2009-07-22, 18:02
Medlem
DanteAlighieris avatar
Om du jobbar och tjänar pengar, eller går i skolan och får barnbidrag eller CSN fast ni aldrig har pengar - hur känner ni er? Jag skulle vara så jävla deprimerad om jag har en inkomst men spenderar den på nonsens. Det är en annan sak om man har hamnat i knipa, tex sånt som man måste införskaffa.

Hur tänker ni när ni gör er av med era sista slantar 10 dagar innan nästa lön?
Citera
2009-07-22, 18:13
Medlem
Inte så mkt skulle jag tro
Citera
2009-07-22, 19:56
Medlem
Reichs avatar
Tar pengarna slut, skaffar man nya.. ? Eller?
Citera
2009-07-22, 20:00
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag är jävligt bohemiskt lagd och bryr mig inte så mycket om pengar. Har jag 800 kronor på kontot och det är två veckor kvar till jag får mer så kan jag lätt ge bort hälften till en polare som behöver dem bättre.

Jag skulle nästan vilja vända på TS resonemang. Hur känns det att alltid behöva hålla på och oroa sig över något så banalt som pengar?
Citera
2009-07-22, 22:14
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag är jävligt bohemiskt lagd och bryr mig inte så mycket om pengar. Har jag 800 kronor på kontot och det är två veckor kvar till jag får mer så kan jag lätt ge bort hälften till en polare som behöver dem bättre.

Jag skulle nästan vilja vända på TS resonemang. Hur känns det att alltid behöva hålla på och oroa sig över något så banalt som pengar?

Jag tänker precis tvärtom, eftersom jag är ganska snål, och inte gör av med alla pengar jag tjänar så behöver jag inte oroa mig för pengar. Eftersom jag spar varje månad, så finns det alltid pengar om jag vill göra/köpa något. Skulle verkligen inte vilja uppleva det där att det står 0 på kontot den 24:e
Citera
2009-07-22, 22:21
Medlem
Känner ett antal människor som aldrig har pengar när man frågar dem om man ska göra något, kan inte göra annat än att tycka synd om dessa personer.

Jag har alltid pengar, spenderar pengar på sådant jag tycker är nödvändigt och ibland unnar jag mig något.
Citera
2009-07-23, 00:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KollaEnHink
Känner ett antal människor som aldrig har pengar när man frågar dem om man ska göra något, kan inte göra annat än att tycka synd om dessa personer.

.

Samma här, känner flera som oberoende om dom har hög eller låg inkomst alltid är pank.. pengar rinner genom fingrarna på den. Fattar inte hur de fungerar..

just nu känner jag mig pank som bara har 700:- kvar och fyra dagar kvar till lön.. brukar sällan ha så lite kvar. dock har jag lite sparkapital som jag kan nyttja om det skulle knipa.
Citera
2009-07-23, 09:36
Medlem
DigitalAngels avatar
"Man blir inte rik på hög inkomst, utan på låga utgifter".

Det handlar inte om att tjäna så mycket grus som möjligt, utan det handlar om att inte handla precis varje cool sak man ser. Sparar man pengar och ser till att ha en "krisbuffert" och en liten "nöjesbuffert" så brukar livet flyta på ekonomiskt ganska bra.
Spara pengar i båda buffertzoner (skaffa 2st konton om du inte har automagiskt sparande!) och tryck över lite pengar där varje månad vid löning. En för "FAN SKIT KYL+FRYS GICK SÖNDER" och en "Oj, den där laddtrycksstyrningen vill jag ha" så kan man unna sig lite dyrare och finare saker ibland.

Mina 5 cent.
Citera
2009-07-23, 16:43
Medlem
-TnT-s avatar
Funderat på detta även jag. Skulle aldrig kunnat leva så att jag inte kunde stoppa undan i slutet av månaden. "Lev och stoppa undan det lilla, investera det lilla och låt det växa."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in