2007-10-17, 15:52
Medlem
NeonHearts avatar
Sist jag kollade gick ett flak Heineken på strax under 100dk på netto.
Citera
2007-12-13, 20:32
Medlem
Gefans avatar
Danmark över dan..

Jag och en polare funderar på att ta färjan till danmark för att se oss runt lite och köpa med oss lite sprit hem. Har då några frågor om detta..
Vi kommer inte att ha tillgång till bil så vi kommer då alltså att gå, hur stor är då risken att dom kollar igenom våra väskor om vi har varsin ryggsäck och varsin sådan väska man drar efter sig? Och vad blir konsekvenserna om man skulle åka fast? Vi är då 18 år båda två.

Vilket är det billigaste alternativet, att åka med Stena Line eller något annat företag och hur lång tid behöver man på sig där nere om vi bara köper med oss varsitt lock + några flaskor?

Tacksam för svar.
Citera
2007-12-13, 20:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefan
Jag och en polare funderar på att ta färjan till danmark för att se oss runt lite och köpa med oss lite sprit hem. Har då några frågor om detta..
Vi kommer inte att ha tillgång till bil så vi kommer då alltså att gå, hur stor är då risken att dom kollar igenom våra väskor om vi har varsin ryggsäck och varsin sådan väska man drar efter sig? Och vad blir konsekvenserna om man skulle åka fast? Vi är då 18 år båda två.

Vilket är det billigaste alternativet, att åka med Stena Line eller något annat företag och hur lång tid behöver man på sig där nere om vi bara köper med oss varsitt lock + några flaskor?

Tacksam för svar.
Om ni inte överdrivet det hela så ökar ju risken att klara er.
Men någonstans måste ni förbereda er för det värsta :/
Citera
2007-12-13, 21:01
Medlem
jokers avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Vilket som är billigaste alternativet beror ju jävligt mycket på varifrån du åker (Som vanligt så antar den genomsnittlige TS att vi andra medelst telepati skall begripa var TS bor och verkar).
Ang. tullsnokar så är det relativt lungt oavsett rutt. Se inte alltför skyldiga ut så går det nog bra.
Citera
2007-12-13, 21:16
Medlem
Gefans avatar
Ledsen, glömde att skriva vart jag skulle åka ifrån. Givetvis åker vi ifrån Sveriges framsida, Göteborg. Asså det handlar bara om 2-3 flaskor i ryggsäcken och ett lock i dragväskan.
Men konsekvenserna av att åka fast är lika med? Beslagtagning + böter(hur stora summor?)?
Citera
2007-12-13, 21:18
Medlem
i gbg är det säkert hårdare, till hbg med sundsbussen hade det varit hur lugnt som helst..
Citera
2007-12-13, 21:19
Medlem
Gefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :noname
i gbg är det säkert hårdare, till hbg med sundsbussen hade det varit hur lugnt som helst..
Varför är det hårdare i Göteborg?
Citera
2007-12-13, 21:28
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ledsen, glömde att skriva vart jag skulle åka ifrån. Givetvis åker vi ifrån Sveriges framsida, Göteborg. Asså det handlar bara om 2-3 flaskor i ryggsäcken och ett lock i dragväskan.
Men konsekvenserna av att åka fast är lika med? Beslagtagning + böter(hur stora summor?)?

Ja, varorna förverkas. Botens storlek beror på om brottet betraktas som grovt eller ej. Man kan också ha tur och helt slippa böter. Med största sannolikhet så åker ni inte fast i vilket fall. Skit i att ha locket i en väska förresten... ha det på en kärra eller i handen helt öppet som normalt folk. Se till att ni ser ut som helt normala jävla turister inte som några idioter som smugglar saker.
Citera
2007-12-13, 21:29
Bannlyst
Citat:

Tacksam för svar.

Var ska ni åka ifrån? I Malmö går inga färjor längre sen bron byggdes, det är tåg som gäller. Dem går var 20:e minut och kostar 199 kr tur och retur. Helsingborg-Helsingör färjan kostar ca 120 tur och retur om jag minns rätt.

Hur lång tid ni behöver? Tja, tänk typ hitta en spritaffär (ligger närmare hamnen i H-ör än i Kph där ni får gå en bit). Tänk sen plocka till sig, stå i kö och betala. Vad kan det ta? 30 min minst i alla fall.

Eftersom jag bor i Skåne och det i DK finns både det ena och det andra till försäljning har jag gjort denna rutt ett anseligt antal gånger. Beror vad man vill köpa med sig vilken överfart som är bäst.

Flera gånger har jag blivit kollad för alkohol när jag åkt över bron, men aldrig narkotika. Nu har jag rätt ålder inne så alkoholkontroll gör mig inget. Dock hände det en gång när jag var 16 och färjan fortfarande gick att tullarna kollade killen framför mig och tjejen bakom. Kändes tursamt eftersom jag hade en sportbag med vodkaflaskor över axeln. Jag har heller aldrig sett tullen öppen en söndag.

Om oturen är framme så kommer ni att få spriten beslagtagen och få ett strafföreläggande. Tror att böterna är runt 2000 kr. Pricken syns sen i 5 år. Ni slipper alltså åtal om ni erkänner och skriver under strafföreläggandet. Över 18 betyder också ingen rapport till föräldrar.

Överfarten Helsingborg-Helsingör är ett dåligt val om man har med sig något mer semi-legalt än alkohol. Har blivit visiterad för narkotika där flera gånger. En gång hade jag och pojkvännen bilen med oss över och i DK blev det betydligt fler gröna tuborg än vad som var lämpligt med tanke på att bilen skulle med tillbaks. I tullen vinkas självklart just våran bil in och vi tänker bägge att nu är det kört. Paniken lyste i pojkvännens dimmiga ögon. Dock var det bara en narkotikakontroll. Tullarna gick igenom bilen med manisk noggrannhet, dem hade tom en hund inne i bilen och lyste ner i bensintanken. Men blåsa, det slapp vi lyckligtvis!

Summan av kardemumman! För spritsmuggling lämpar sig H-ör - H-borg bäst!
Citera
2007-12-13, 21:29
Medlem
frank_pes avatar
Vet inte om dom blivit hårdare men för ganska många år sedan runt millenieskiftet så hörde man mest att dom "bara" tar ens alkohol och inget mer vilket också hände mig och dom kollade inte ens spriten jag hade i jackan . Man hinner handla utan att stressa om man tar samma båt hem igen tycker jag, Aldi har bra briser ...om ni går den första gatan upp efter terminalen och sedan tar till vänster efter fontänen / statyn så är ni framme. Ibland har Metro erbjudanden på biljetten.
Citera
2007-12-13, 21:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Varför är det hårdare i Göteborg?
Det är färre färjer som dom behöver ta och övervaka där med har dom tid med dom färjorna som lägger till.

I Helsingborg så har dom 3 bolag som skickar färjor stup i kvarten där blir tullens möjligheter att screena sämre så klart.
Citera
2007-12-13, 22:07
Medlem
Gefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Ja, varorna förverkas. Botens storlek beror på om brottet betraktas som grovt eller ej. Man kan också ha tur och helt slippa böter. Med största sannolikhet så åker ni inte fast i vilket fall. Skit i att ha locket i en väska förresten... ha det på en kärra eller i handen helt öppet som normalt folk. Se till att ni ser ut som helt normala jävla turister inte som några idioter som smugglar saker.
Kan väl knappast vara en grovt brott om man tar med sig ett lock och 2 flaskor starksprit och en av flaskorna kommer bli en julklapp till päronen(har kanske inte så stor betydelse.) eller? Det med att ha locket i en väska behöver vi nog ha för att klara oss hem med buss sedan då vi inte har tillgång till en bil.
Skjorta, övertröja och jeans låter väll som en bra turistutklädsel? Skämtåsido.

Men frågan är om det är värt det? Med tanke på böter och prick som någon snackade om(stämmer det?)? Att åka till Danmark för 200kr, köpa sprit för 300-500kr och sedan med största sannolikhet få en böter på 2000kr + att bli av med sina varor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in