall i tätskikt är möjliga att observera
-Avsevärt mycket lättare att hålla rent, ingen tandborste i fogarna
-Säkrare anslutning av manschetten i golvbrunnen
-Om man måste borra i ytskiktet är det ingen risk spräcka kakelplattor eller krav på att borra i fogen
-Ytskikten är slätt och detta gör det enklare att montera porslin, inga risk för spruckna eller gungande wc-stolar
-Vatten blir ej stående i fogar utan kan rinna 360 grader runt brunnen
-Möjlighet att skrapa golv och väggar med golvraka
-Byggreglerna ändras mindre än för kakel och klinker BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum
-Våtrumsmatta väger mindre och ställer inte samma krav på cc-mått hos reglarna och lämpar sig bra för såväl trä- och betongbjälklag
-Lätt att vid behov byta till ny våtrumsmatta och man behöver ej bila bort fogrester.
-Svårare för hantverkare att fuska eftersom våtrumsmattan är mera "ärlig" och visar ojämnheter.
-Inga krav på förstärkning i hörn
-Nya snygga modeller och mönster kommer, sker en positiv utveckling beträffande hållbarhet och material medan kakelsidan står still
Nackdelar våtrumsmatta
-Ger ej lika sofistikerad känsla
-Kan se solkig ut och mattan är av dålig kvalitet eller gammal modell
Fördelar kakel och klinker
-Ger en sofistikerad känsla
-Lättare att sälja bostadsrätt eller fastighet med kakel eftersom folk efterfrågar det.
Nackdelar kakel och klinker
Se fördelar för våtrumsmatta!
Efter min redogörelse undrar jag hur ni ser på det? Hur beslutar ni i valet mellan kakel och våtrumsmatta? Kommer försäkringsbolagen i framtiden inte vilja försäkra våtrum med kakel och klinker eftersom byggreglerna ändras fortlöpande, byggfusk och skadebenägenhet.
Min framtidsscenario är att man om ca 10-20 år kommer att se en uppsjö av fuktskadade och olustiga badrum med kakel och trasiga golvvärmeslingor. En modern variant av den fuktskadade gillestugan
Fördelar Våtrumsmatta
-Billigare i inköp
-Mindre arbetsintensivt att applicera för hantverkare, snabbare byggprocess
-Ej krav på golvvärme, stor energibesparing
-Golvvärme har en begränsad livslängd och där termostaten håller ca 8-10 år och elslingor ca 20 år. (Enligt tillverkare)
-Ej krav på underliggande rollat tätskikt, eftersom mattan är tätskikt
-Eventulla skador och bakfall i tätskikt är möjliga att observera
-Avsevärt mycket lättare att hålla rent, ingen tandborste i fogarna
-Säkrare anslutning av manschetten i golvbrunnen
-Om man måste borra i ytskiktet är det ingen risk spräcka kakelplattor eller krav på att borra i fogen
-Ytskikten är slätt och detta gör det enklare att montera porslin, inga risk för spruckna eller gungande wc-stolar
-Vatten blir ej stående i fogar utan kan rinna 360 grader runt brunnen
-Möjlighet att skrapa golv och väggar med golvraka
-Byggreglerna ändras mindre än för kakel och klinker BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum
-Våtrumsmatta väger mindre och ställer inte samma krav på cc-mått hos reglarna och lämpar sig bra för såväl trä- och betongbjälklag
-Lätt att vid behov byta till ny våtrumsmatta och man behöver ej bila bort fogrester.
-Svårare för hantverkare att fuska eftersom våtrumsmattan är mera "ärlig" och visar ojämnheter.
-Inga krav på förstärkning i hörn
-Nya snygga modeller och mönster kommer, sker en positiv utveckling beträffande hållbarhet och material medan kakelsidan står still
Nackdelar våtrumsmatta
-Ger ej lika sofistikerad känsla
-Kan se solkig ut och mattan är av dålig kvalitet eller gammal modell
Fördelar kakel och klinker
-Ger en sofistikerad känsla
-Lättare att sälja bostadsrätt eller fastighet med kakel eftersom folk efterfrågar det.
Nackdelar kakel och klinker
Se fördelar för våtrumsmatta!
Efter min redogörelse undrar jag hur ni ser på det? Hur beslutar ni i valet mellan kakel och våtrumsmatta? Kommer försäkringsbolagen i framtiden inte vilja försäkra våtrum med kakel och klinker eftersom byggreglerna ändras fortlöpande, byggfusk och skadebenägenhet.
Min framtidsscenario är att man om ca 10-20 år kommer att se en uppsjö av fuktskadade och olustiga badrum med kakel och trasiga golvvärmeslingor. En modern variant av den fuktskadade gillestugan

Senast redigerad av hans.eriksson82 2009-07-29 kl. 21:56.
Senast redigerad av hans.eriksson82 2009-07-29 kl. 21:56.