2009-07-23, 18:17
Medlem
(Radera tråd om detta inte är en tråd som passar in.........)

Jag är en enorm nybörjare vad det gäller fotografering.
Köpte mig i början av Juni en Canon EOS 1000D, i princip för att överallt går det att läsa att det är en bra nybörjarkamera.
Men mina bilder blir inte så bra som jag önskar.
Jag har ännu inte vågat mig på att på riktigt använda dom manuella inställningarna då jag, för att vara helt ärlig, inte förstår ett jota av hur dom fungerar.
Prövat att fota lite fotboll, konserter, natur och allting är väldigt roligt att fota men resultaten blir inte utav helt önskvärd kvalité.

Så, hit me with nybörjartips!
Citera
2009-07-23, 18:55
Medlem
Vintervilas avatar
Lägg upp lite exempelbilder hur hur det ser ut nu, och berätta vad du inte är nöjd med, så är det lättare att hjälpa till!
Citera
2009-07-23, 19:21
Medlem
vi börjar med lite fotbollsbilder...
här följer 3 som jag tror skulle varit betydligt mycket bättre om fokus legat rätt och bildkvalitén inte varit svikande..
Hur bör man gå till väga för att hitta rätt fokus när det går snabbt? Samt göra bilden rättvis genom lite bättre kvalité på den?.

http://i564.photobucket.com/albums/s...Fotboll089.jpg

http://i564.photobucket.com/albums/s...Fotboll164.jpg

http://i564.photobucket.com/albums/s...Fotboll217.jpg
Citera
2009-07-23, 22:14
Medlem
Eidolons avatar
Vad använder du för objektiv? Kitobjektivet (18-55 om jag inte minns fel) är ingen höjdare. Visserligen fotograferar du ju fotboll, vilket bör innebära att du har gott om befintligt ljus, men zoomen och skärpan är det väl sisådär med... Bilderna nummer ett och två hade tjänat på bättre zoom - nu känns allting bara väldigt avlägset, och dessutom avslaget. Det finns liksom ingen actionkänsla i bilderna. Ett bra, ljusstarkt objektiv tror jag skulle hjälpa dig på vägen. Ett 70-200/F2.8 från Tamron eller Sigma skulle nog passa bra, men de är ganska dyra. Håll koll på begagnatmarknaden!

För övrigt så måste du lära dig din kamera. Ta massor av bilder, och ta sedan ännu fler bilder. Lär dig grunderna vad gäller ISO, bländare, vitbalans o.s.v. och ge dig sedan ut och praktisera. Practise makes perfect!
Citera
2009-07-23, 22:35
Medlem
solo7s avatar
Det bästa råd jag kan ge dig kan låta väldigt banalt men är så otroligt viktigt. Inse att det som syns i sökaren också är det som kommer att finnas på bilden.

Vill inte på något sätt vara arrogant men det är i min mening det problem de flesta har.

De exempelbilder du visade verkar som om huvudmotivet var målvakten och när du kollade i sökaren såg du också just målvakten. Sen är det en massa träd, stolpar, halva personer och annat runt omkring. Vad gör de där? Prova att istället för att leta efter motiv, som givetvis är det mest naturliga, leta efter inramningar. Detta kommer resultera i många ganska släta och tråkiga bilder men jag tror att det är väldigt viktigt för att få en idé hur man komponerar en bra bild.

Jag har lite svårt att formulera vad jag menar så fråga på om jag var otydlig.

Lycka till!
Citera
2009-07-23, 23:57
Medlem
Vintervilas avatar
Som ovanstående säger så hjälper det att komma väldigt nära det du vill fota. Den sista bilden gör det bättre än de andra två.

Sen finns det ofta funktioner på kameran för att välja att bara fokusera i mitten till exempel, så att du får fokus på det du siktar på och inte något annat. Sen kan det hjälpa att lära sig köra manuellt så att du kan ställa in slutartid manuellt, till en ganska kort sådan, så blir bilderna skarpare. Det kan vara lite omständigt innan man lär sig knapparna men det är väldigt bra sen, speciellt för konserter som jag fotar mycket.
Citera
2009-07-24, 02:10
Medlem
Fas12s avatar
Det finns otroligt bra fotoböcker som verkligen gör dig till en bättre fotograf, bland annat förklarar dom alla begrepp som ISO osv, dessa kostar heller ingen förmögenhet. Jag ska skriva upp titlarna åt dig imorgon, just nu är jag för trött.

Fotboll blir dock inte mycket mycket bättre på bild, enligt mig.
Citera
2009-07-24, 10:22
Medlem
Cliffaks avatar
Bild 1 och 2 skulle tjäna på att ha tagits med längre brännvidd och kortare skärpedjup, dvs mer inzoomat och med bakgrunden mer ur fokus om vi ska tala lite enklare språk. Bild 3 är i det avseendet på rätt väg. Precis som någon tidigare talare sa så är ett 70-200/2,8 en bra idé om man ska plåta mycket sport och behöver inte vara snordyrt om man kan tänka sig Sigma motsv och även begagnat.

Nu vet jag inte hur det funkar på Canons enklare kameror men man brukar kunna ställa in kontinuerlig autofokus tillsammans med målföljning från mitten - du kan då "fånga upp" målet med den mittersta AF-sensorn och sedan kommer kameran att försöka hålla fokus på målet även om det rör sig från mitten till någon annan del av sökarfältet som täcks av AF-sensorer. Kameran kommer även att kontinuerligt justera fokus även när du panorerar för att följa tex en fotbolsspelare. Konsultera manualen.
Citera
2009-07-26, 20:19
Medlem
Hej igen.
Tack för alla tipsen!
Nästa gång det bli fotbollsfotografering blir det att söka sig närmare planen, objektivet som jag använde är det jag fick med när jag köpte kameran. 75-300mm.
Imorgon lägger jag ut lite naturfotografier, fattar inte riktigt hur man ska bygga upp dessa bilder än och tycker alla texter jag läst om det varit väldigt svåra för en sådan som mig...
Citera
2009-10-16, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Leffelatex
Hej igen.
Tack för alla tipsen!
Nästa gång det bli fotbollsfotografering blir det att söka sig närmare planen, objektivet som jag använde är det jag fick med när jag köpte kameran. 75-300mm.
Imorgon lägger jag ut lite naturfotografier, fattar inte riktigt hur man ska bygga upp dessa bilder än och tycker alla texter jag läst om det varit väldigt svåra för en sådan som mig...

Hur går det experten?'

Själv är jag total nybörjare och jag tar väldigt väldigt många kort i olika inställningar men känner att jag behöver en bas att bygga på. För min egen del blir det mycket naturfoton och macro, dvs inga actionscener precis, men det är nästan pinsamt att äga en systemkamera och inte riktigt veta vad P, M, S, A gör för skillnad. Det enda jag riktigt förstår är "insläppet av ljus" alltså hur lång tid exponeringen sker, men bländare & tele säger mig inte ett smack

Lite har man väl lärt sig med tiden och utav 500 bilder är det åtminstone 8 bilder som kan sparas för vidare behandling. Sen inser jag också att det spelar ingen roll hur jävla bra bildkvalitén är (fokus rätt, vinkel osv) om inte porträttet i sig är spännande eller snyggt.

Finns det ingen schysst .torrent-dvd/bok för oss nybörjare? Tycker manualen till min Sony Alpha A200 utgår ifrån att alla redan kan foto. (köptes förresten för 3.999kr ny med objektiv vilket måste vara en schysst pryl för en nybörjare med fotointresse)
Citera
2009-10-17, 01:23
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Hur går det experten?'

Själv är jag total nybörjare och jag tar väldigt väldigt många kort i olika inställningar men känner att jag behöver en bas att bygga på. För min egen del blir det mycket naturfoton och macro, dvs inga actionscener precis, men det är nästan pinsamt att äga en systemkamera och inte riktigt veta vad P, M, S, A gör för skillnad. Det enda jag riktigt förstår är "insläppet av ljus" alltså hur lång tid exponeringen sker, men bländare & tele säger mig inte ett smack

Lite har man väl lärt sig med tiden och utav 500 bilder är det åtminstone 8 bilder som kan sparas för vidare behandling. Sen inser jag också att det spelar ingen roll hur jävla bra bildkvalitén är (fokus rätt, vinkel osv) om inte porträttet i sig är spännande eller snyggt.

Finns det ingen schysst .torrent-dvd/bok för oss nybörjare? Tycker manualen till min Sony Alpha A200 utgår ifrån att alla redan kan foto. (köptes förresten för 3.999kr ny med objektiv vilket måste vara en schysst pryl för en nybörjare med fotointresse)

Kör själv också med en A200. Om jag minns rätt från instruktionsboken jag fick med så va den väldigt förklarande för just nybörjare och går igenom bländarprioritet osv. Gav förresten 3800 isch för min (med kit-objektiv) innan sommaren och efter att ha känt på andra instegs kameror så känns A200:an definitivt bäst för pengarna. Kit-objektivet lämnar ju en del att önska men de gör å andra sidan alla kit-objektiv i stort sett men om du bländar ner ett eller två steg så blir det skarpare. Om du känner att du vill ha ett ljusstarkare objektiv så ska tamrons 17-50/f2.8 vara bra för pengarna(kostar precis över 4000).

Det viktiga jag tror du bör lära dig är sambandet mellan iso/slutartid/bländare och vilken inverkan egenskaperna får på bilden.

När du höjer iso-värdet ökas sensorns ljuskänslighet, det betyder att du behöver mindre ljus för att lyckas fånga bilden vilket betyder att du kan ha kortare slutartid eller mindre bländare(större bländartal). Nackdelen är att man får mer och mer brus i bilderna när man väljer högre iso-värde. A200:an kan gå upp till iso 3200 men enligt min smak så är bilderna bara användbara upp till iso 800 (om man inte kör svartvitt vilket inte far alls lika illa av brus).

När du ändrar slutartiden så reglerar indirekt hur mycket ljus som kommer komma in (när du använder dig av läget slutarprioritet S). Om du plåtar actionbilder eller tele(vilket betyder att du använder en brännvidd som är längre än ett normalobjektiv) vill du ofta få ner slutartiden för att slippa rörelseskärpa. För att kunna göra det måste du fortfarande få in tillräckligt med ljus för att fånga bilden vilket du gör genom att använda en större bländare(mindre bländartal) eller höja iso-värdet. När du t.ex. plåtar natt bilder vill du ofta göra tvärtom och öka slutartiden och låta kameran stå på stativ för att kunna ta bilder på blixtar eller andra ljusfenomen som ger väldigt roliga kort.

När du ändrar bländaren reglerar du hur mycket ljus som kommer komma in. I läget bländarprioritet (A) kommer kameran själv ändra slutartid för att passa den bländare du har valt. En stor bländare(lågt bländartal) gör det möjligt att minska slutartiden och tvärt om. En annan viktig sak är att bländaren bestämmer skärpedjupet, dvs hur stort djup som kommer vara i fokus. En stor bländare ger ett kortare skärpedjup och tvärtom. Detta är ofta trevligt att använda när man vill lyfta ut en del av bilden från bakgrunden och låta bakgrunden bli suddig.

I övrigt så tycker jag du ska leta upp några gamla minolta AF objektiv. Dessa passar nämligen till sony och eftersom huset har inbyggd bildstabilisator så kommer dom gamla guldklimparna bli stabiliserade. Alla gamla minolta AF objektiv är dock inte guldklimpar men kollar du på dyxum innan du handlar något så hittar du snabbt objektiv till bra priser i förhållande till vad dom levererar. Ett av dom populärare är 70-210/f4("beercan") som jag själv tycker är riktigt trevligt.

Hoppas jag lyckats hjälpa dig lite på traven att komma igång med mer än auto läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in