Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Hur går det experten?'
Själv är jag total nybörjare och jag tar väldigt väldigt många kort i olika inställningar men känner att jag behöver en bas att bygga på. För min egen del blir det mycket naturfoton och macro, dvs inga actionscener precis, men det är nästan pinsamt att äga en systemkamera och inte riktigt veta vad P, M, S, A gör för skillnad. Det enda jag riktigt förstår är "insläppet av ljus" alltså hur lång tid exponeringen sker, men bländare & tele säger mig inte ett smack
Lite har man väl lärt sig med tiden och utav 500 bilder är det åtminstone 8 bilder som kan sparas för vidare behandling. Sen inser jag också att det spelar ingen roll hur jävla bra bildkvalitén är (fokus rätt, vinkel osv) om inte porträttet i sig är spännande eller snyggt.
Finns det ingen schysst .torrent-dvd/bok för oss nybörjare? Tycker manualen till min Sony Alpha A200 utgår ifrån att alla redan kan foto. (köptes förresten för 3.999kr ny med objektiv vilket måste vara en schysst pryl för en nybörjare med fotointresse)
Kör själv också med en A200. Om jag minns rätt från instruktionsboken jag fick med så va den väldigt förklarande för just nybörjare och går igenom bländarprioritet osv. Gav förresten 3800 isch för min (med kit-objektiv) innan sommaren och efter att ha känt på andra instegs kameror så känns A200:an definitivt bäst för pengarna. Kit-objektivet lämnar ju en del att önska men de gör å andra sidan alla kit-objektiv i stort sett men om du bländar ner ett eller två steg så blir det skarpare. Om du känner att du vill ha ett ljusstarkare objektiv så ska tamrons 17-50/f2.8 vara bra för pengarna(kostar precis över 4000).
Det viktiga jag tror du bör lära dig är sambandet mellan iso/slutartid/bländare och vilken inverkan egenskaperna får på bilden.
När du höjer iso-värdet ökas sensorns ljuskänslighet, det betyder att du behöver mindre ljus för att lyckas fånga bilden vilket betyder att du kan ha kortare slutartid eller mindre bländare(större bländartal). Nackdelen är att man får mer och mer brus i bilderna när man väljer högre iso-värde. A200:an kan gå upp till iso 3200 men enligt min smak så är bilderna bara användbara upp till iso 800 (om man inte kör svartvitt vilket inte far alls lika illa av brus).
När du ändrar slutartiden så reglerar indirekt hur mycket ljus som kommer komma in (när du använder dig av läget slutarprioritet S). Om du plåtar actionbilder eller tele(vilket betyder att du använder en brännvidd som är längre än ett normalobjektiv) vill du ofta få ner slutartiden för att slippa rörelseskärpa. För att kunna göra det måste du fortfarande få in tillräckligt med ljus för att fånga bilden vilket du gör genom att använda en större bländare(mindre bländartal) eller höja iso-värdet. När du t.ex. plåtar natt bilder vill du ofta göra tvärtom och öka slutartiden och låta kameran stå på stativ för att kunna ta bilder på blixtar eller andra ljusfenomen som ger väldigt roliga kort.
När du ändrar bländaren reglerar du hur mycket ljus som kommer komma in. I läget bländarprioritet (A) kommer kameran själv ändra slutartid för att passa den bländare du har valt. En stor bländare(lågt bländartal) gör det möjligt att minska slutartiden och tvärt om. En annan viktig sak är att bländaren bestämmer skärpedjupet, dvs hur stort djup som kommer vara i fokus. En stor bländare ger ett kortare skärpedjup och tvärtom. Detta är ofta trevligt att använda när man vill lyfta ut en del av bilden från bakgrunden och låta bakgrunden bli suddig.
I övrigt så tycker jag du ska leta upp några gamla minolta AF objektiv. Dessa passar nämligen till sony och eftersom huset har inbyggd bildstabilisator så kommer dom gamla guldklimparna bli stabiliserade. Alla gamla minolta AF objektiv är dock inte guldklimpar men kollar du på dyxum innan du handlar något så hittar du snabbt objektiv till bra priser i förhållande till vad dom levererar. Ett av dom populärare är 70-210/f4("beercan") som jag själv tycker är riktigt trevligt.
Hoppas jag lyckats hjälpa dig lite på traven att komma igång med mer än auto läget.