• 1
  • 2
2009-07-27, 23:51
Medlem
ljuglampas avatar
Använder denna skala ganska mkt för att skapa tyngre riff och stämningsfulla melodislingor. Skulle gärna vilja veta vad den kallas. Skulle nog klassa den som en dur-skala men den är lättare att förklara utifrån en ren moll; liten sekund och stor ters. Eller från dur; liten sekund, liten sext och liten septima.
Från C blir alltså skalan:
C Db E F G Ab Bb

Är ju väldigt nära nån sorts arabisk skala men med liten 7:a. Så.. någon som vet?
Citera
2009-07-28, 00:30
Medlem
Sanctuss avatar
Från C skulle jag kalla den Dur-frygisk i alla fall.
Citera
2009-07-28, 00:34
Medlem
nja det är ju inte frygisk, det är ju en dur ters i den skalan? kan man kalla den frygisk med en durters kanske
Citera
2009-07-28, 00:45
Medlem
Suicide Nations avatar
De två vanligaste namnen på skalan är mig veterligen dominantfrygisk och spanskfrygisk.

Är förövrigt en harmonisk mollskala spelad från dess femte ton.(exemplevis om man skulle spela en A-harmonisk mollskala fast betrakta tonen E som grundton så skulle man få en E-spanskfrygisk/dominantfrygisk skala)
Senast redigerad av Suicide Nation 2009-07-28 kl. 00:49.
Citera
2009-07-28, 00:50
Medlem
gomans avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_dominant_scale

edit: Bender beat me to it...
Senast redigerad av goman 2009-07-28 kl. 01:02.
Citera
2009-07-28, 01:25
Medlem
ljuglampas avatar
Tack för snabba och seriösa svar! Dominant-frygisk it is

Gillar det "elaka" soundet i denna skala. Min senaste pågående låtidé som använder dessa toner, åtminstone i introt:
http://www.drowningme.com/23.mp3
Citera
2009-07-28, 16:03
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuglampa

Gillar det "elaka" soundet i denna skala. Min senaste pågående låtidé som använder dessa toner, åtminstone i introt:

Elakt intro!
Citera
2009-07-29, 13:58
Medlem
snattacks avatar
Mixolydisk med L2 och L6 kallas den i jazz när den används på dominanter. "Dominantfrygisk" är nått sorts internetpåhitt eftersom frygisk skala inte är dominantisk i grunden. Dock kan jag gå med på att kalla den dur-frygisk om det är så att den upplevs som centraltonart.
Citera
2009-07-29, 14:05
Medlem
Paulles avatar
F harmonisk moll?
Citera
2009-07-29, 19:00
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Mixolydisk med L2 och L6 kallas den i jazz när den används på dominanter. "Dominantfrygisk" är nått sorts internetpåhitt eftersom frygisk skala inte är dominantisk i grunden. Dock kan jag gå med på att kalla den dur-frygisk om det är så att den upplevs som centraltonart.

Finns det någon rimlig anledning till att kalla den för Mixolydisk b2, b6 när man istället kan kalla den dominantfrygisk vilket direkt talar om för en att skalan är identisk med en frygisk skala bortsett från den stora tersen samt att den funkar bra över dominantackord?
Citera
2009-07-31, 00:37
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Finns det någon rimlig anledning till att kalla den för Mixolydisk b2, b6 när man istället kan kalla den dominantfrygisk vilket direkt talar om för en att skalan är identisk med en frygisk skala bortsett från den stora tersen samt att den funkar bra över dominantackord?

Ja, att karaktärstonen i en frygisk skala i första hand är molltersen och i andra hand den lilla sekunden, och att frygisk anses vara en "mollskala".

Mixolydisk däremot anses vara en durskala och dessutom en dominantisk sådan (med den lilla 7an) och därför är det mer "korrekt" att använda sig av benämningen att det är en modifierat dominantisk skala när den används på en dominant, vilket den även oftast gör.

Som jag skrev dock tycker jag att man kan ha överseende med att kalla den för "Dur-frygisk", stick i stäv med mitt första resonemang, OM den används som nån sorts central skala i låten (dvs, målet är inte att den skall leda vidare), detta av den enkla anledningen att det tar kortare tid att räkna ut skalans utseende.

Men att kalla den dominantfrygisk tycker jag är två fel: en frygisk skala har i vanliga fall ingen durters och en mollskala har ingen dominantisk funktion.
Citera
2009-07-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuglampa

Nice, hoppas du fortsätter likadant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här