2025-02-23, 14:46
  #30925
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ändå skrev Collins i sin bok att han såg MASSOR av stjärnor...

Kontext?

Men då var iaf Aldrin och Armstrong på månen vad det verkar.
Citera
2025-02-23, 14:52
  #30926
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kontext?

Men då var iaf Aldrin och Armstrong på månen vad det verkar.
Kontext?
Han skriver i boken att han såg massor med stjärnor när han låg i omloppsbana runt månen.
Även Buzz och Armstrong rundade månen ett antal ggr men dom såg inte en stjärna...iallafall inte Armstrong.
Citera
2025-02-23, 15:06
  #30927
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Kontext?
Han skriver i boken att han såg massor med stjärnor när han låg i omloppsbana runt månen.
Även Buzz och Armstrong rundade månen ett antal ggr men dom såg inte en stjärna...iallafall inte Armstrong.

Och Aldrin då, som jag citerat två gånger.

Ja, har du kontexten eller? Stycket där Collins säger detta.
Citera
2025-02-23, 15:11
  #30928
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och Aldrin då, som jag citerat två gånger.

Ja, har du kontexten eller? Stycket där Collins säger detta.
Aldrin har jag bara hört uttala sig EN gång om stjärnorna och det var på den ökända presskonferensen där astronauterna ser ut som om dom ska få spöstraff inom kort.

Carrying The Fire heter boken, du får väl köpa den om du inte tror på att Collins såg en massa stjärnor.
Citera
2025-02-23, 15:12
  #30929
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Aldrin har jag bara hört uttala sig EN gång om stjärnorna och det var på den ökända presskonferensen där astronauterna ser ut som om dom ska få spöstraff inom kort.

Carrying The Fire heter boken, du får väl köpa den om du inte tror på att Collins såg en massa stjärnor.

Nej du bubbn, det är inte min uppgift att leta upp dina argument.
Citera
2025-02-23, 15:15
  #30930
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej du bubbn, det är inte min uppgift att leta upp dina argument.
Då får vi som vanligt enas om att vara oense.

Boken heter iallafall Carrying The Fire och där beskriver Collins hur han såg massor med stjärnor när han låg i omloppsbana runt månen.
Citera
2025-02-23, 15:15
  #30931
Medlem
Jag tror inte jorden är platt och att människan besökt månen.


Däremot tycker jag att det är märkligt att det inte finns relativt (iaf.) nytagna bilder på kvarlämnade bilar, flaggor mm.

Om kineserna landar på månens baksida, kunde de då inte göra sig omaket att ta bilder från amerikanarnas kvarlämna attiraljer. Om inte, isf. varför inte?
Citera
2025-02-23, 15:20
  #30932
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag tror inte jorden är platt och att människan besökt månen.


Däremot tycker jag att det är märkligt att det inte finns relativt (iaf.) nytagna bilder på kvarlämnade bilar, flaggor mm.

Om kineserna landar på månens baksida, kunde de då inte göra sig omaket att ta bilder från amerikanarnas kvarlämna attiraljer. Om inte, isf. varför inte?

Finns ju flera bilder på efterlämnad utrustning och spår, tagna av sonder som befinner sig i omloppsbana.
Citera
2025-02-23, 15:22
  #30933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Finns ju flera bilder på efterlämnad utrustning och spår, tagna av sonder som befinner sig i omloppsbana.

Ok, det visste jag inte, Tack!

Vad tjafsas det om i tråden isf.?
Citera
2025-02-23, 15:56
  #30934
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
här kan vi se en betydligt mer detaljerad bakgrund, och även stjärnorna framgår i all sin tydlighet.
https://www.imdb.com/title/tt0042393/mediaviewer/rm2978297344/

här kan vi se en mer rättvis skildring av jordens storlek sedd från månen, med tanke på att jorden är 4 gånger större än månen.
https://www.imdb.com/title/tt0066995/mediaviewer/rm2830599424/

....
Så du tycker att kulisser från 1950 0ch 1971 bättre visar hur det ser ut i rymden och på månen?
Citera
2025-02-23, 16:33
  #30935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Konstigt att andra astronauter säger att man ser OTROLIGT mycket med stjärnor...

Egentligen inget konstigt. När de såg stjärnor kunde omständigheterna vara annorlunda. T.ex kapseln orienterad så att sol och jord inte var i synfältet. Även om lägen uppstod där stjärnor skulle kunna ses hade man annat att göra än att se ut genom fönstret.
Citera
2025-02-23, 17:11
  #30936
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
här kan vi se en betydligt mer detaljerad bakgrund, och även stjärnorna framgår i all sin tydlighet.

https://www.imdb.com/title/tt0042393/mediaviewer/rm2978297344/


här kan vi se en mer rättvis skildring av jordens storlek sedd från månen, med tanke på att jorden är 4 gånger större än månen.

https://www.imdb.com/title/tt0066995/mediaviewer/rm2830599424/



jämför med Apollo-bilderna där jorden snarare är mindre än månen som vi ser den från jorden:


Apollo 11:

https://archive.org/download/AS11-40-5924/AS11-40-5924.jpg


Apollo 17:
https://www.wikiarchives.space/picture.php?/17871/category/141


Arma krake. Du vet inte mycket om mycket du. I det här fallet till exempel kameror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in