Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Finns det någon rimlig anledning till att kalla den för Mixolydisk b2, b6 när man istället kan kalla den dominantfrygisk vilket direkt talar om för en att skalan är identisk med en frygisk skala bortsett från den stora tersen samt att den funkar bra över dominantackord?
Ja, att karaktärstonen i en frygisk skala i första hand är molltersen och i andra hand den lilla sekunden, och att frygisk anses vara en "mollskala".
Mixolydisk däremot anses vara en durskala och dessutom en dominantisk sådan (med den lilla 7an) och därför är det mer "korrekt" att använda sig av benämningen att det är en modifierat dominantisk skala när den används på en dominant, vilket den även oftast gör.
Som jag skrev dock tycker jag att man kan ha överseende med att kalla den för "Dur-frygisk", stick i stäv med mitt första resonemang, OM den används som nån sorts central skala i låten (dvs, målet är inte att den skall leda vidare), detta av den enkla anledningen att det tar kortare tid att räkna ut skalans utseende.
Men att kalla den dominantfrygisk tycker jag är två fel: en frygisk skala har i vanliga fall ingen durters och en mollskala har ingen dominantisk funktion.