2009-07-26, 22:56
Medlem
Min lillasyster (96:a, 13år) är, vad ska man säga, lite blyg, vågar inte stå upp för sig själv. Hon är påväg att bli ett riktigt mobb offer verkar det som, hon blir trakasserad på bilddagboken och via sms ( dock bara från enstaka personer än så länge).
Det har även gått så långt så att hon har slutat i en sport hon gick i, pga en, ursäkta uttrycket, j*vla invandrar unge.

Nu till frågan, finns det något jag kan göra? jag är hennes storebror som är 19 år, och jag blir så förbannad när jag läser trakasserierna mot henne, och när jag får hämta henne gråtandes från sina träningar, pga att hon inte vågar säga ifrån mot en jävla äckel unge. Jag har själv varit mobbad som mindre, men inte grovt direkt, men nu har jag lärt mig att stå upp för mig själv, men ångrar att jag inte gjorde det tidigare.
Citera
2009-07-26, 23:00
Medlem
Tala med lärarna och tränarna. Händer det fortfarande ingenting så gå direkt till familjen där personen som mobbar bor. Va inte aggressiv men visa att du menar allvar. Tror dock att du kommer se en förändring om du pratar med lärarna och tränarna.
Citera
2009-07-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fledzzz
Min lillasyster (96:a, 13år) är, vad ska man säga, lite blyg, vågar inte stå upp för sig själv. Hon är påväg att bli ett riktigt mobb offer verkar det som, hon blir trakasserad på bilddagboken och via sms ( dock bara från enstaka personer än så länge).
Det har även gått så långt så att hon har slutat i en sport hon gick i, pga en, ursäkta uttrycket, j*vla invandrar unge.

Nu till frågan, finns det något jag kan göra? jag är hennes storebror som är 19 år, och jag blir så förbannad när jag läser trakasserierna mot henne, och när jag får hämta henne gråtandes från sina träningar, pga att hon inte vågar säga ifrån mot en jävla äckel unge. Jag har själv varit mobbad som mindre, men inte grovt direkt, men nu har jag lärt mig att stå upp för mig själv, men ångrar att jag inte gjorde det tidigare.

skräm livet ur dom, sen håller dom nog käften i fortsättningen. alla dom här "tala med föräldrarna, lärarna blabla" gör aldrig nån nytta. snarare skulle ja tro det blir värre.

tillägg: tränaren kan dock vara värd att snacka med, känns som det iaf kan resultera i något.
Citera
2009-07-26, 23:05
Medlem
Till o med jag blir arg när jag läser detta.

Få reda på vad ung jävlarna heter, stick dit och ta ett rejält snack med skitungarna så dom aldrig vågar göra om samma sak.

Att prata med lärarna kommer nog inte hjälpa, tro mig.
Citera
2009-07-26, 23:06
Medlem
Herr gurkas avatar
Prata med tränare. Om detta inte fungerar prata med äcklet som mobbar och dennas familj.
Citera
2009-07-26, 23:06
Medlem
heeliumapas avatar
Ryt till åt ungen som mobbar din syster? Du måste ju säga till på skarpen..
Citera
2009-07-26, 23:08
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Tala med lärarna och tränarna. Händer det fortfarande ingenting så gå direkt till familjen där personen som mobbar bor. Va inte aggressiv men visa att du menar allvar. Tror dock att du kommer se en förändring om du pratar med lärarna och tränarna.
Håller med här. Händer det inget efter att du har pratat med lärarna och eventuellt rektorn så åk hem till de familjerna där mobbarna bor och prata med föräldrarna. Men går det så långt att inget händer, fastän du pratat med alla berörda så kanske du/ni borde göra en anmälan till Barn- och elevombudet?

Läs mer på:
http://www.skolinspektionen.se/BEO/Jag-vill/gora-en-anmalan/

Fast jag hoppas att det inte går så långt. Förhoppningsvis har din lillasyster bra lärare och rektor som tar tag i saker och ting.

Hoppas det går bra!
Citera
2009-07-26, 23:13
Medlem
Squalos avatar
Glinen är ju 13-14 år. Det ska inte vara några problem att täppa till trynet på ynglet.

Låter du knytnävarna snacka lite med dom så blir det nog bättring omgående.
Citera
2009-07-26, 23:13
Medlem
FrasseFloyds avatar
Tror du får bättre svar i Barn & familj så jag flyttar tråden dit.

/mod
Citera
2009-07-26, 23:23
Medlem
Tack för svaren, talat med tränaren har redan våran far gjort, men det verkade inte hjälpa direkt. Hon börjar i en ny skola nu till hösten, så det blir isåfall att tala med dom nya lärarna och rektorn isåfall, men även jag är tveksam till om det verkligen skulle göra mycket skillnad. Jag gick själv på den skolan som ung och jag vet mycket väl att lärarna är en riktig bunt fjollor som aldrig säger ifrån när ungarna missköter sig.

Blir det värre för henne så funderar jag starkt på att söka upp mobbarna och ta mig ett snack med dom själv, jag har fått intrycket att föräldrar och lärare inte ser hur jobbigt det kan vara att bli mobbad, jag har själv men från det fortfarande. Det är nästan så att det gör ont i en när man ser hur hon får ta emot glåpord på internet.
Citera
2009-07-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fledzzz
Tack för svaren, talat med tränaren har redan våran far gjort, men det verkade inte hjälpa direkt. Hon börjar i en ny skola nu till hösten, så det blir isåfall att tala med dom nya lärarna och rektorn isåfall, men även jag är tveksam till om det verkligen skulle göra mycket skillnad. Jag gick själv på den skolan som ung och jag vet mycket väl att lärarna är en riktig bunt fjollor som aldrig säger ifrån när ungarna missköter sig.

Blir det värre för henne så funderar jag starkt på att söka upp mobbarna och ta mig ett snack med dom själv, jag har fått intrycket att föräldrar och lärare inte ser hur jobbigt det kan vara att bli mobbad, jag har själv men från det fortfarande. Det är nästan så att det gör ont i en när man ser hur hon får ta emot glåpord på internet.

Kruxet är att föräldrar till barn som mobbar sällan verkar vilja tro att just deras lille guldklimp kan vara elak ch kan därför vara svåra att komma till tals med. Jag tycker du ska peppa din syrra att säga ifrån på skarpen, det måste komma från henne själv annars lär det inte ta slut.
Citera
2009-07-27, 00:16
Medlem
rebekks avatar
Felfelfel, att börja prata med lärare, barnens föräldrar eller lärare osv hjälper aldrig. Även om vi vuxna tycker det är en utmärkt plan så funkar och tänker inte barn i den åldern inte likadant. Säger inte att det är till det sämre, utan bara annorlunda. Visst, de slutar kanske skrika fula ord efter henne, men det kommer alltid att spridas rykten, tisslas, blickar, skratt osv.

Varför är hon mobbad? Det måste finnas en eller flera anledningar som går att åtgärda på något sätt. Min kusin har bytt skola typ 7 gånger under de senaste 2 åren pga mobbning av någon sort, och hennes mamma + mormor vägrar inse att det kanske möjligtvis är något ungen gör som inbjuder.

Övrigt kan jag säga att det är ju inte kul att reta någon som inte blir sur eller ledsen.

Nu är hon ju tjej och jag vet inte hur det står till med att slåss mm i den åldern, men om det hade handlat om en kille skulle slagsmål - sätta dem på plats - visa dem, vara ett alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in