2017-07-16, 23:19
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Min fråga handlade om hur de kylde ner sig, är det någon som har svar på det? Att de använde material som tog upp så lite energi som möjligt är självklart men det är fortfarande alldeles för varmt för människor. Så hur lyckades de bli av med värmen?

Att bli av med värme i rymden är enkelt.
När Skylabs värmesystem gick sönder så spände man upp en provisorisk parasoll-liknande anordning.

http://www.nytimes.com/1973/05/28/archives/skylab-cooling-astronauts-able-to-inspect-cabin-parasol-cuts.html
Citera
2017-07-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Källa.

I stället för att gissa och fabulera och vara allmänt negativt inställd så var lite stolt över vårt svenska bolag Hasselblad. Skulle strålningen vara så stark att den svärtat filmen skulle ingen av astronauterna kommit därifrån levande. Du har annars rätt i att det var bra kameror i studiomiljö (vacuum). Även en amatör kan få till en skarp och fin bild. Sedan fick faktiskt astronauterna en utbildning i fotografering...

Sluta gissa och kom med något konkret istället. Vem som helst kan titta på ett foto och säga fejk, speciellt en idiot som vill bli berömd på youtube.

Allmänt negativt inställd ?..nej visar bara på de problem som den officiella historien har. Du kan ha rätt i en sak dock strålningen är förmodligen för stark för att någon kan vistas på månen och överleva. Gissar ? nej jag sitter inte och hittar på, det går att bevisa. Hur värme el kyla påverkar batterier negativ Hur gamma strålning påverkar negativ osv osv. Det finns väldigt många saker som den officiella versionen inte förklarar. Månlandaren t.e.x som de aldrig fick att fungera. märkligt att de försökte få den att fungera fram till 1973 om det var så att den fungerade 1969.
Citera
2017-07-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Gissar ? nej jag sitter inte och hittar på, det går att bevisa. Det finns väldigt många saker som den officiella versionen inte förklarar.

Bra, då är det bara att rada upp.
Citera
2017-07-17, 01:24
Medlem
Här är en bild på ISS "element" https://en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station#/media/File:International_Space_Station_after_undocking_o f_STS-132.jpg

ISS använder de här för att framförallt göra sig av med värme och det stora doningar som krävs. Sådant här har jag inte sett på apollo så frågan gälde, hur hanterade de värmen? Det är strunt samma hur varmt det var, vad det handlar om är hur de hanterade värmen. Hade de över huvud taget någon teknik för att göra sig av med värme?
Citera
2017-07-17, 01:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Allmänt negativt inställd ?..nej visar bara på de problem som den officiella historien har. Du kan ha rätt i en sak dock strålningen är förmodligen för stark för att någon kan vistas på månen och överleva. Gissar ? nej jag sitter inte och hittar på, det går att bevisa. Hur värme el kyla påverkar batterier negativ Hur gamma strålning påverkar negativ osv osv. Det finns väldigt många saker som den officiella versionen inte förklarar. Månlandaren t.e.x som de aldrig fick att fungera. märkligt att de försökte få den att fungera fram till 1973 om det var så att den fungerade 1969.
Ja du är negativt inställd när du avfärdar allt som ger stöd för månlandningen som fejk. Ja du gissar. Ja du är negativ när du påstår utan bevis att månlandaren aldrig funkade.

Bevisa det.
Citera
2017-07-17, 02:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Här är en bild på ISS "element" https://en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station#/media/File:International_Space_Station_after_undocking_o f_STS-132.jpg

ISS använder de här för att framförallt göra sig av med värme och det stora doningar som krävs. Sådant här har jag inte sett på apollo så frågan gälde, hur hanterade de värmen? Det är strunt samma hur varmt det var, vad det handlar om är hur de hanterade värmen. Hade de över huvud taget någon teknik för att göra sig av med värme?
En snubbe på Quora förklarar det ganska bra här. Vacuum är en utomordentlig värmeisolator så två reflekterande ytor med vacuum mellan släpper inte in eller ut mycket värme. Överskottsvärme strålar man bort. ISS genererar åtskilligt mer med värme så extra stora "element" behövs för att kunna stråla bort den.
Citera
2017-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Min fråga handlade om hur de kylde ner sig, är det någon som har svar på det? Att de använde material som tog upp så lite energi som möjligt är självklart men det är fortfarande alldeles för varmt för människor. Så hur lyckades de bli av med värmen?

Ja det finns dokumenterade svar på detta. Det handlade åtminstone delvis om att förhindra värmen att komma in från första början genom att kamera månlandare fungerade som en form av termos. Sedan användes sk sublimatorer för kylning av rymddräkter och månlandare.
Vad menar du med 'är fortfarande alldeles för varmt för människor' ? Månytan ? Men insidan av astronautdräkter och landare får inte dessa temperaturer bl.a pga vakum inte leder värma.
Citera
2017-07-17, 10:01
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Fin bild på ISS du hittat! Nu blir säkerligen din kompis Patrixx glad eftersom han står överbevisad och med byxorna nere när det gäller frågan om ISS existens!

Låt mig se....jag TROR att Apollouppdragen var kortare än den tid ISS varit aktiv.
Jag TROR även att antalet instrument, datorer och övrig teknisk utrustning drar lite mer effekt än motsvarande på månlandarna. Just det! Det har du ju även själv påstått, och du utger ju dig som bekant för att vara expert på de system som fanns ombord!!
Citera
2017-07-17, 12:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Min fråga handlade om hur de kylde ner sig, är det någon som har svar på det?
Du har redan fått svar på den frågan tidigare i tråden:
https://www.flashback.org/sp56049961

Svaret är : Liquid Cooling and Ventilation Garment
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_Cooling_and_Ventilation_Garment
Citera
2017-07-17, 14:02
Medlem
Citat:
Jo det är många som har bevisat att bilderna är fejk, finns praktiskt tagit hur mycket bevis som helst.

Har skrivit om en del tidigare i tråden, Så är det omöjligt att ta så bra bilder med de kameror som de hade. Plus att det inte skulle gå att ta bilder alls...då det är -100 grader på månen skulle kamerorna de hade på bröstet inte fungera motorerna som drar fram filmen skulle inte fungera , batterierna skulle dra ut på typ 10 minuter ..filmen skulle bli porös och gå sönder, plus att om du nu hann ta en bild skulle strålningen sabba negativet med dålig kvalitet som resultat, inte dessa foton som nasa visar ...rena rama proffs fotografierna gjorda av riktiga fotografer med bra kameror i studiomiljö.

Men då så. Då är det väl bara att du väljer och vrakar mellan "hur mycket bevis som helst". Det du tagit upp hittills har ju visat sig vara felaktigt, men du kanske väntar med att presentera dina "bästa bevis" och bara värmer upp lite med att visa upp de felaktiga?

Så kom igen nu vet jag, du är ju bara ett inlägg från att bli världsberömd och bevisa det ingen gjort tidigare: Att månlandningarna var en bluff. (Och nej,bara för att du skriver att "många har bevisat att det är fejk" är det inte sant. Snart 50 år har gått, och INGET bevis för fejkat månlandning har framkommit. Men väntar med spänning nu!)
Citera
2017-07-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Fin bild på ISS du hittat! Nu blir säkerligen din kompis Patrixx glad eftersom han står överbevisad och med byxorna nere när det gäller frågan om ISS existens!

Låt mig se....jag TROR att Apollouppdragen var kortare än den tid ISS varit aktiv.
Jag TROR även att antalet instrument, datorer och övrig teknisk utrustning drar lite mer effekt än motsvarande på månlandarna. Just det! Det har du ju även själv påstått, och du utger ju dig som bekant för att vara expert på de system som fanns ombord!!

Jag var väl mer eller mindre säker på svaret. De hade ingen teknik för att göra sig av med värmen. Ytterligare en av alla omöjligheter i hela apolloskojjeriet. Astronauterna hade snabbt varit stekt fläsk på månen.
Det var det stora temperaturskillnaderna som knäckte Kinas bil på månen, de skulle ha fungerat i tre månader om jag minns rätt men gick snabbt sönder och enligt deras analyser var det temperaturen som tog kål på bilen.
Det här är också en av orsakerna till att man skippat månen och istället satsar på mars. Temperaturen på mars är inte alls så extrem som den är på månen, det kan visserligen bli ordentligt kallt med det varierar inte flera hundra grader mellan dag och natt
Citera
2017-07-17, 22:40
Medlem
Citat:
Jag var väl mer eller mindre säker på svaret. De hade ingen teknik för att göra sig av med värmen. Ytterligare en av alla omöjligheter i hela apolloskojjeriet. Astronauterna hade snabbt varit stekt fläsk på månen.

Läser du inte svaren du får i tråden. Har beskrivit tekniker för att kontrollera temperaturen och förklarat att temperaturen inte var så extrem som påstås

Några påpekande här det var inte över 100 grader på månen när astronauterna var där. Dessa extrema temperaturer uppnås först efter mån middagstid och landningen skedde tidigt efter soluppgången. Apollo farkosten roterade långsamt längs sin longitudinella axel så att inte ena sidan blev överhettad och den andra väldigt nedkyld. Hur varmt det blir påverkas av hur mycket som reflekteras därför var astronautdräkterna vita för att reflektera mycket ljus. Månlandaren hade en speciellt konstruerad isolering gjord av flera lager av mylar och kaplon med mellanrum. Detta gör att värmen får svårt att ledas in i farkosten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in