2009-07-25, 20:31
Medlem
handsoffs avatar
Jag var 14 när jag drack för första gången. De första fyllorna är fortfarande trevliga minnen för mig, men det är självklart inte många som kan blicka tillbaka till de första fyllorna med härliga kårar.

Jag kommer nog att vara hårdare med mina ungar än vad mina egna föräldrar var, hade kunnat gå helt åt helvete i den åldern!
Citera
2009-07-25, 20:43
Medlem
Fick dricka för mina föräldrar när jag var 15, eller ja min morsa iaf bodde hos henne... beror helt på hur man är som person, brukade aldrig dricka mig redlös iaf utan bara några öl på högtider med folk i samma ålder.
Citera
2009-07-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullrik
Vad anser ni om "Fjortisarna" som super varje helg? Och vad skulle ni göra om ni fick reda på att eran son/dotter gjorde det?

Dessa fjortisar som springer rundor fulla är barn till ansvarslösa föräldrar, föräldrar som hellre skickar ut sina ungar för att kunna sitta ensamma och skåla rödvin.
Citera
2009-07-25, 20:55
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Vad anser ni om "Fjortisarna" som super varje helg? Och vad skulle ni göra om ni fick reda på att eran son/dotter gjorde det?

Jadu, det är den stora frågan.

Förbjuder man köper dom av langare och super ändå.
Köper man ut själv och tillåter får man skuldkänslor för det.

Det vettiga ligger som så ofta förr någonstans mittimellan och varierar från unge till unge, situation till situation.

Jag tror ansvarstagande är medfött, till viss del påverkbart (ord?) av yttre omständigheter.
Citera
2009-07-25, 20:56
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handsoff
Jag var 14 när jag drack för första gången. De första fyllorna är fortfarande trevliga minnen för mig, men det är självklart inte många som kan blicka tillbaka till de första fyllorna med härliga kårar.

Jag kommer nog att vara hårdare med mina ungar än vad mina egna föräldrar var, hade kunnat gå helt åt helvete i den åldern!

Vadå? Jag tror snarare att ramla ner för berg osv är troligare nu, än när man var 12
Citera
2009-07-25, 21:11
Medlem
Klot-Johans avatar
En 14-åring ska inte få dricka med vuxnas goda minne.
Undersökningar visar att risken för alkoholism ökar markant ju yngre individen är vid alkoholdebuten.

Vad jag gör beror på omständighetrna.
Berättar snorisen att den testat och vågar berätta det är det stort och inget som kan straffas på något sätt. Sker det regelbundet och frekvent får man ta bort förutsättningarna. Pengar.
Citera
2009-07-25, 21:12
Medlem
Biatchs avatar
Se på bloggerskan Dessie eller vad hon heter.
15 år och hela hennes blogg handlar enbart om sprit, sprit och sprit.

Visst jag drack som 15åring, inte full varje helg, men man drack.
Dessutom SMÖG man med det.. Fan, man våga ju knappt skriva i sin egen dagbok att man druckit för man visste aldrig om mor eller far fick för sig och läsa den..
Dagens ungdomar är ju inte diskreta direkt!
Jag undrar mest vad föräldrarna tänker med? Arslet?
Citera
2009-07-25, 21:14
Bannlyst
Citat:

Var du packad när du skrev titeln på din tråd?

Fjortisar har ingen ålder, det är ett sätt att vara.
Men menar du fjortonåringar så är det mycket tveksamt att de ska dricka alkohol men är närmast omöjligt att stoppa dem, då de oftast har äldre kompisar eller "känner en som känner en som känner en..."
Så kanske övervakad fylla är att föredra?
Eller kanske att de lata föräldrarna i större utsträckning blir morsor och farsor på stan?
Sen så ska man ju för helvete inte låta ungjäveln ha FF hemma!!!
Då faller ju hela jävla idén från början!
Citera
2009-07-25, 21:25
Medlem
NurseDiesels avatar
Svar: Nej!

Ett barn (ja, just det!) på 14 år ska inte dricka av följande enkla orsaker:
1) Det är ett barn. Kroppen, hjärnan är inte färdigutvecklad och barnet kan därför ta skada både psykiskt och fysiskt.
2) Barn kan inte förutse, ta ansvar eller sortera alla influenser speciellt inte under påverkan av droger på grund av att hjärnan inte har utvecklats färdigt. Man kan inte förväntas hantera tillvaron som vi vuxna. Dom är sårbara och ganska irrationella. Skulle du sätta en 14-åring att köra en buss och förstå allt omkring? Typ?
3) Barnet är lättpåverkat av både alkoholen och människor runt om.
4) Det finns sjuka personer som oavsett om barnet var påverkat eller inte, skulle utnyttja honom/henne på olika sätt o sin utsatta position.
Punkt!
Senast redigerad av NurseDiesel 2009-07-25 kl. 21:27.
Citera
2009-07-25, 22:12
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseDiesel
Ett barn (ja, just det!) på 14 år ska inte dricka av följande enkla orsaker:
1) Det är ett barn. Kroppen, hjärnan är inte färdigutvecklad och barnet kan därför ta skada både psykiskt och fysiskt.
2) Barn kan inte förutse, ta ansvar eller sortera alla influenser speciellt inte under påverkan av droger på grund av att hjärnan inte har utvecklats färdigt. Man kan inte förväntas hantera tillvaron som vi vuxna. Dom är sårbara och ganska irrationella. Skulle du sätta en 14-åring att köra en buss och förstå allt omkring? Typ?
3) Barnet är lättpåverkat av både alkoholen och människor runt om.
4) Det finns sjuka personer som oavsett om barnet var påverkat eller inte, skulle utnyttja honom/henne på olika sätt o sin utsatta position.
Punkt!
1. Man blir inte skadad av fyra 3,5or, ingen dricker en vodka varje kväll som de påstår.
2. Sant, hemmafester är ju väldans farliga och man får inte nya vänner osv.
3. So what?
4. Sofia, 19 år, kan lika gärna bli våldtagen på väg till tunnelbanan?
Citera
2009-07-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Se på bloggerskan Dessie eller vad hon heter.
15 år och hela hennes blogg handlar enbart om sprit, sprit och sprit.

Visst jag drack som 15åring, inte full varje helg, men man drack.
Dessutom SMÖG man med det.. Fan, man våga ju knappt skriva i sin egen dagbok att man druckit för man visste aldrig om mor eller far fick för sig och läsa den..
Dagens ungdomar är ju inte diskreta direkt!
Jag undrar mest vad föräldrarna tänker med? Arslet?

Tycker du att det är så känsligt att 14/15-åringar dricker? Min "bror" som är 15 dricker och får det för sina föräldrar, trots det gör han det inte speciellt ofta och han dricker sig nästan aldrig redlöst full.
Citera
2009-07-25, 23:08
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Tycker du att det är så känsligt att 14/15-åringar dricker? Min "bror" som är 15 dricker och får det för sina föräldrar, trots det gör han det inte speciellt ofta och han dricker sig nästan aldrig redlöst full.

Nej det är inte direkt känsligt så sätt.
Som jag skrev, drack själv och man var lixom diskret utom en snefylla!
Den skäms jag för i övrigt än idag och jag är 25+.

Men just att det ska handla om varje dag och man ska bli fullast tycker jag är lite knasigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in