Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Nu är det ju inte bara bloggar som har den här funktionen, det jag tycker är allvarligare (om man nu kan kalla det för allvarligt...) är att nyheter har den, det finns väl knappt en artikel på de stora tidningarnas hemsidor som det inte går att kommentera? Här läggs grundstenen för vad "gemene man" tycker och censur här är naturligtvis allvarligt och inte heller ovanligt, så fort en nyhet får stor uppmärksamhet på något forum så fylls även kommentatorfälten på nyhetssidan, ofta till någon ansvarigs stora förtret och då plockas stora lien fram...
Om jag får spekulera lite så kan det väl vara så att tidningarna helt enkelt plockar bort kommentarer eller stänger möjligheten att kommentera vissa nyheter för att skydda företaget och sitt varumärke? Ta branden nu senast som exempel. Där hade tidningarna öppet för kommentarer men när det börjar strömma in inlägg som gör sig lustiga över de döda barnen och att det var rätt åt dem etc så förstår jag om redaktören drar öronen åt sig.
Det blir ju trots allt en koppling till tidningen när någon som inte alls har med den att göra postar en sådan kommentar. Ser väl helt enkelt inte snyggt ut och risken finns väl också att annonsörer drar tillbaka sina internetannonser på tidningens hemsida i ett sånt läge. Spelar nog ingen roll vad man säljer men vi säger att Husqvarna har annonser ute på tidningens hemsida. De vill nog helst inte se den sida vid sida med en massa skämt om somaliska kolbriketter?
Sen är det väl även så att tidningarna faktiskt har ett rättsligt ansvar för de kommentarer som publiceras på deras sidor. Så i viss mån handlar det kanske även om att hålla ryggen fri för att undvika åtal.
Men något som tidningarna inte brukar stänga ner (vad jag märkt) är möjligheten att länka sin blogg till de artiklar man är intresserad av. Det beror väl i såfall antagligen på att tidningen inte har något ansvar för vad som skrivs på bloggen och att det enda som syns på tidningens sida är en klickbar länk. Vad som döljer sig bakom den syns ju inte på tidningens hemsida.
Så vill man kommentera en kontroversiell nyhet så är det kanske mest fruktsamt att köra blogglänkningsvarianten. Då är ju dessutom utrymmet för att kommentera i stort sett obgränsat.