2009-07-26, 11:52
Medlem
Hej

Jag har två gånger hamnat i följande situation (på olika datorer): Windows XP visar min brännare och det går att läsa skivor, men inget brännarprogram vill kännas vid brännaren - den dyker helt enkelt inte upp i programmen längre. Är det här ett förekommande problem? Känner någon igen situationen? Jag har som sagt upplevt den två gånger på helt olika datorer, och har ingen gång lyckats lösa problemen annat än genom ominstallation, vilket känns lite väl omständligt.

All hjälp uppskattas.

Hälsningar
Lage
Citera
2009-07-26, 12:37
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage
Hej

Jag har två gånger hamnat i följande situation (på olika datorer): Windows XP visar min brännare och det går att läsa skivor, men inget brännarprogram vill kännas vid brännaren - den dyker helt enkelt inte upp i programmen längre. Är det här ett förekommande problem? Känner någon igen situationen? Jag har som sagt upplevt den två gånger på helt olika datorer, och har ingen gång lyckats lösa problemen annat än genom ominstallation, vilket känns lite väl omständligt.

All hjälp uppskattas.

Hälsningar
Lage

Är situationen så nu?
Tag bort brännaren från enhetshanteraren stäng av datorn koppla ur kontakterna till brännaren. starta datorn utan brännaren. stäng av igen och koppla in brännaren igen, och starta upp, det borde hjälpa.
Citera
2009-07-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommydos
Är situationen så nu?
Tag bort brännaren från enhetshanteraren stäng av datorn koppla ur kontakterna till brännaren. starta datorn utan brännaren. stäng av igen och koppla in brännaren igen, och starta upp, det borde hjälpa.

På den ena datorn gjorde så, och jag försökte även byta brännare - utan förbättring. På den nuvarande datorn är det fråga om dels en intern brännare, dels en extern usb-brännare. Ingen fungerar, men den interna brukar jag aldrig använda. USB-brännaren är i perioder urkopplad, men oavsett om den ständigt är inkopplad och påslagen eller om den inte är inkopplad i perioder verkar det inte spela någon roll.
Citera
2009-07-26, 13:03
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage
På den ena datorn gjorde så, och jag försökte även byta brännare - utan förbättring. På den nuvarande datorn är det fråga om dels en intern brännare, dels en extern usb-brännare. Ingen fungerar, men den interna brukar jag aldrig använda. USB-brännaren är i perioder urkopplad, men oavsett om den ständigt är inkopplad och påslagen eller om den inte är inkopplad i perioder verkar det inte spela någon roll.

Hmm då har jag nog inte någon lösning, att brännare lägger av förekommer ju men då skulle det ju inte hjälpa med ominstallation.

En del brännarprogram accepterar inte brännare pga av att de är nyare än programmen och att de därigenom inte kan identifieras, men har de fungerat ihop tidigare så är det inte heller svaret på problemet.

Nu framgår det inte riktigt om USB-brännaren är inkopplad vid uppstart eller ej.
Citera
2009-07-26, 14:51
Medlem
927s avatar
jag tror inte att det är brännarprogrammen som är osaken, syns brännarna i enhetshanteraren?
Citera
2009-07-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag tror inte att det är brännarprogrammen som är osaken, syns brännarna i enhetshanteraren?

Ja, de syns och de läser skivor utan problem. Finns det någon sorts inställning som markerar dem som just brännare för de program som kan tänkas söka efter sådana?
Citera
2009-07-26, 18:28
Medlem
Nu hittade jag en artikel hos Microsoft om detta: http://www.microsoft.com/windowsxp/u...ptember16.mspx.

Jag testar och rapporterar.
Citera
2009-07-26, 19:17
Medlem
927s avatar
vad har du för intern brännare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem