Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Vet ej för de åkte aldrig till månen. Att de höll på med datorer och var tvungen att få dem bättre beror säkert på att de förstod att det måste till datorer för att kontrollera systemet, ingen människa klarar av att styra eller beräkna när det skall startas, bromsas eller korrigera hastigheter. Bara en sådan sak som att starta från månen och lyckas pricka kommandomodulen som cirkulerade kring månen krävs enorm precision för. Hastigheter på flera tusen km/h, minsta mikroskopiska felmanöver och de missar varandra och sedan är det stenkört. Ingen människa klarar det där
Ja men nu snackar vi inte klen utan rena stenåldern jämfört med dagens datorer. På din dator du sitter och skriver här (om du sitter på en PC) har du troligen ett arbetsminne på minst 4GB, troligen 8 eller mer. Det innebär att din dator kan bearbeta (om du har 8 GB) 8 589 934 592. Datorn på apollo hade ett arbetsminne på 2K vilket är 2 048. Det är inte helt jämfört bart med dagens men det är snarare så att det klarar mindre än 2K på dagens datorer. Har du 8 GB så har du 4 194 304 (mer än fyra miljoner gånger mer minne än apollos dator i raketen hade). Den var dessutom så långsam så om du är kvick i huvudräkning så hade du varit snabbare än den.
En duktig assemblerprogrammerare kan göra en hel del men man måste ofta ha ett trick i bakfickan för att kunna göra en hel del och det är självmodifierande kod. Utan det tricket är det mycket svårt med några fräckare saker (mycket med lite resurser). Självmmodifierande kod på 2K, det finns gränser till trolleriet...
Förutom ovanstående så var det väldigt fattigt med mängden assemblerinstruktioner processorn hade, det ökar antalet instruktioner för samma sak vilket kräver mer minne
Nu var ju förviso frågan vilka påstådda uppgifter den hade som den Inte klarade, man skulle ju kunna hoppats att just det var något du skulle kunnat svara på då det är själva grunden till att du dömer ut denna dator och dess programmerare.
När jag tvivlar på något inom min kunskapsbas får jag börja med att lära mig hur just det jag tvivlar på sägs utföras och ställa det mot min kunskap i ämnet, därifrån kan jag bilda mig en uppfattning om det är möjligt eller inte och sen gå vidare.
Det är ju svårt att döma ut något man inte ens vet vad det gör tycker iallafall jag.
Oavsett om du tror de varit till månen eller inte så påstås ju datorn klarat vissa kommandon och beräkningar, dessa måste du väl tittat på och har bedömt som omöjliga?
Eller vad baserar du din kunskap på att den Inte klarade vad den skulle göra när du inte ens Vet vad den påstods göra?