• 1
  • 2
2009-07-26, 12:40
Medlem
Trinnits avatar
Jag funderar på att ta förarintyg för båt. Jag har inte jättemycket båtvana, men har seglat en del mindre jollar, och är intresserad av att lära mig lite mer.

Efter att ha kikat runt på olika kurser hos diverse studieförbund har jag kommit fram till att det inte är värt att betala uppemot 2000kr för att under en hel termin sitta och traggla saker som faktiskt inte verkar så svåra, så har jag kommit fram till att jag tänkte läsa in förarintyget på egen hand.

Däremot blir jag lite konfunderad när jag tittar på olika beskrivningar av kunskapskraven. Ingår det eller ingår det inte något slags praktiskt prov i själva förarintygsprovet? Jag har för tillfället inte tillgång varken till båt eller någon som kan lära mig eventuella praktiska moment, så om man måste köra någon praktisk övning för att kunna få förarintyget så känns det som om jag måste gå en kurs ändå.

Jag undrade också lite hur det fungerar med själva provet, brukar det finnas någon fast provdatum då alla som vill skriva anmäler sig, och isåfall när brukar den vara? Eller tar de emot folk lite då och då?
Citera
2009-07-26, 12:44
Medlem
tzjs avatar
http://www.e-navigation.se/?page_id=41

Du beställer själv tid hos en lokal provförrättare.
Citera
2009-07-26, 14:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Däremot blir jag lite konfunderad när jag tittar på olika beskrivningar av kunskapskraven. Ingår det eller ingår det inte något slags praktiskt prov i själva förarintygsprovet?

Det finns kurser med pratiska övningar, det ingår inte i själva provet. I en del seglingskurser så kan man välja till att gå utbildning för förarintyg och får man lära sig segling samt navigering mm.
Citera
2009-10-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns kurser med pratiska övningar, det ingår inte i själva provet. I en del seglingskurser så kan man välja till att gå utbildning för förarintyg och får man lära sig segling samt navigering mm.

Jag bumpar denna tråd i egna syften. Jag har absolut noll erfarenhet av båtar om man int räknar med två seglarläger då jag var 11 och att jag bor på en(motorhusbåt eller vad man nu säger). Jag vet inte riktigt vad jag ska med kortet till då min båt bara är 7 x 4 m och kan max gå 6 knop, men jag tänkte de kunde va kul att ta samt bli nödvändigt någon gång i framtiden(vet nån nå mer om införande av båtkörkort förresten det har väl pratats om de sen 2007?). Så till mina frågor(kanske dumma)

Alltså provet är 100% teoretiskt man behöver inte ens kunna köra/segla? Låter lite ologiskt men jag har troligen missuppfattat dig megaforce.

Ingår både segling och att framföra motordrivna båtar i förarintyget samt i kursen om man går den på tex nå studiefrämjande?

På hemsidan tzj länkade stod att i kurspaketet ingick "transportör" vad är det för något?

Tror dock att internetkurs inte är aktuell för mig som har som sagt var noll körvana, jag vill ju lära mig framföra en båt praktiskt också

Nå tips på nån bra utbildning? Vad tror ni jag kommer behöva lägga ut för det här förresten? Detta är bara en fix idé jag har kanske bättre att ta vanligt bilkörkort först hahaha
Citera
2009-10-03, 20:32
Medlem
Var kan man få utbildningen billigast via webben ?
Citera
2009-10-03, 21:27
Medlem
Kirchhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murer
Alltså provet är 100% teoretiskt man behöver inte ens kunna köra/segla? Låter lite ologiskt men jag har troligen missuppfattat dig megaforce.

Ingår både segling och att framföra motordrivna båtar i förarintyget samt i kursen om man går den på tex nå studiefrämjande?

På hemsidan tzj länkade stod att i kurspaketet ingick "transportör" vad är det för något?

Tror dock att internetkurs inte är aktuell för mig som har som sagt var noll körvana, jag vill ju lära mig framföra en båt praktiskt också

Provet för förarintyg är helt teoretiskt och innehåller alltså inga praktiska moment alls. Förarintyget inriktar sig inte speciellt mot segel- eller motorbåtar utan behandlar sjövägsregler, navigation, säkerhet och allmänna saker som är nyttigt att veta för alla som är på sjön.
Om du praktiskt vill lära dig att framföra båtar så är iaf förarintyget en bra grund som du sedan kan komplettera med kustskepparintyget (innehåller praktiska moment) eller kanske någon annan kurs på lite lättare nivå.

Förarintyget kan man läsa in själv hemma. Det är bara att köpa bok, övningshäfte och övningssjökort. Sedan bokar man tid för prov när man känner att man är redo. På så vis kommer man undan väldigt billigt.

Det är Nämnden för Båtlivsutbildning som ansvarar för utfärdandet av förarintyg. På deras hemsida hittar man egentligen allt man behöver veta om förarintyg, kustskepparintyg och de andra båtrelaterade intygen.

En transportör är en gradskiva i ett lite speciellt utförande. Den används vid sjökortsarbete. För att ta fram kurser m.m.
Citera
2010-02-04, 17:03
Medlem
awestbys avatar
Tack för bra tråd och tips, har nu själv beställt internet kursen från länken ovan
Citera
2010-02-05, 09:40
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Ang. det praktiska momentet under förarintygsursen så är det precis som föregående skribenter säger inte obligatoriskt utan det är ett rent teoretiskt prov.

Dock brukar det erbjudas praktiska övningar mot en tilläggsavgift, och försäljningsargumentet de använder är att om man har gjort "praktiken" (ca fyra timmar på sjön) så skall förarintyget kunna översättas rakt av mot ett framtida båtkörkort.

Dock är detta sjösportskolans tolkning och det behöver inte alls vara så när båtkörkortet väl införs.
Citera
2011-08-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riff-Ralf

Dock är detta sjösportskolans tolkning och det behöver inte alls vara så när båtkörkortet väl införs.

Det blir inget båtkörkort!

Regeringen har lagt ned utredningen efter beslut av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Det kommer iaf inte bli under nuvarande regering/mandatperiod, som det ser ut. Men ta förarintyg ändå! Det är kul och sen är man fast i båtlivet! Har själv förarintyg och kustskepparen samt tog Segling Steg 1 och 2. Det finns en del mindre seriösa aktörer att se upp med och håll dig ifrån e-learning-varianter, blir inte att man orkar igenom det. Gick själv Medborgarskolan och ABC men det finns flera seriösa som jag har hört bra om:

http://www.abcseglarskola.se
http://medborgarskolan.se
http://www.seglarakademin.se
http://www.sjoskolan.se

Kolla datum som passar. Blir bra vilken du än väljer! Sen är det bara att ta båtlån!
Senast redigerad av Evelinaager 2011-08-19 kl. 20:32.
Citera
2014-05-11, 21:14
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
http://www.e-navigation.se/?page_id=41

Du beställer själv tid hos en lokal provförrättare.

Vill bara varna för den där skiten. Inte imponerad alls. Få övningar och knappt några lösningar till uppgifterna utan man får bara reda på om det är rätt eller fel (och inte ens det är särskilt lätt eftersom de valt att programmera sidan på ett undermåligt vis).
Citera
2022-02-22, 20:25
Medlem
Återupplivar tråden lite. Någon som gjort examination online? Har kollat på att göra det via Navexam. Tänkte ifall någon vet hur det går till med hur mycket av ens arbetsyta som ska filmas, hur svårt provet upplevs osv.
Citera
2022-02-23, 10:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerone
Återupplivar tråden lite. Någon som gjort examination online? Har kollat på att göra det via Navexam. Tänkte ifall någon vet hur det går till med hur mycket av ens arbetsyta som ska filmas, hur svårt provet upplevs osv.
Fungerar alldeles utmärkt, gjorde det med Teams. Kameran på hela tiden, och de kollar, säger dom, om man har onaturligt mycket poäng på frågor som är googlingsbara. Kan du dina väjningsregler, lanternor, ditt sjökort, dina kurser och bestick så är den delen inga problem. Förekommer flervalsfrågor av typen "Vilket eller vilka av dessa påståenden är riktiga", där får man hålla tungan rätt i mun. Var vaken på att det kommer frågor om lagstiftning typ miljöfrågor, hur stora böter man kan få om man kör båt påverkad och liknande. Det är inte så många sådana frågor så att du blir underkänd om du missar, men onödigt. Även teknikfrågor som propellerverkan, GPS, olika typer av sjökort, förtöjning får du räkna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in