Som ngn tidigare nämnde är det kanske bättre att försöka få det att fungera med mor din. Så som du beskriver henne mår hon kanske inte helt bra med sin situation, men har ni haft det bra innan? Hittat på & gjort saker, skrattat tillsammans? Finns det någon dotter & morskärlek alls, eller har där funnits? Eller vill du bara lämna henne som du gjorde med din far? Du bör vara införstodd i att om du gör det kommer det bli svårt att få tillbaka kontakten med henne. Du kommer inte ha några föräldrar att luta dig tillbaka på länge, kommer det vara värt det?
Jag hade tagit mig ett rejält snack med mamsen om det här, du har ju inget att förlora när du ändå tänker lämna henne i hennes situation som du beskriver. Säg att du vill sköta hennes ekonomi, veta att hon åtminstone klarar sig med hyran (blir hon vräkt kan det bli svårt för henne och det kommer bli svårt för dig att slippa bry dig om att hon numera bor på gatan?). Försök ta det i en vänskaplig och kär ton, men att du faktiskt mår dåligt över att det är just som det är?
Bryr hon sig inte då är det väl helt upp till dig om du vill lämna henne och sköta ditt egna liv. Du är myndig och i din situation skulle du säkert få hjälp av soc med lägenhet, men hade jag varit du hade jag undvikit soc så mkt som det bara går. Särskilt som det ser ut nu, för även om det kan bli jobbigt och kämpigt tycker jag du borde prata med mor din precis om det du tagit upp i tråden. Som sagt, finns inget att förlora, bara att vinna.
Visa lite av kempeglöden du hade till din mor, gör ett försök i alla fall. Funkar det inte, fuck it om du känner så och gå till socialen. Du ska inte behöva vantrivas i förälders närhet.