Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-29, 00:39
Medlem
Hejsan, jag vill defragmentera min dator, har inte gjort det på 5 år......
Mina systrar har viktiga bilder på denna datorn som dom vill ha kvar..och dom tror att allt kommer deletas. Jag har försökt förklara men allt slutar i stor diskution och att dom säger: Men du vet inte om det förstörs eller inte, våran dator är så gammal och dålig att den kanske gör saker som den inte borde göra.

Visst kan inte det stämma?
och
Hur ska jag övertyga dom?
Citera
2009-07-29, 00:44
Medlem
DesktopZquaress avatar
den flyttar ju bara... bränn ut bilderna för att få tyst på dem..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Defragmentering
Citera
2009-07-29, 00:45
Medlem
flipdotcoms avatar
Det stämmer inte, om inte datorn får för sig att formatera lite hårddiskar i samma veva vilket är ganska otroligt.

Fråga om dom vet vad en defragmentering är, om NEJ, säg "just det" och defragga skiten.
Citera
2009-07-29, 00:47
Medlem
Fooulzs avatar
Om hon vill känna sig säkrare kan du be henne att köpa ett usb minne och lägga över bilderna där!
Citera
2009-07-29, 02:06
Medlem
carbsons avatar
förklara att datorn är som ett bibliotek o alla filer är böckerna. nu när ni har använt datorn är det som att ni tagit ur en bok ur hyllan..kollat i den..o sen lagt den på golvet...o sen gör ni samma sak igen....o igen..o igen...såååå en defragmentering stoppar tillbaka alla "böckerna" i hyllorna igen så att datorn hittar snabbare o lättare. inget försvinner. bara flyttas till sin ursprungsplats!

det borde de fatta!
Citera
2009-07-29, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
förklara att datorn är som ett bibliotek o alla filer är böckerna. nu när ni har använt datorn är det som att ni tagit ur en bok ur hyllan..kollat i den..o sen lagt den på golvet...o sen gör ni samma sak igen....o igen..o igen...såååå en defragmentering stoppar tillbaka alla "böckerna" i hyllorna igen så att datorn hittar snabbare o lättare. inget försvinner. bara flyttas till sin ursprungsplats!

det borde de fatta!

bra förklarat
Citera
2009-07-29, 04:31
Medlem
mosucks avatar
exakt HUR gammal dator pratar vi om?
Citera
2009-07-29, 07:50
Medlem
sommarlovs avatar
Om datorn är 5 år eller äldre ska du vara försiktig.
Börja med att GENAST spara undan sånt ni vill ha kvar.
Bränn helst ut på cd-skivor, de är lämpligast, en extern hårddisk är också bra men inte lika säkert, det finns 100 trådar på FB om folk som har tappat HDn i golvet under drift, god natt!

SEDAN gör du i tur och ordning detta, Ladda hem och kör CCleaner, klicka i allt utom radera raderade filer eller vad det heter längst ner, kör registerscannern 3 gånger också.
Högerklicka på din hårddisk, välj diskrensning, välj allt UTOM komprimera gamla filer.
När det är klart kan du defragmentera!

Gamla hårddiskar kan vara skadade, om man flyttar runt filerna kan man i värsta fall förlora filer, minns hårddisken IBM deskstar, som pajade på det sättet, den kallades IBM deathstar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in