2009-11-24, 10:35
Medlem
mrharakiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larryboy
Ungdomar kallar Granloholm för hodden, ungdomar med föräldrar som har jobb som advokater, läkare och dylikt. Wannabe hood. Granloholm är väl Sundsvalls dyraste område nu med de nybyggda området uppe vid Huli? 3 villaområden i Granloholm och resten radhus, finns även några lägenheter men allt är bebott av medelålders barnfamiljer. Kalmarvägen finns dock som har gått från ett invandrartät område till lite mer white-trash hangaround. Men absolut inte något farligt ställe längre.

Annars är väl som nämnt Haga, Södermalm och City rätt bra. Områden jag inte skulle bo i är: Bosvedjan, Nacksta, Bredsand, Skönsberg, Bergsåker och Ljustadalen.

Häller med. Finns inget getto eller farligt område i Sundsvall påstår man annat så har man ingen koll. Däremot finns det så som i alla städer områden med mer problem än andra. Bredsand, skönsberg och ljustadalen är sådana.
Citera
2009-11-25, 09:21
Medlem
Nackstavägen 16 - 18 är två hus för studenter (mycket utbytesstudenter). Så där föregås en hel del festande.
Bodde där för ungefär ett år sedan och de barnfamiljer som flyttade till lägenheter där flyttade ganska fort därifrån igen.

Men vill du skaffa hus så tycker jag att södermalm och östermalm har väldigt fina villor.
De lägenheter med finast utsikt är helt klart de på norrmalm elller haga. De har också fördelen med att inte ligga i ständig skugga från södraberget.
Citera
2009-11-25, 09:30
Medlem
Pqps avatar
Jag bor på Södermalm och är själv 21 år gammal och jag trivs mycket bra här. Områden du inte vill bo i är Nacksta, Granloholm, Gångviken samt Ljustadalen. Se till att passa på dessa områden så kommer du nog att trivas helt okej.
Citera
2009-12-01, 00:00
Medlem
Ljd

boy, flytta till ljustadalen!
Citera
2009-12-05, 06:43
Medlem
downbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerkses
Avråder dig från.
Nacksta
Bredsand
Granloholm
Finsta
Ljustadalen

Tips.
Centrum
Haga
Timrå

timrå??? ett bra hockey lag. annars är det skit där
Citera
2009-12-05, 08:27
Medlem
Bonham48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verica
Nu måste jag bara bumpa en tråd som är lite över en månad gammal sen den siste skrev. Har bott i S-vall i över 4 år nu och bott hela tiden i granlo. Ser att många inte tyckte att området var något att rekommendera TS. Av vilka skäl anser ni det? Tycker att det är lugnt ock stilla. Ända jag kan klaga på är moppemaffian som ränner på nätterna ock smygrasister som sätter ut plakat om NSF osv..

Håller med.
Det är ju hur lugnt som helst här, Hemköp i Granlo är klockrent också.
Citera
2009-12-05, 22:15
Medlem
Bodde fem år i Sundsvall och det var bara Ljustadalen som var det enda stället jag absolut inte skulle vilja bo i.
Enda sättet att bli utsatt för våld i staden är att vara överdrivet kaxig på krogen annars är det en lugn och underskattad stad.

Nacksta kanske inte är världens bästa ställe för barnfmiljen dock, kändes som det var bara invandrare och partystudenter där.

Jag bodde i Granlo och det var det lugnaste ställe jag bott på i hela mitt liv, kändes dock långt att krypa hem stupfull på helgerna.
Citera
2009-12-26, 18:45
Medlem
konstigkonsts avatar
Ni som säger att Timrå inte är en del av Sundsvall...

Det skulle kunna jämnföras med någon som letar bostad i Stockholm.. då är det kanske inte helt fel att tipsa om en bostad i Huddinge.

Timrå ligger såpass nära Sundsvall att det skulle kunna klassas som en förort, därför kanske det är intressant för TS att även få information om Timrå.

Btw, varför ska man undvika Njurunda? Många som avråder från att bo där, men inga anledningar.
Citera
2009-12-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tathagata
Bodde fem år i Sundsvall och det var bara Ljustadalen som var det enda stället jag absolut inte skulle vilja bo i.
Enda sättet att bli utsatt för våld i staden är att vara överdrivet kaxig på krogen annars är det en lugn och underskattad stad.

Nacksta kanske inte är världens bästa ställe för barnfmiljen dock, kändes som det var bara invandrare och partystudenter där.

Jag bodde i Granlo och det var det lugnaste ställe jag bott på i hela mitt liv, kändes dock långt att krypa hem stupfull på helgerna.

Nacksta är PERFEKT för barnfamiljen ska du veta... Jävla fördomar... Två hus med studentlägenheter där det på 10 trappuppgångar och sex våningar högt så är det kanske två som har högjudda fester, och det om dom har balkong och fönstar öppna.. Annars Nackstavägen 17-23 samt midälvavägen 16-64 Kolla vad det är för folk som bor där så är barnfamiljer största delen. Där erbjuds allt från ettor till stora fyror. Flera dagit i området och två av sundsvalls bästa mataffärer. Lades ner en högstadskola som komvux ska flyrra några kurser till, ge det några år så är det högstaduim igen.En av de störra låg- och mellanstadium inom 4 min gång och två stora fotbolls/is planer. En nybyggd "action-fotboll" plan och skatepark. Även två basketplaner. Boulebana finns i HSB. Bibliotek... Behöver jag fortsätta? En stadsdel som klår hela sundsvall på alla punkter i alla kategorier! That's if. Försök bevisa mig fel om ni äns tror ni kan
Citera
2010-08-04, 22:51
Medlem
Väcker liv i en gammal tråd.

Jag kommer att börja jobba i Sundsvall om ett par veckor. Har ordnat boende hos bekanta initiellt, men jag vill ha en egen mindre lägenhet som jag kommer att veckopendla till under tiden jag jobbar. Jag jobbar norr om stan, t.om. norr om Timrå, ca 3 mil från Sundsvall centrum, så det behöver vara hyfsat lätt att ta sig dit och tillbaka igen, ska man köra 3-4 timmar till/från Sundsvall så är det väl ingen hit att behöva sitta 1 timme i bilen när man väl är där uppe.

Vad finns det för tips på bra boende och vad är rimligt att betala för en möblerad etta?

Jag har fått erbjudanden om ett antal lägenheter, men inte fått alla information om dessa ännu.

En ligger på Thulegatan, en mindre, spartanskt inredd 1:a med kokvrå. 2500.- plus 150 för bilplats.
En ligger i Bosvedjan. Ca 30 kvm. 3200 kronor inkl. el, bredband, canal digital, parkering etc.
En ligger "centralt". 32 kvm, fullt möblerad. 3000 kronor inkl. bilplats.
En ligger i Haga. Ca 30 kvm. Fullt möblerad. 3500 kronor exkl el.

Hur är trafiken i Sundsvall? Vilka tider är det rusning? När jag jobbar morgon kommer jag att behöva vara på jobbet runt 05:30, slutar då oftast kring lunch, eller så börjar jag strax efter lunch och slutar vid 19. Är detta utanför rusningstrafiken kanske?

Är de områden som beskrevs tidigare i tråden fortfarande aktuella? Jag läste att Bosvedjan var ett "dåligt" område, gäller det hela området?

Alla tips emottages tacksamt!
Citera
2010-08-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Väcker liv i en gammal tråd.

Jag kommer att börja jobba i Sundsvall om ett par veckor. Har ordnat boende hos bekanta initiellt, men jag vill ha en egen mindre lägenhet som jag kommer att veckopendla till under tiden jag jobbar. Jag jobbar norr om stan, t.om. norr om Timrå, ca 3 mil från Sundsvall centrum, så det behöver vara hyfsat lätt att ta sig dit och tillbaka igen, ska man köra 3-4 timmar till/från Sundsvall så är det väl ingen hit att behöva sitta 1 timme i bilen när man väl är där uppe.

Vad finns det för tips på bra boende och vad är rimligt att betala för en möblerad etta?

Jag har fått erbjudanden om ett antal lägenheter, men inte fått alla information om dessa ännu.

En ligger på Thulegatan, en mindre, spartanskt inredd 1:a med kokvrå. 2500.- plus 150 för bilplats.
En ligger i Bosvedjan. Ca 30 kvm. 3200 kronor inkl. el, bredband, canal digital, parkering etc.
En ligger "centralt". 32 kvm, fullt möblerad. 3000 kronor inkl. bilplats.
En ligger i Haga. Ca 30 kvm. Fullt möblerad. 3500 kronor exkl el.

Hur är trafiken i Sundsvall? Vilka tider är det rusning? När jag jobbar morgon kommer jag att behöva vara på jobbet runt 05:30, slutar då oftast kring lunch, eller så börjar jag strax efter lunch och slutar vid 19. Är detta utanför rusningstrafiken kanske?

Är de områden som beskrevs tidigare i tråden fortfarande aktuella? Jag läste att Bosvedjan var ett "dåligt" område, gäller det hela området?

Alla tips emottages tacksamt!

Rusningstid och rusningstid, om du kommer norr ifrån timrå och ska in mot stan kan det ju vara lite kö, max 5 minuter, innan du kommer in i stan. Bosvedjan är väl inte ett så jävla dåligt område, det är väl snarare Nacksta och Granloholm och ev. timrå centrum jag skulle undvika. men annars brukar det vara lugnt.
Citera
2010-08-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatismosen
Rusningstid och rusningstid, om du kommer norr ifrån timrå och ska in mot stan kan det ju vara lite kö, max 5 minuter, innan du kommer in i stan. Bosvedjan är väl inte ett så jävla dåligt område, det är väl snarare Nacksta och Granloholm och ev. timrå centrum jag skulle undvika. men annars brukar det vara lugnt.

Ok. Om man ska ta sig från centrum norrut vid 05-0530 på morgonen, är det smidigt? Jag vet inte om jag vill bo norr om (närmre jobbet) eller mer centralt. Vad tror du om priserna på den typen av lägenhet? Jag har ingen koll på alls vad som är normalt i Sundsvall. De flesta som hört av sig har lagt sig nära min maxgräns på annonsen, antingen då det verkligen är det som är läget, eller för att de vet att jag är beredd att betala så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in