Citat:
Ursprungligen postat av murer
Alltså provet är 100% teoretiskt man behöver inte ens kunna köra/segla? Låter lite ologiskt men jag har troligen missuppfattat dig megaforce.
Ingår både segling och att framföra motordrivna båtar i förarintyget samt i kursen om man går den på tex nå studiefrämjande?
På hemsidan tzj länkade stod att i kurspaketet ingick "transportör" vad är det för något?
Tror dock att internetkurs inte är aktuell för mig som har som sagt var noll körvana, jag vill ju lära mig framföra en båt praktiskt också

Provet för förarintyg är helt teoretiskt och innehåller alltså inga praktiska moment alls. Förarintyget inriktar sig inte speciellt mot segel- eller motorbåtar utan behandlar sjövägsregler, navigation, säkerhet och allmänna saker som är nyttigt att veta för alla som är på sjön.
Om du praktiskt vill lära dig att framföra båtar så är iaf förarintyget en bra grund som du sedan kan komplettera med kustskepparintyget (innehåller praktiska moment) eller kanske någon annan kurs på lite lättare nivå.
Förarintyget kan man läsa in själv hemma. Det är bara att köpa bok, övningshäfte och övningssjökort. Sedan bokar man tid för prov när man känner att man är redo. På så vis kommer man undan väldigt billigt.
Det är Nämnden för Båtlivsutbildning som ansvarar för utfärdandet av förarintyg. På
deras hemsida hittar man egentligen allt man behöver veta om förarintyg, kustskepparintyg och de andra båtrelaterade intygen.
En transportör är en gradskiva i ett lite speciellt utförande. Den används vid sjökortsarbete. För att ta fram kurser m.m.