2009-07-29, 21:48
Medlem
Nuförtiden väljer merparten kakel och klinker vid våtrumsrenovering och dom alltmer exklusiva våtrummen smyger sig in i folkhemmet. Det går en trend i detta och objekt med den klassiska våtrummsmattan blir automatiskt svårsålda eftersom folk efterfrågar vardagslyx. Jag ser istället kaklade våtrum som opraktiska, dyra och skadebenägna och jag skulle personligen välja våtrumsmatta framför kakel och klinker. Nedan har jag listat för och nackdelar med respektive ytskikt.

Fördelar Våtrumsmatta
-Billigare i inköp
-Mindre arbetsintensivt att applicera för hantverkare, snabbare byggprocess
-Ej krav på golvvärme, stor energibesparing
-Golvvärme har en begränsad livslängd och där termostaten håller ca 8-10 år och elslingor ca 20 år. (Enligt tillverkare)
-Ej krav på underliggande rollat tätskikt, eftersom mattan är tätskikt
-Eventulla skador och bakfall i tätskikt är möjliga att observera
-Avsevärt mycket lättare att hålla rent, ingen tandborste i fogarna
-Säkrare anslutning av manschetten i golvbrunnen
-Om man måste borra i ytskiktet är det ingen risk spräcka kakelplattor eller krav på att borra i fogen
-Ytskikten är slätt och detta gör det enklare att montera porslin, inga risk för spruckna eller gungande wc-stolar
-Vatten blir ej stående i fogar utan kan rinna 360 grader runt brunnen
-Möjlighet att skrapa golv och väggar med golvraka
-Byggreglerna ändras mindre än för kakel och klinker BBV (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum
-Våtrumsmatta väger mindre och ställer inte samma krav på cc-mått hos reglarna och lämpar sig bra för såväl trä- och betongbjälklag
-Lätt att vid behov byta till ny våtrumsmatta och man behöver ej bila bort fogrester.
-Svårare för hantverkare att fuska eftersom våtrumsmattan är mera "ärlig" och visar ojämnheter.
-Inga krav på förstärkning i hörn
-Nya snygga modeller och mönster kommer, sker en positiv utveckling beträffande hållbarhet och material medan kakelsidan står still

Nackdelar våtrumsmatta
-Ger ej lika sofistikerad känsla
-Kan se solkig ut och mattan är av dålig kvalitet eller gammal modell

Fördelar kakel och klinker
-Ger en sofistikerad känsla
-Lättare att sälja bostadsrätt eller fastighet med kakel eftersom folk efterfrågar det.

Nackdelar kakel och klinker
Se fördelar för våtrumsmatta!

Efter min redogörelse undrar jag hur ni ser på det? Hur beslutar ni i valet mellan kakel och våtrumsmatta? Kommer försäkringsbolagen i framtiden inte vilja försäkra våtrum med kakel och klinker eftersom byggreglerna ändras fortlöpande, byggfusk och skadebenägenhet.

Min framtidsscenario är att man om ca 10-20 år kommer att se en uppsjö av fuktskadade och olustiga badrum med kakel och trasiga golvvärmeslingor. En modern variant av den fuktskadade gillestugan
Senast redigerad av hans.eriksson82 2009-07-29 kl. 21:56.
Citera
2009-07-29, 21:53
Medlem
Not_mes avatar
Det jag skulle säga är att våtrumsmatta ger ett jäkligt sunkigt intryck och den blir smutsig. Kakel är betydligt mycket enklare att hålla rent, lukt sätter sig inte i den och ja, som du säger, hela badrummet ser mer attraktivt ut när det är helkaklat. Hade helkaklat i min förra lägenhet och lat som jag är så är det bara att spola av allting när man duschade så höll det sig rent länge! Men det går ju inte i alla badrum även om det är helkaklat.
Citera
2009-07-29, 22:21
Medlem
halvflaskas avatar
Jag håller väl med TS om i princip det mesta,men det behöver ju inte alltid vara el-golvvärme dock. och beträffande skador i badrum så är väl framtiden redan här,för gör man fel med tätskiktet så går det på skit betydligt fortare än så.tro mig jag har varit med på många försäkrings-jobb och det är väl ungefär 50/50.
mellan badrum gjorda de senaste 15 åren och äldre t,e,x villa byggd-68 med original badrum.kakel och klinker är ju inte helt ovanligt i början på 90-talet heller så att säga.

Nu kommer jag ju inte heller ihåg vad som är den beräknade tekniska åldern på ett våtrum heller men tror det är ca 30 år [orkar icke googla]

Måste dock tillägga att jag själv skulle kakla och klinkra om det gick att få ett riktigt stabilt golv [helst betong platta] annars finns det ju riktigt fräscha mattor också inget fel i det heller.
Citera
2009-07-30, 01:33
Medlem
J.Ks avatar
Spelar det verkligen så stor roll, matta verkar ju helt klart att föredra eftersom det skapar minst problem. Allt du ska göra är ju å tvaga dig å nyttja sittbrunnen så att säga.

Inte fan har man badrummet för att det skall kännas sofistikerat.
Citera
2009-07-31, 09:27
Medlem
Djurmos avatar
En klar fördel med kakel/klinker är ju att det är godkänt att sätta in själv. I tider då ROT-avdrag saknats så vinner kakel före plastmatta prismässigt.
Citera
2009-08-02, 17:23
Medlem
bullruns avatar
Silicon och kakelfogar blir också jävligt äckliga med åren.Ett alternativ är golvmatta med uppvik och kaklade väggar.
Citera
2009-08-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
En klar fördel med kakel/klinker är ju att det är godkänt att sätta in själv. I tider då ROT-avdrag saknats så vinner kakel före plastmatta prismässigt.

Visst är det ok. att göra själv, bara att följa regler. Gäller plast och mycket annat...
Citera
2009-08-02, 19:35
Medlem
DennisOlofs avatar
Sedan ska man inte glömma bort, det finns utrymmen där man INTE ska använda kakel pga sättningar och annat som gör att det blir sprickor och annat, vilket i sin tur medför att det blir skador pga fukt.

Jag tycker ett nytt badrum med plastmattor, på väggar osv kan vara riktigt snyggt, men det blir inte lika snyggt med tiden jämfört med kakel. Men det går alltid att byta plastmattan oftare.
Citera
2009-08-02, 23:19
Medlem
Hur mycket skulle det kosta (ungefär) att anlita någon att byta en golvmatta i badrummet till en ny fräschare? Badrummet är cirka 4 kvadrat.
Citera
2009-08-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Silicon och kakelfogar blir också jävligt äckliga med åren.Ett alternativ är golvmatta med uppvik och kaklade väggar.
Jag har så, förutom att mattan missfärgats av ngt(troligen flaskor med rengöringsmedel som lämnat en svag "ring") så föredrar jag det helt klart, men väggarna är ju snygga och praktiska att kakla.

Om fogarna blir muggiga, tvätta av dem och foga med nytt så frächar de till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in