• 1
  • 2
2009-07-28, 12:48
Medlem
sprithitlers avatar
Vi har problem med narkomaner som begår brott för att finansiera sitt missbruk och pengar från vilka går till att finansiera brottsliga grupperingar som black cobras , original gangsters, ffl med flera. Vi har problem med hemlösa alkoholister och liknande. Många av dessa (min gissning är mer än en tredjedel men mindre än två tredjedelar) skulle förmodligen vara villiga att flytta ut till anpassat boende där de erbjuds sin valda drog, tre lagade mål mat om dagen, en städad bostad och fickpengar. Vi har många lokaler runt om i landet som ligger lite avsides och som efter renovering och ombyggnad vore lämpliga för ändamålet. Vi har även många platser där vi skulle kunna bygga nya sådana lokaler om nödvändigt.
En aktiv narkoman kostar avsevärda pengar i socialbidrag, slitage på bostad, stöldskador, stulet gods, polisresurser, rättskostnader, fängelsekostnader och sjukvård, hans eller hennes livsstil eroderar även hans eller hennes moral så att en återanpassning till ett hederligt liv blir svår eller omöjlig. Motsvarande gäller för många svårare alkoholister.
Jag vill alltså föreslå att man erbjuder många av våra utslagna att flytta ut till dessa skyddade boenden där de separeras efter intressen och kultur så att man minskar friktionen. De erbjuds ett eget rum med rimlig komfort och städning en gång i veckan. Gott om tvättmöjligheter för egna kläder och tillgång till institutionskläder om man inte vill ta hand om tvättning själv.
Väktare finns på plats för att stoppa bråk och svårare konflikter. Tillgång finns till hobby och arbetslokaler, datorer med internetuppkoppling samt TV-spel och liknande för förströelse, varje sådan här lokalitet skall även innehålla ett hundratal hektar mark med strövområden, grillplatser, kanske lite fiskemöjlighet, fotbollsplaner och liknande. Vistelsen på platsen är helt frivillig, men man skriver på ett kontrakt om att man inte får lämna platsen inom ett dygn efter att man senast tagit ut en drogranson (drogransonerna skall vara anpassade för ett dygnsbehov, eller kanske ett halvdygnsbehov eller så).

Dessa institutioner skulle minska vardagsbrottsligheten i samhället, kommunernas socialbidragsutgifter, sjukvårdskostnader, efterfrågan på narkotika etc. sammantaget skulle de alltså som jag ser det minska lidandet för både pundarna och svensson och samtidigt innebära en besparing rent ekonomiskt för samhället och ta bort mycket av det ekonomiska underlaget för brottssyndikat.
Vad talar emot ett införande av detta system? (utöver politikernas ovilja och flathet och att vissa människor inte unnar knarkare och kriminella att leva i en bra situation)
Citera
2009-07-28, 12:59
Medlem
Det finns ju något liknande, för alkoholister någonstans i Göteborg om jag inte missminner mig. Och visst, för de värsta missbrukarna, som det i stort sett inte finns något hopp om drogfrihet kvar hos så kan ju detta vara en lösning. Kanske inte lika lyxigt men i alla fall.

Det största problemet idag är ju att främst narkotika, är en rättslig fråga och inte en social- och hälsofråga.
Vi skulle tjäna mycket på att titta på det perfekta exemplet Portugal.
Citera
2009-07-28, 13:18
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Det finns ju något liknande, för alkoholister någonstans i Göteborg om jag inte missminner mig. Och visst, för de värsta missbrukarna, som det i stort sett inte finns något hopp om drogfrihet kvar hos så kan ju detta vara en lösning. Kanske inte lika lyxigt men i alla fall.

Det största problemet idag är ju att främst narkotika, är en rättslig fråga och inte en social- och hälsofråga.
Vi skulle tjäna mycket på att titta på det perfekta exemplet Portugal.

På vilket sätt är portugal ett perfekt exempel avseende narkotika? såvitt jag förstått är det tämligen stora narkotikaproblem i portugal.
Citera
2009-07-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
På vilket sätt är portugal ett perfekt exempel avseende narkotika? såvitt jag förstått är det tämligen stora narkotikaproblem i portugal.
Visst har de problem, som alla andra länder. Inget land är helt fri från narkotikaproblem men nej, de har inte speciellt stora problem, jämfört med många andra västerländska länder.

2001 avkriminaliserade de bruk och små mängder av all narkotika. Förbudsivrarna hävdade innan dess att Portugal skulle bli ett narkotikaturistmål, vilket inte hände.
Statistiken i deras land har legat ganska stadigt sedan dess. Vissa mätningar visar en lite ökning inom vissa grupper men inte i närheten av så mycket som andra länder. En del statistik visar även på en nedgång.

Men det främsta som är bra med deras politik är just att rättsväsendet inte behöver hålla på med brukare och missbrukar.
Ser de en missbrukare så blir de bara enkelt förda till en social instans som utvärderar om de verkligen är i behov av vård.
Är de det så så får de vård. Är de inte det så så händer ingenting.
Det har också lett till att fler missbrukare vågar söka vård.

En väldigt intressant föreläsning om detta kan du se här:
http://www.cato.org/event.php?eventid=5887

Just nu är det i stort sett ingen i landet som är emot deras förändring av policy.
Citera
2009-07-28, 13:41
Medlem
sprithitlers avatar
Såvitt jag förstått från rapportering i Media så är narkotikahandeln i Portugal liksom i övriga väst dominerad av brottsliga grupperingar, priserna sådana att (miss)brukarna måste hemfalla till brottslighet för att finansiera inköpen och dessa pengar hamnar i slutänden i fickorna på grov brottslighet som sedan använder dem till ytterligare brottslighet även utanför narkotikagrossism och detaljism.
Ta bort efterfrågan på narkotika så att färre köper av de kriminella, erbjud en tillgång till laglig narkotika till de som vill föda sitt missbruk och dränera genom effektiva gränskontroller och kompetent polisiärt arbete den illegala marknaden på narkotika så kommer vi att få ett samhälle som är bättre för alla utom för narkotikahandlarna på parti såväl som minutnivå för att inte tala om importörerna.
En del i detta arbete är att erbjuda narkomanerna en obrottslig tillgång till narkotika i en miljö där deras hälsa inte bryts ned.
Citera
2009-07-28, 13:52
Medlem
Citat:
Såvitt jag förstått från rapportering i Media så är narkotikahandeln i Portugal liksom i övriga väst dominerad av brottsliga grupperingar, priserna sådana att (miss)brukarna måste hemfalla till brottslighet för att finansiera inköpen och dessa pengar hamnar i slutänden i fickorna på grov brottslighet som sedan använder dem till ytterligare brottslighet även utanför narkotikagrossism och detaljism.
Ta bort efterfrågan på narkotika så att färre köper av de kriminella, erbjud en tillgång till laglig narkotika till de som vill föda sitt missbruk och dränera genom effektiva gränskontroller och kompetent polisiärt arbete den illegala marknaden på narkotika så kommer vi att få ett samhälle som är bättre för alla utom för narkotikahandlarna på parti såväl som minutnivå för att inte tala om importörerna.
En del i detta arbete är att erbjuda narkomanerna en obrottslig tillgång till narkotika i en miljö där deras hälsa inte bryts ned.
Visst, det är ett argument.
Jag vet inte men jag antar att, eftersom det är avkriminaliserat så är priserna lägre där en i länder med väldigt hårda restriktioner, men visst, den organiserade brottsligheten är absolut ett agument.

Jag är absolut för en avkriminalisering av all narkotika, legalisering av lätt (såsom cannabis) och som i t.ex. Nederländerna, att man assisterar missbrukare och kanske tillhandahåller preparat till de mest utsatta.
Men som du säger, i stort sett legalisering av allt (?) ställer jag mig lite frågande till. Jag säger varken det ena eller det andra. Jag får vänta och se hur diskussionen spelas ut och kanske därefter göra en bedömning...
Citera
2009-07-28, 14:23
Bannlyst
det ända sättet att förhindra att kriminella drar vinst av narkotika är att alla missbrukare får det lagligt från läkare. Då kommer det försvinna från gatan eftersom det inte kommer vara nån vinst i det eftersom alla får det gratis från apotek.

Tyvärr så är det inte så PK i nollvisions sverige. Men förhoppningsvis så inser dom det snart.
Citera
2009-07-28, 14:30
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
det ända sättet att förhindra att kriminella drar vinst av narkotika är att alla missbrukare får det lagligt från läkare. Då kommer det försvinna från gatan eftersom det inte kommer vara nån vinst i det eftersom alla får det gratis från apotek.

Tyvärr så är det inte så PK i nollvisions sverige. Men förhoppningsvis så inser dom det snart.

Saken är dock den att vi inte vill ha påtända maskinoperatörer, lapplisor, väktare, fordonsförare med mera, därför tror jag att vi bör kombinera lagligt utdelande av narkotika med att på frivillig basis avskilja missbrukarna från samhället.
Citera
2009-07-28, 15:55
Medlem
skinner5000s avatar
Mina skattepengar ska inte gå till knark åt samhällets bottenskrap. Lås in narkomanerna på tvångsavgiftning när de dömts för narkotikarelaterade brott (inte bara påtänd utan för att ha gjort inbrott, langat osv) och de lämnar inte avgiftningen för ens de är helt rena. Får de återfall ändå och begår brott så låser man in de i fängelset under lång jävla tid.

Det ska inte daltas med kriminellt pack.
Citera
2009-07-28, 15:58
Medlem
kan man inte bara skicka ut dem till någon ö?
Citera
2009-07-28, 16:10
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Mina skattepengar ska inte gå till knark åt samhällets bottenskrap. Lås in narkomanerna på tvångsavgiftning när de dömts för narkotikarelaterade brott (inte bara påtänd utan för att ha gjort inbrott, langat osv) och de lämnar inte avgiftningen för ens de är helt rena. Får de återfall ändå och begår brott så låser man in de i fängelset under lång jävla tid.

Det ska inte daltas med kriminellt pack.

Jag tror att min metod blir billigare än att låsa in dem på tvångsavgiftning (som är dyr och inte fungerar) och sedan på anstalt (som inte fungerar mer än under tiden de är inne och dessutom är dyr) och dessutom har större chans att få dem att bryta sitt missbruk (de har inte möjlighet att skapa sig lika mycket dåligt samvete som måste dövas när de befinner sig i en narkomankoloni som de kan göra när de befinner sig ute i samhället) då inte all vaken tid går till att få tag på narkotika. När de har i praktiken fri tillgång till narkotika kan det paradoxala inträffa att narkotikan inte längre dominerar liv och tankar. Många kan dessutom tänkas bli produktiva samhällsmedborgare trots att de inte lämnar narkomankolonin (författare, poet, musiker, programmerare, debattör, konstnär är några saker man kan sysselsätta sig som fastän man inte befinner sig i mainstreamsamhället).
Citera
2009-07-28, 16:17
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Jag tror att min metod blir billigare än att låsa in dem på tvångsavgiftning (som är dyr och inte fungerar) och sedan på anstalt (som inte fungerar mer än under tiden de är inne och dessutom är dyr) och dessutom har större chans att få dem att bryta sitt missbruk (de har inte möjlighet att skapa sig lika mycket dåligt samvete som måste dövas när de befinner sig i en narkomankoloni som de kan göra när de befinner sig ute i samhället) då inte all vaken tid går till att få tag på narkotika. När de har i praktiken fri tillgång till narkotika kan det paradoxala inträffa att narkotikan inte längre dominerar liv och tankar. Många kan dessutom tänkas bli produktiva samhällsmedborgare trots att de inte lämnar narkomankolonin (författare, poet, musiker, programmerare, debattör, konstnär är några saker man kan sysselsätta sig som fastän man inte befinner sig i mainstreamsamhället).
Narkomanernas problem är just att de behöver narkotika. Det löser man inte genom att skicka de på permanent skattefinansierat pensionat med fri tillgång på knark. De måste lägga av och vill de inte de jag då måste man tvinga de och att då skicka de på några behandlingshem som de kan rymma från är fel. Lås in de på en riktig anstalt där de får avvänjning under översyn av psykologer och läkare vare sig narkomanerna vill det eller inte och man tar god tid på sig. När de anses vara rena får de sitta flera månader till så att de inte bara kommer ut och tar knark igen. Får de återfall igen och begår brott där andra drabbas, ja då låser man in de igen men nu med dubbla strafftiden.

Jag bryr mig ärligt talat inte om det skulle bli billigare att ge narkomanerna knark på något pensionat (vilket jag tvivlar lite på). Vill de ha socialbidrag och hjälp så ska de ha slutat med drogerna eller i alla fall innerst inne vilja det själv. Skattepengarna ska inte direkt eller indirekt via bidrag finansiera människors narkotika eller alkoholberoenden. Jag betalar gärna så att samhällets fattigaste får mat och tak över huvudet, men jag vill inte betala för samhällets fattigastes narkotika eller alkoholintag så deras liv bara blir ännu värdelösare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in