Citat:
Ursprungligen postat av Gefan
Jag och en polare funderar på att ta färjan till danmark för att se oss runt lite och köpa med oss lite sprit hem. Har då några frågor om detta..
Vi kommer inte att ha tillgång till bil så vi kommer då alltså att gå, hur stor är då risken att dom kollar igenom våra väskor om vi har varsin ryggsäck och varsin sådan väska man drar efter sig? Och vad blir konsekvenserna om man skulle åka fast? Vi är då 18 år båda två.
Vilket är det billigaste alternativet, att åka med Stena Line eller något annat företag och hur lång tid behöver man på sig där nere om vi bara köper med oss varsitt lock + några flaskor?
Tacksam för svar.

Var ska ni åka ifrån? I Malmö går inga färjor längre sen bron byggdes, det är tåg som gäller. Dem går var 20:e minut och kostar 199 kr tur och retur. Helsingborg-Helsingör färjan kostar ca 120 tur och retur om jag minns rätt.
Hur lång tid ni behöver? Tja, tänk typ hitta en spritaffär (ligger närmare hamnen i H-ör än i Kph där ni får gå en bit). Tänk sen plocka till sig, stå i kö och betala. Vad kan det ta? 30 min minst i alla fall.
Eftersom jag bor i Skåne och det i DK finns både det ena och det andra till försäljning har jag gjort denna rutt ett anseligt antal gånger. Beror vad man vill köpa med sig vilken överfart som är bäst.
Flera gånger har jag blivit kollad för alkohol när jag åkt över bron, men aldrig narkotika. Nu har jag rätt ålder inne så alkoholkontroll gör mig inget. Dock hände det en gång när jag var 16 och färjan fortfarande gick att tullarna kollade killen framför mig och tjejen bakom. Kändes tursamt eftersom jag hade en sportbag med vodkaflaskor över axeln. Jag har heller aldrig sett tullen öppen en söndag.
Om oturen är framme så kommer ni att få spriten beslagtagen och få ett strafföreläggande. Tror att böterna är runt 2000 kr. Pricken syns sen i 5 år. Ni slipper alltså åtal om ni erkänner och skriver under strafföreläggandet. Över 18 betyder också ingen rapport till föräldrar.
Överfarten Helsingborg-Helsingör är ett dåligt val om man har med sig något mer semi-legalt än alkohol. Har blivit visiterad för narkotika där flera gånger. En gång hade jag och pojkvännen bilen med oss över och i DK blev det betydligt fler gröna tuborg än vad som var lämpligt med tanke på att bilen skulle med tillbaks. I tullen vinkas självklart just våran bil in och vi tänker bägge att nu är det kört. Paniken lyste i pojkvännens dimmiga ögon. Dock var det bara en narkotikakontroll. Tullarna gick igenom bilen med manisk noggrannhet, dem hade tom en hund inne i bilen och lyste ner i bensintanken. Men blåsa, det slapp vi lyckligtvis!
Summan av kardemumman! För spritsmuggling lämpar sig H-ör - H-borg bäst!