2009-07-25, 18:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
För några veckor sedan följer en katt efter små barn på gården. Sedan kommer den till mitt kök - jag har en lägenhet på markplan och får ofta katt- och igelkottsbesök. Jag slänger till den någon pannbiff, och den bestämmer sig då för att bo hos mig.

Så då har jag en katt som följer efter, sover och spinner på min säng och vill ha mat hela tiden. Dag två lyckas jag tyda koden i örat på katten och bär den till nästa kvarter där den tydligen bor. Katten är snäll men när vi närmar oss rätt dörr börjar den morra och fräsa, och kastar sig ifrån mig.

Jag ringer på, matte kommer ut och säger att katten bestämt sig för att den inte vill bo där. Katten morrar åt matte när hon närmar sig den, försvinner in i buskarna - och dyker upp hos mig igen inom en timme!

Nu bestämmer jag mig för att jag inte ska mata katten alls. Men den envisas med att bo hos mig. Efter tio dagar av denna maktkamp ger jag upp och köper en påse torrfoder på Lidl.

Då äter katten förstrött lite torrfoder, och ger sig sedan av. Och nu har jag inte sett till den alls på två veckor!

Hur tänker katten?
Citera
2009-07-25, 18:34
Medlem
entires avatar
Katten gillade inte det billiga torrfodret.
Citera
2009-07-25, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av entire
Katten gillade inte det billiga torrfodret.

Förmodligen hade den tidigare ägaren något billigt skit också. Den tycker helt enkelt att den förtjänar bättre.

Edit: Eller så är katten en tränad tjyv som sammarbetar med dess riktiga ägare, den har säkert öppnat ytterdörren medans du sover och släppt in ägaren som länsat din lägenhet utan att du märkt det.

Nu är katten ute och letar nya offer.
Citera
2009-07-25, 18:37
Medlem
entires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkohol
Förmodligen hade den tidigare ägaren något billigt skit också. Den tycker helt enkelt att den förtjänar bättre.

Antagligen.. Han gör som vem som helst, letar runt tills han hittar det han vill ha.
Citera
2009-07-25, 18:43
Medlem
vemomintedus avatar
Jag skulle gissa på att den tidigare ägaren inte varit speciellt snäll mot kissen. stackarn förmodligen så kände den sig trygg hos dig och när du ratade den så tog den maten och drog till någon annan som kanske kunde ge mer.
Citera
2009-07-25, 21:13
Medlem
Klot-Johans avatar
Varför matar du någon annans katt?
Citera
2009-07-26, 09:55
Moderator
ofays avatar
Hur kunde du av koden i örat veta var den bor? Det är ju bara ett nummer, kan man ringa nått nummer och få reda på det?
Citera
2009-07-26, 11:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Kennelklubben har register även för katter. Men du vet ju redan var katten bor.
Jag tycker du ska ringa djurskyddsinspektören (Länsstyrelsen) och säga ifrån om katten. Berätta om kattens reaktion mot ägare och säg ifrån att det inte är trevligt att ha katten springande när du vill ha öppet. Det är säkert flera som inte gillar att den springer runt.
Mvh
Citera
2009-07-26, 12:43
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Snyltar katt
Citera
2009-07-26, 14:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Hur kunde du av koden i örat veta var den bor? Det är ju bara ett nummer, kan man ringa nått nummer och få reda på det?
Jag tittade på
http://kennet.skk.se/agarreg/

Det var rätt svårt att se koden, men efter ett halvdussin försök fick jag träff.
Citera
2009-07-26, 14:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klot-Johan
Varför matar du någon annans katt?
Jag är rätt svag för katter, och katter trivs med mig. För tre år sedan kom en vild hona och födde 5 kattungar på ena dotterns säng...
Citera
2009-07-26, 14:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Jag skulle gissa på att den tidigare ägaren inte varit speciellt snäll mot kissen. stackarn förmodligen så kände den sig trygg hos dig och när du ratade den så tog den maten och drog till någon annan som kanske kunde ge mer.
Fast jag ratade den inte, utan var snäll och tolerant. Lät den hoppa in och ut genom fönstren som den ville. Klappade den när den kom och spann. Men jag kom överens med riktiga ägaren om att inte uppmuntra den med mat. När jag förlorade det psykologiska kriget och kryper till korset och köper torrfoder - det är då kattskrället ger sig av!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in