• 1
  • 2
2009-07-28, 14:36
Medlem
ubåts avatar
Jag fick höra att enmansköket inte används längre. Vad har FMV hittat på som ersättare?
Man får ju hoppas att det inte blir som med helikoptrarna:
- Ledsen men ni får äta kall mat fram till 2012 för leveransen av dom nya köken är uppskjuten.
Citera
2009-07-28, 14:40
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubåt
Jag fick höra att enmansköket inte används längre. Vad har FMV hittat på som ersättare?
- Ledsen men ni får äta kall mat fram till 2012 för leveransen av dom nya köken är uppskjuten.

Borde väl nåt liknande, känns rätt omilitäriskt om man ska släpa med sig en packe papperstallrikar i fält.
Citera
2009-07-28, 14:49
Medlem
Lär ju bli så att ni får äta ur gul/grön- påsen direkt.
Citera
2009-07-28, 14:52
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Lär ju bli så att ni får äta ur gul/grön- påsen direkt.
Men man måste ju koka kaffe!
Citera
2009-07-28, 14:56
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Men man måste ju koka kaffe!

Dom jävlarna skickar med en begräsad mängd pulverkaffe idag
Citera
2009-07-28, 14:59
Avstängd
perry2s avatar
Citat:

Tror du att jägarförbanden i Norrland är utan eget kök även om de har ett gruppkök?

Nej de byter nog bara modell
Citera
2009-07-28, 15:01
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Den gamla snuskburken är tilldelad Hv, jägarköket används fortfarande men FMV tittar på en efterträdare med flera bränslemöjligheter.
Citera
2009-07-28, 15:04
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Den gamla snuskburken är tilldelad Hv, jägarköket används fortfarande men FMV tittar på en efterträdare med flera bränslemöjligheter.

Vilken jävla tramsgrej, snuskis har funnits sen 1800 talet, hur mycket effektivare är man med en nyare modell?
Finns inte bränsle gör upp öppen eld då eller laga mat på kamin?
Ibland ska man förändra för att just förändra känns det som?
Citera
2009-07-28, 15:06
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Nagon form av kokkarl maste val anda en soldat ha, hur ska man annars kunna koka lavar och annat gott man hittar i naturen? Eller ingar inte detta i utbildningen langre? Den gamla snuskburken var forvisso en kalla till viss fortret, men att forlita sig pa fardiglagad mat verkar inte riktigt militarmassigt.
Citera
2009-07-28, 16:00
Medlem
I NBG och Afghanistan hade vi Primus multibränslekök, gick att elda på allt, bensin, T-röd, gas. Klockrent.
Citera
2009-07-28, 16:19
Medlem
sprithitlers avatar
Till kolonialpolisen kan jag se att det är på vissa sätt rationellt och rimligt att ersätta snuskburken med moderna dyra campingkök. det är skillnad på såväl krav på låg kostnad som krav på slitstyrka och tålighet mot misshandel på saker som en soldat bland hundratusentals i invasionsförsvaret skall ha med sig och på saker som kolonialpolisen utrustas med. Att utrusta några hundra man med dyra primuskök (motsv.) är i sammanhanget ganska små pengar jämfört med de totala utgifterna för kolonialpolisen.
I en värnpliktsarmé skulle motsvarande campingkök bli kostsamma dels genom primärinvesteringen, men även genom att soldater (oavsett om de är värnpliktiga eller om de är yrkesknektar i kolonialpolisen) har en tendens att ta med sig attraktiva prylar hem.
Jag vill påstå att marginalnyttan av den per enhet avsevärt högre kostnaden för nya campingkök är låg jämfört med att nyttja befintliga snuskburkar, men i en kolonialpolis omfattande något tusental man och som får kosta 39 miljarder årligen är det en icke förvånande utgift.
Citera
2009-07-28, 16:54
Medlem
Nytt kök är under upphandling:
http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4760
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto