2009-07-27, 00:44
Medlem
inevahs avatar
Har varit med om samma sak, folk som var på min lillasyster ( även hon 96a).
Kan säga att man inte ska gå till lärare/tränare när det handlar om sånt här. Du ska visa för ungarna att du bryr dig om din syster och att hon kan gå till dig när någon trakasserar henne. Detta funkade väldigt bra med min syster. Hon kom en gång hem gråtandes från skolan för att 4-5 killar hade kallat henne för saker. Det var då vi fick nog eftersom de hade hållt på med henne ett längre tag, och vi hade pratat med lärare, etc (som inte hjälpte så mycket som man önskar det hade gjort). Det slutade med att jag tog tag i den ena killen framför ögonen på de andra, och sade till honom att sluta hålla på med min syster. Obs, ta inte till våld. Ta endast tag i den ena (de är ju trots allt små) och snacka med dem ordentligt. De ska inte gå runt och tro att din syster tar skit bara sådär, det bör ingen göra.

Det ska ju trots allt vara uppenbart att syskon skyddar varandra. Visa för ungarna att du skyddar din syster, så kommer de sluta hålla på.
Enda skillnaden mellan mitt och ditt fall (tror jag) är att min syster blev mobbad av killar. Kan vara annorlunda när det gäller tjejer, speciellt med tanke på att din syster inte vågar "slå tillbaks". Ganska typiskt unga tjejer att sparka på den som ligger tycker jag, eftersom jag upplevt det flera gånger själv.
Citera
2009-07-27, 00:50
Medlem
skalman1973s avatar
Ta reda på vem mobbaren är och tryck upp flygblad

Flygblad med bild och information samt samtliga telefonnummer kan göra folk ganska spaka
Citera
2009-07-27, 00:53
Bannlyst
Jävla spättor som håller på sådär!! Skaffa en "jasonmask" eller gammal hockey målis-mask eller vad fan det heter.. Skaffa en motorsåg och blåställ, sän hälsar du på dom där stroppungarna nån sen kväll när dom är påväg hem från sin lilla träning och flanerar på obetänkt i den stilla kvällsskymningen, sän skrämmer du skiten ur dom, och tar tag i nån och förklarar ett och annat om vett å etikett, och respekt för han som håller i motorsågen !
Hehe, nä skämt åsido så kanske du borde helt sonika knalla bort till dom där glinen och bara förklara att deras klasskompis/din syster har känslor, och om dom tvångt måste forsätta så kanske helvetet tvångt måste landa över deras små välkammade huvuden!!
Citera
2009-07-27, 01:06
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Kruxet är att föräldrar till barn som mobbar sällan verkar vilja tro att just deras lille guldklimp kan vara elak ch kan därför vara svåra att komma till tals med. Jag tycker du ska peppa din syrra att säga ifrån på skarpen, det måste komma från henne själv annars lär det inte ta slut.

Så sant så sant.
"Nej min lilla Oscar har aldrig NÅGONSIN gjort något fel" bla bla.

Man blir fan ledsen när man läser sånt här, vet inte riktigt vad du kan göra men tror inte att det hjälper allt för mycket att prata med lärare osv utan gå till ungen/ungarna som mobbar din syrra och lär dom lite vett, skräm dom.
Använd dock inte våld för då blir det inte allt för bra hehe
Citera
2009-07-27, 01:54
Medlem
Jag har varit i samma situation till en av mina småsystrar.
Jag löste problemet genom att "mer eller mindre" hota att snitta upp ungjävlens föräldrar och hänga inälvorna som gardiner i hans rum om han inte slutade. (I kombination med att lära min syrra hur man säger ifrån, dock inte på "mitt" sätt hehe)
Han slutade.
Han försökte "skvallra" på mig, men det var ingen som trodde honom. De undrade istället vad hans föräldrar lät han se för filmer på tv. De flesta ungar vågar inte skvallra, och om de gör det så är det ingen som tror dom ändå. Lite gay kanske att dra nytta av den vetskapen, men what to do om det är ens syskon det handlar om.
Citera
2009-07-27, 02:07
Medlem
hela lärar/föräldrar grejen gör saken värre som många redan sagt, nu är jag inte så jävla gammal men jag minns ändå hur de var när man var i den åldern och att tala med lärare osv gör henne bara ännu mer till ett "offer"...

man minns ju själv hur de blev när hela klassen fick ha diskussion osv för någon varit trackad osv, jag själv har aldrig varit på någon, det blir ju inte direkt värre av det, men inte bättre heller..

och att skrämma ungarna kan ju funka men de bästa är att du snackar med syster din och verkligen får henne att stå upp för sig själv, förklara verkligen hur det ligger till, va ärlig och försök inte "sugarcoat" grejen då det är allvarligt.

det är ganska svårt med tanke på att deras ålder är så låg, hade det handlar om 17åringar hade man ju kunnat slå dom själv men det går ju inte i detta fallet... och till alla som tvivlar, allt löser sig med våld, och gör det inte det, löser det sig med ännu mer våld.
Citera
2009-07-27, 02:17
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagChampa
Han försökte "skvallra" på mig, men det var ingen som trodde honom. De undrade istället vad hans föräldrar lät han se för filmer på tv. De flesta ungar vågar inte skvallra, och om de gör det så är det ingen som tror dom ändå. Lite gay kanske att dra nytta av den vetskapen, men what to do om det är ens syskon det handlar om.

Haha, fan vad bra.

Jag tror att den enda lösningen är våld, helt ärligt. Inget annat hjälper. Har personlig erfarenhet av detta. Skit samma om det är små barn, de måste också lära sig att man inte kan bete sig hur som helst, och om det sker med aga så får det fan gå. Det är deras föräldrar som misslyckats, då får andra rycka in och "hjälpa till" lite. Dessutom så snackar vi ju inte direkt någon grov misshandel här, brukar gott och väl räcka med att ta tag i deras kläder och lyfta upp de mot närmsta vägg, och skrika lite i ansiktet på dem. De ska vara rädda för dig och din familj. Är i samma ålder som du, och jag hade gjort det utan tvekan om jag hade ett yngre syskon som blev mobbad. Såja, alla pkister, nu får ni spy över mig bäst ni vill men det är fortfarande darwins regel som gäller i slutändan.
Senast redigerad av peb 2009-07-27 kl. 02:19.
Citera
2009-07-27, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Haha, fan vad bra.

Jag tror att den enda lösningen är våld, helt ärligt. Inget annat hjälper. Har personlig erfarenhet av detta. Skit samma om det är små barn, de måste också lära sig att man inte kan bete sig hur som helst, och om det sker med aga så får det fan gå. Det är deras föräldrar som misslyckats, då får andra rycka in och "hjälpa till" lite

man kan inte slå en 13åring, den enda som kommer vara en förlorare då är du själv. minns själv när jag var 13 och hade sparkat ner en kille, och hans farsa kommer ut med en skiftnyckel och skulle spela allan och det hela blev bara pinsamt för hans egen del.

som sagt ta allvarligt snack med syrran om att hon måste ryta ifrån, även om det är svårt för henne, det är enda sättet att få dom att sluta.
Citera
2009-07-27, 02:20
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
man kan inte slå en 13åring, den enda som kommer vara en förlorare då är du själv. minns själv när jag var 13 och hade sparkat ner en kille, och hans farsa kommer ut med en skiftnyckel och skulle spela allan och det hela blev bara pinsamt för hans egen del.

som sagt ta allvarligt snack med syrran om att hon måste ryta ifrån, även om det är svårt för henne, det är enda sättet att få dom att sluta.

jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av Peb
Såja, alla pkister, nu får ni spy över mig bäst ni vill men det är fortfarande darwins regel som gäller i slutändan.

Sen vill jag även lägga till att ditt tips är självklart det bästa, om hon kan stå upp för sig själv altså. Men om inte det funkar... Då får du ta tag i det helt enkelt
Senast redigerad av peb 2009-07-27 kl. 02:25.
Citera
2009-07-27, 02:36
Medlem
Till ts.

Prova prata med föräldrarna till skitungarna, lärare,tränare, innan du går bärserkargång, med lite tur så behöver Du inte göra ngt, men Du eller Era föräldrar måste lära Din syster att säga i från, annars blir hon överkörd.

OT, jag har sparkat en 13 i huvudet när jag var 16. p.g.a att han mobbade min då 11 syster, så jag vet att familjen är helig.
men allt du gör får en mot effect, kom i håg det.

Lycka till!
Senast redigerad av Fredrik.E 2009-07-27 kl. 02:38.
Citera
2009-07-27, 02:59
Medlem
babbiss avatar
Som många andra sagt, ta ett riktigt snack med din syster, om det inte funkar prata inte med ungens föräldrar eller någon tränare, gå direkt till barnen som mobbar din syster. Ryt till, skräm dom.
Senast redigerad av babbis 2009-07-27 kl. 03:09.
Citera
2009-07-27, 09:58
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fledzzz
Min lillasyster (96:a, 13år) är, vad ska man säga, lite blyg, vågar inte stå upp för sig själv. Hon är påväg att bli ett riktigt mobb offer verkar det som, hon blir trakasserad på bilddagboken och via sms ( dock bara från enstaka personer än så länge).
Det har även gått så långt så att hon har slutat i en sport hon gick i, pga en, ursäkta uttrycket, j*vla invandrar unge.

Nu till frågan, finns det något jag kan göra? jag är hennes storebror som är 19 år, och jag blir så förbannad när jag läser trakasserierna mot henne, och när jag får hämta henne gråtandes från sina träningar, pga att hon inte vågar säga ifrån mot en jävla äckel unge. Jag har själv varit mobbad som mindre, men inte grovt direkt, men nu har jag lärt mig att stå upp för mig själv, men ångrar att jag inte gjorde det tidigare.

säg åt henne att avregestrera sig från sidorna och säg åt henne att inte lägga upp bilder på sig själv så gammla gubbar kan wanka på henne. sen ska du prata med rektor o lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in