• 1
  • 2
2009-07-23, 19:46
Medlem
Spinnacers avatar
Detta är ingen gnäll-tråd, men jag undrar om det är symptom på lätt depression (dystimi?)

Det har blivit värre på senare tid tycker jag. Jag orkar inte ens skicka in studieuppgifter som jag är färdig med, vilket är ganska konstigt. Drar mig t.o.m för dagliga ärenden, t.ex banken, handla kläder osv. För något år sen kunde jag sitta och nöta på biblioteket 6 timmar om dagen / 5 dagar i veckan.

Vet inte om detta är relevant men.. så fort jag inte jobbar blir jag typ nedstämd, tycker nästan det är outhärdligt att "bara plugga".

Vad borde jag göra åt detta? (Självhjälpsböcker undanbedes)
Citera
2009-07-23, 19:58
Medlem
köp en självhjälpbok dom brukar hjälpa
Citera
2009-07-23, 20:16
Medlem
pokerpavels avatar
Du är en misslyckad människa utan någon som helst självdiciplin som saknar förmågan att utföra enkla uppgifter
Citera
2009-07-23, 20:25
Medlem
pokerpavels avatar
För att du inte ska missuppfatta mig; det jag skrev gäller mig också; jag önskar bara någon kunde säga det till mig så jag kan lacka ur och göra något åt det....
Citera
2009-07-23, 22:40
Medlem
Metropers avatar
Låter som klassiska depressiontecken. Gå till din husläkare och kolla upp dig för säkerhets skull. Om du inte vill hålla på med terapi kanske du kan få Cipramil eller liknande. Funkade för mig.
Citera
2009-07-23, 23:33
Medlem
UlfHamrins avatar
Håller med ovanstående. Låter som depression. Du får försöka sätta upp små, realistiska mål som du kan klara av. Försök göra ett schema där du planerar in vad du vill ha gjort och uppnå. Små och realistiska mål som sagt. Har man en depression har man inte en uppsjö av energi att ta utav och måste prioritera rätt så att säga. Skynda långsamt.

Medicin är ett bra hjälpmedel för att ta sig ur en depression. Ett SSRI-preparat skulle kunna höja ditt mående och hjälpa dig att få en högre lägstanivå. Dock är det inte alltid så att man hittar rätt medicin direkt. Har du ork och möjlighet tycker jag du kan prova de praktiska lösningarna först och se om det hjälper, annars är SSRI ett bra hjälpmedel som sagt.

En god samtalskontakt kan även vara nyttigt då man får chansen att se saker ur ett annat perspektiv och att få lite nya verktyg att använda i de jobbiga situationerna.
Citera
2009-07-24, 00:12
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHamrin
Håller med ovanstående. Låter som depression. Du får försöka sätta upp små, realistiska mål som du kan klara av. Försök göra ett schema där du planerar in vad du vill ha gjort och uppnå. Små och realistiska mål som sagt. Har man en depression har man inte en uppsjö av energi att ta utav och måste prioritera rätt så att säga. Skynda långsamt.

Medicin är ett bra hjälpmedel för att ta sig ur en depression. Ett SSRI-preparat skulle kunna höja ditt mående och hjälpa dig att få en högre lägstanivå. Dock är det inte alltid så att man hittar rätt medicin direkt. Har du ork och möjlighet tycker jag du kan prova de praktiska lösningarna först och se om det hjälper, annars är SSRI ett bra hjälpmedel som sagt.

En god samtalskontakt kan även vara nyttigt då man får chansen att se saker ur ett annat perspektiv och att få lite nya verktyg att använda i de jobbiga situationerna.

mm, terapi är alltid bäst med tanke på att det inte ger några fysiska biverkningar.

Men om man ska se till ren antidepressiv effekt är medicin överlägset och har snabbare effekt. Med vissa preparat t.ex. mirtazapin och cipralex kan man få effekt redan första veckan.

Om man ska gå i terapi krävs det en längre kontakt för att man ska kunna uppnå någon effekt.
Citera
2009-07-24, 12:12
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
mm, terapi är alltid bäst med tanke på att det inte ger några fysiska biverkningar.

Men om man ska se till ren antidepressiv effekt är medicin överlägset och har snabbare effekt. Med vissa preparat t.ex. mirtazapin och cipralex kan man få effekt redan första veckan.

Om man ska gå i terapi krävs det en längre kontakt för att man ska kunna uppnå någon effekt.

Skriver under på Cipralex och Remeron. Visst är det så att det tar en tid för att känna framsteg med terapi, det bästa är att kombinera medicin med terapi.
Citera
2009-07-24, 15:42
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Detta är ingen gnäll-tråd, men jag undrar om det är symptom på lätt depression (dystimi?)

Det har blivit värre på senare tid tycker jag. Jag orkar inte ens skicka in studieuppgifter som jag är färdig med, vilket är ganska konstigt. Drar mig t.o.m för dagliga ärenden, t.ex banken, handla kläder osv. För något år sen kunde jag sitta och nöta på biblioteket 6 timmar om dagen / 5 dagar i veckan.

Vet inte om detta är relevant men.. så fort jag inte jobbar blir jag typ nedstämd, tycker nästan det är outhärdligt att "bara plugga".

Nog för att dystymi är lindrigare rent depressionsmässigt är det en åkomma som är långt ifrån lindrig i sig, tvärtom är den besvärligare än "vanlig" depression i och med att den är i det närmaste kronisk. Dystymi har jag svårt att tro att man kommer ur på egen hand.

Ville bara klargöra det.
Citera
2009-07-24, 18:58
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHamrin
Skriver under på Cipralex och Remeron. Visst är det så att det tar en tid för att känna framsteg med terapi, det bästa är att kombinera medicin med terapi.

ja absolut. Tänkte inte på att nämna det bara :P
Citera
2009-07-25, 03:07
Bannlyst
Grattis, du har upptäckt att livet inte är särskilt kul
Citera
2009-07-26, 04:20
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer

Sådär kände jag också. Läkaren tyckte att jag hade B12-brist, så jag fick vitaminpiller.
Säger en läkare så till dig så bör du byta läkare, för vitaminpiller hjälper inte mot något alls, tro mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in