2009-07-28, 04:34
Medlem
Hej

Fr ngra dagar sedan nr jag frskte starta min macbook str det "not bootable device - insert boot disk and press any key".
Jag har testat med att trycka in os x skivan och hllit inne knappen c, starta med ALT knappen och shift men det hnder inget.
Ngon som vet vad felet kan vara??

Mvh
Citera
2009-07-28, 07:32
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tayli
Hej

Fr ngra dagar sedan nr jag frskte starta min macbook str det "not bootable device - insert boot disk and press any key".
Jag har testat med att trycka in os x skivan och hllit inne knappen c, starta med ALT knappen och shift men det hnder inget.
Ngon som vet vad felet kan vara??

Mvh

Det r inte s att du glmt ett USB-minne i macbooken?
Citera
2009-07-28, 09:29
Medlem
Flrps avatar
Har du lekt med Boot Camp?

Har du testat att hlla ner bara option(alt)-knappen i uppstart? D ska du f fram en meny dr du kan vlja OS X.
Citera
2009-07-28, 11:10
Bannlyst
Sen nr du vl kommit in i OS X s gr du till skivverktyg och tar bort den ofullstndiga windowspartitionen.
Sen gr du till Systeminstllningar>Startskiva och vljer OS X-partitionen, s slipper du det dr :P
Citera
2009-07-28, 13:55
Medlem
Jag har inte lekt med Boot Camp vad jag vet, nr jag hller inne knappen option nr jag startar datorn hnder det inget fr fortfarande samma svarta ruta med "no bootable device -- insert boot disk and press any key" skrivet
Citera
2009-07-28, 13:58
Medlem
Citat:
Jag har inte lekt med Boot Camp vad jag vet, nr jag hller inne knappen option nr jag startar datorn hnder det inget fr fortfarande samma svarta ruta med "no bootable device -- insert boot disk and press any key" skrivet

Gr som emilsund sger. Det lser ditt problem.
Citera
2009-07-28, 14:23
Medlem
Jag kan inte gra som emilsund sger eftersom jag inte kommer in i OS X ?
Citera
2009-07-28, 14:32
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte gra som emilsund sger eftersom jag inte kommer in i OS X ?
Men ngonting mste du ha gjort. Det dr kommer upp nr en windowspartition r skapad, men inget system r installerat.
Citera
2009-07-28, 15:47
Medlem
Kanske r min lillebror som tryckt p ngot?
Finns det inte ngot annat stt jag kan radera windowspartition eftersom det inte fungerar nr jag hller inne option knappen?

Tacksam fr all hjlp
Citera
2009-07-28, 16:08
Bannlyst
Citat:
Kanske r min lillebror som tryckt p ngot?
Finns det inte ngot annat stt jag kan radera windowspartition eftersom det inte fungerar nr jag hller inne option knappen?

Tacksam fr all hjlp
Din hrdisk kanske r trasig? Ta fram skivorna som fljde med datorn, stoppa in CD1, hll in D under uppstart och flj instruktionerna. Hittar den ngot fel i s fall?
Om inte starta om datorn och hll in C istllet. Dr kan du g in i Skivverktyg och kolla.
Citera
2009-07-28, 16:08
Medlem
Flrps avatar
Testa att starta med OS X-skivan och anvnd dig av Disk Utility.

Edit: Fr sent
Citera
2009-07-28, 16:35
Medlem
Moots avatar
Om jag inte r fel p det s ska Apples "BIOS", minns inte namnet p det, visa boot options om du hller ner ALT. Den ger totalt fan i om det r windows, linux, unix eller din mamma den ska f igng, utan den kommer att svara p ALT nd.

Testa ett annat tangentbord, annars har du ett serist fel.

Added: also, din disk r frlorad ifall mac inte har en recoveryfunktion. r inte s hemskt insatt i mac, men ominstallation br ju lsa det om du kan ndra boot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in