• 1
  • 2
2009-07-25, 20:00
Bannlyst
Ja, vad skulle hnda om alla klockor i vrlden pltsligt skulle stanna?
Hur gr man fr att mta vad klockan r exakt, ett solur fungerar ju inte precis fr det?
Citera
2009-07-25, 20:02
Medlem
inte ens klockan gr rtt, det sker vissa justeringar dd o d (tror jag)
Citera
2009-07-25, 20:03
Medlem
imbafjants avatar
Man fr ta och byta batteri p alla klockor.

N men vet man inte vad klockan r, fr man vl leva som man gjorde frr.
Citera
2009-07-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imbafjant
Man fr ta och byta batteri p alla klockor.

N men vet man inte vad klockan r, fr man vl leva som man gjorde frr.
Haha, kndes det dr som ett givande svar?
Citera
2009-07-25, 20:15
Medlem
imbafjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Haha, kndes det dr som ett givande svar?
Han frgade vad som skulle hnda i sin frsta frga.
S d var vl mitt svar p den frgan vldigt givande. Fr vad annars skulle hnda? Du verkade ju inte ha ngot svar.
Citera
2009-07-25, 20:19
Medlem
UAAs avatar
Det finns ett mne som faller snder med vldigt exakta intervall. Det finns kunskap om hur mnga av dessa det gr p en sekund. (drav ordet "atomur") S vad de gr r att de mter hur mnga gnger detta hnder under jordens varv kring sin axel. Vips, du har en klocka igen.
Citera
2009-07-25, 20:25
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Timglas om det fortfarande fungerar? Det finns ju vldigt exakta timmglas.

Fast frgan r ju otydlig, ett timmglas och ven ett solur kan ju rknas som en sorts klocka.

Knns som en ganska dumm frga om jag ska vara rlig. Dligt formulerad och otydlig om inte annat. Det kommer alltid finnas stt att rkna ut tiden p skulle bara bli lite omstndigare utan klockor.
Citera
2009-07-25, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falco-Foxburr
Timglas om det fortfarande fungerar? Det finns ju vldigt exakta timmglas.

Fast frgan r ju otydlig, ett timmglas och ven ett solur kan ju rknas som en sorts klocka.

Knns som en ganska dumm frga om jag ska vara rlig. Dligt formulerad och otydlig om inte annat. Det kommer alltid finnas stt att rkna ut tiden p skulle bara bli lite omstndigare utan klockor.

Jag tycker inte frgan var speciellt otydlig. Finns det ngot exakt stt att mta vad klockan r, timglas, ja d kan man mta tid men inte klockslag.
Du mste ju ha ngonstans att brja, du mste veta vad du ska stlla alla klockor till fr tid nr de stannat.
Citera
2009-07-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imbafjant
Han frgade vad som skulle hnda i sin frsta frga.
S d var vl mitt svar p den frgan vldigt givande. Fr vad annars skulle hnda? Du verkade ju inte ha ngot svar.
Att man behver byta batteri i en klocka om den stannar r ganska sjlvklart och att en stor del av jordens 6814092057 invnare helt pltsligt skulle sluta anvnda klockan, istllet fr att man skulle anvnda en ny tid att utg ifrn r vldigt orimligt.
Citera
2009-07-25, 20:51
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Ok om man sger s hr d, en fabrik som tillvrkar toarullar.

Dom har skerligen statestik p exakt hur mnga toarullar som tillvrkas p ett dygn.

D kollar du bara hur mnga toarullar som har tillvrkats sen klockorna stannade och rknar ut hur lng tid det har gtt sen klockorna stannade utifrn antalet tillvrkade toarullar?
Citera
2009-07-25, 20:51
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Det finns ett mne som faller snder med vldigt exakta intervall. Det finns kunskap om hur mnga av dessa det gr p en sekund. (drav ordet "atomur") S vad de gr r att de mter hur mnga gnger detta hnder under jordens varv kring sin axel. Vips, du har en klocka igen.

Atomur arbetar vl efter resonansfrekvenser och inte snderfall? Radioaktivt snderfall r vldigt spontant och ofrutsgbart oavsett mne, man talar om sannolikheter snarare. Jmfr Schrdingers katt.
Citera
2009-07-25, 21:07
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Atomur arbetar vl efter resonansfrekvenser och inte snderfall? Radioaktivt snderfall r vldigt spontant och ofrutsgbart oavsett mne, man talar om sannolikheter snarare. Jmfr Schrdingers katt.
Du har helt rtt. Jag blandade ihop de 2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in