2009-07-29, 01:22
Avslutad
Jag har länge undrat hur det kan komma sig att till ett flertalet telefondejts linjer att tjejer ringer gratis medans killar får betala väldigt dyr taxa.

Detta gäller nog inte alla teledejtslinjer men jag vet att gäller iallafall ett par stycken. Eller detta kanske inte gäller längre har inte haft koll på sånt sen kanske 2006 så det kan ju ha ändrats men då var det iallafall många som var gratis för tjejer.

Är inte detta diskrimenerande för männen att de ska få behöva betala för att försöka hitta en tjej medans tjejer slipper betala för att försöka hitta en kille?
(Jag vet i och för sig att man är helt dum i huvudet om man använder sig av teledejt som kille då det finns många internet dejtingsidor där det är gratis.)
Citera
2009-07-29, 01:24
Medlem
SpaCCs avatar
Fler kåta killar som är villiga att betala för något snuskprat.
Citera
2009-07-29, 01:27
Medlem
Aleizohiets avatar
Palla reglera allt. Det var värdelöst när de förbjöd att klippningen för herrar och damer skulle kosta olika. Samma sak här, fast tvärt om.
Men visst, vill man ta kål på allt som genererar pengar (och därmed skatter och välfärd) kan man ju tillämpa tvångskommunism överallt.
Citera
2009-07-29, 01:27
Medlem
WordWarriors avatar
Prissättning utifrån kön är förbjudet enligt EU:s antidiskrimineringslag. Ingen bryr sig om detta när det gäller linjerna. Sverige är sjukt. Enda fördelen är att det lockar fler tjejer. Sådant här spär på kvinnohatet i samhället eftersom det är ytterligare ett av många områden med "friåkning" för kvinnor. Så kanske får de betala ett pris ändå, i långa loppet. Och sist som syvende är det kunden själv som väljer. Man kan välja bort tjänsten.
Citera
2009-07-29, 01:31
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Det var värdelöst när de förbjöd att klippningen för herrar och damer skulle kosta olika,

Varför var det värdelöst? Man klipper väl lika många omgångar med saxen för att korta ner 1m långt hår som man gör med 10cm långt hår? Eller klipper man bort 1cm i taget på tjejer?
Citera
2009-07-29, 01:41
Medlem
StefanHeterJags avatar
Tjejer skulle aldrig betala för att ringa och prata med killar.. Så skulle de börja ta betalt så skulle killarna som ringer få sitta och lyssna på ett tomt brus.

Så det är väl mer så att det är en nödvändighet om det ska bli något alls.

Men du kan ju prova starta en linje där tjejerna får betala 15kr/min och killarna gratis.. Återkom och berätta hur det gick.

Fast jag håller med, det borde anmälas. Kanske har bolagen även en sådan linje, där tjejerna betalar men inte marknadsför den, så att de kan klara sig från diskrimineringsfallet... Vem vet.
Citera
2009-07-29, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Prissättning utifrån kön är förbjudet enligt EU:s antidiskrimineringslag. Ingen bryr sig om detta när det gäller linjerna. Sverige är sjukt. Enda fördelen är att det lockar fler tjejer. Sådant här spär på kvinnohatet i samhället eftersom det är ytterligare ett av många områden med "friåkning" för kvinnor. Så kanske får de betala ett pris ändå, i långa loppet. Och sist som syvende är det kunden själv som väljer. Man kan välja bort tjänsten.
Är Sverige "sjukt" därför att det inte råder jämställdhet vad det gäller debitering av samtalskostnader för uppringning till telesexlinjer?
Tycker du inte att det finns viktigare samhällsfenomen man bör avväga för att kunna uttala sig om Sverige är "sjukt" ojämnställt?
Citera
2009-07-29, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jag har länge undrat hur det kan komma sig att till ett flertalet telefondejts linjer att tjejer ringer gratis medans killar får betala väldigt dyr taxa.

Detta gäller nog inte alla teledejtslinjer men jag vet att gäller iallafall ett par stycken. Eller detta kanske inte gäller längre har inte haft koll på sånt sen kanske 2006 så det kan ju ha ändrats men då var det iallafall många som var gratis för tjejer.

Är inte detta diskrimenerande för männen att de ska få behöva betala för att försöka hitta en tjej medans tjejer slipper betala för att försöka hitta en kille?
(Jag vet i och för sig att man är helt dum i huvudet om man använder sig av teledejt som kille då det finns många internet dejtingsidor där det är gratis.)

Kan väl bara vara för att locka tjejer till dessa tjänster.
Killar/gubbar betalar glatt för att få chatta med en tjej.

Dock är det olagligt att prissätta varor och tjänster olika beroende på kön.
Skulle man DO-anmäla dessa teletjänster, så skickar man väl ytterligare några företag i konkurs :P
Citera
2009-07-29, 09:15
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tror egentligen inte att de sysslar med olaglig verksamhet. De har linje A och linje B, där någon från A får prata med någon från B och vice versa. Tjejer rekomenderas att ringa linje A och killar linje B.
Du får ringa vilket nummer du vill, men iom att du helst vill snacka med någon av motsatt kön så blir det som det blir.
Citera
2009-07-29, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tror egentligen inte att de sysslar med olaglig verksamhet. De har linje A och linje B, där någon från A får prata med någon från B och vice versa. Tjejer rekomenderas att ringa linje A och killar linje B.
Du får ringa vilket nummer du vill, men iom att du helst vill snacka med någon av motsatt kön så blir det som det blir.

Jo, så är det väl nog, men inte är det så att killar "rekommenderas" att ringa ett visst nummer, utan dom är hänvisade.
Annars skulle alla ringa gratisnummret.
Citera
2009-07-29, 09:36
Medlem
Bofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vad snopet att betala 20:-/min bara för att komma fram till en kille i andra änden. Kanske något för regnbågstrollen?
Citera
2009-07-29, 09:38
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Vad snopet att betala 20:-/min bara för att komma fram till en kille i andra änden. Kanske något för regnbågstrollen?
Visst är det, men jag har svårt att tro att de kan hindra dig om du verkligen vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in