2022-04-05, 12:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Låt hon vila i frid, varför ska en tjej som uppenbarligen mått riktigt kasst hängas ut?
Låt hennes familj få göra det i så fall och berätta hennes historia om det kan stoppa fler från att göra samma sak.
Ok, håller med dig om detta.
Citera
2022-04-05, 13:12
Moderator
Parongatans avatar
Jag såg det här inlägget på Facebook om händelsen:

Citat:
Igår var det en kvinna som hoppade från Angeredsbron. En fruktansvärd tragedi som berörde mig starkt i hjärtat. Jag vet inte vad hon grundade sitt beslut för att avsluta sitt liv, något om henne, hennes livssituation, hälsa och familjesituation.

Det är just det, man vet aldrig vad som försiggår i en annan medmänniska, vad för inre strider någon annan genomgår, oftast ensamma och isolerade. Så döm inte någon annan. Känner du att du måste döma, döm handlingen men inte människan bakom den.

Jag sänder henne en bön om frid och kärlek, styrka, stöd och kärlek för hennes familj, anhöriga och vänner. Må dom få all healing dom behöver i sin förlust och trauma. 🙏❤️🌹

https://www.facebook.com/claudia.jon...21469988521817
Citera
2022-04-05, 13:17
Medlem
Så hemskt. Hon måste ändå stått och tvekat då i tre timmar innan hon hoppade. Vila i frid.
Citera
2022-04-05, 14:55
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det är naturligtvis enklast att gissa att någon hoppat i och med att såväl bro som trafiken under var avstängd. Människor som vill hoppa gör detta oftast direkt. Nu kom ju larmet om vad det nu vad in redan kl 18:10 och de sista bilarna från räddningstjänsten lämnade bron vid 22:50.

Så frågan blir väl om det fanns någon hoppare, hoppade personen överhuvudtaget ?

Fel. Personer kan hoppa även efter flera timmars förhandling. Finns ingen formula alls vad avser detta. De som står där är desperata inombords och kan inte ta rationella beslut och har ingen tidsuppfattning , konsekvenstänk eller liknande. Många som hoppar är i psykos och berättar senare att de inte kan förstå hur de var nära att hoppa. Staket minskar hoppandet med över 50% även om det går att klättra över.
Citera
2022-04-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Om det stämmer att någon hoppade, så måste det rimligen ha skett medans polis och räddningstjänst var på platsen. Efter att någon hoppat finns det ju inte riktigt något skäl att hålla bron avstängd, och den var ju avstängd i nästan 5 timmar. Verkligen synd att de inte lyckades övertala personen att inte hoppa…
Polisen och räddningstjänsten stod och försökte övertala henne i tre timmar. Men hon valde att hoppa istället. Så tragiskt.
Citera
2022-04-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PH2
Polisen och räddningstjänsten stod och försökte övertala henne i tre timmar. Men hon valde att hoppa istället. Så tragiskt.
Vet man att polis och räddningstjänst har samtalat med henne i tre timmar och att hon ändå valde att hoppa, varifrån kommer dessa uppgifter ?
Citera
2022-04-05, 18:20
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kan det isåfall vara hedersrelaterat - att hennes anhöriga tvingat henne att hoppa?

Just den bron är rätt vanlig att suicidera från eller att iaf hota att suicidera med.
Händer inte allt för sällan att patienter på min avdelning har varit där eller hotat med att de ska dit innan de kommer in.
Citera
2022-04-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Vet man att polis och räddningstjänst har samtalat med henne i tre timmar och att hon ändå valde att hoppa, varifrån kommer dessa uppgifter ?

Ja det var stopp i trafiken i över 4 timmar. Det kan jag själv intyga. Räddningstjänsten har säkerligen samtalat med henne. Den bron och (gamla) götaälvbron som de rivit var 100% top 3 självmordsval i Sverige, så vanligt att man som göteborgare varje gång man såg en notis i tidningen tänkte; jaha igen?
Stängslen byggdes på båda broarna tack å lov, innan åkte räddningstjänsten på larm var 3:e dag.

Strömförande stängsel som någon föreslog är nog ett bra alternativ men jag är ingen ingenjör, det kanske inte är möjligt. I alla fall över 1.5 meter om någon klättrar, å andra sidan så hindrar detta endast "brohopparna" om man får lov att kalla dem det. Detta förhindrar dock inte självmord då de säkerligen kommer välja andra alternativ, har man bestämt sig så kommer inte ens ett samtal från föräldrarna hindra en.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-04-05 kl. 21:21.
Citera
2022-04-05, 23:47
Medlem
Jag körde över Angeredsbron idag vid 14 tiden, såg inga ljus eller någon minnesplats för henne, det brukar ju vara vanligt att vänner tänder ljus, lägger blommor, gosedjur, och en hälsning, men det fanns ingenting som kunde kopplas till denna tragiska händelse,
Citera
2022-04-06, 02:54
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Jag körde över Angeredsbron idag vid 14 tiden, såg inga ljus eller någon minnesplats för henne, det brukar ju vara vanligt att vänner tänder ljus, lägger blommor, gosedjur, och en hälsning, men det fanns ingenting som kunde kopplas till denna tragiska händelse,

Det vanliga är att anhöriga och vänner skapar minnesplatser där livet bokstavligen slutade. I det här fallet, under bron.
_______

En av förhandlarna som talade med kvinnan uppe på Angeredsbron är den gamle piketpolisen Marko Lappalainen, fick jag till mig nyss.

Marko är en mycket ärrad och erfaren polisförhandlare som uträttat enorma insatser för att rädda liv genom åren inom polisen.

Den här gången fungerade det tyvärr inte. Och ingen skugga ska falla på varken Marko eller övrig personal på plats. Kvinnan gick inte att nå mentalt. Därför valde hon att hoppa ändå.
Citera
2022-04-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Talar av erfarenhet, götaälvsbron så kan du överleva.

Angeredsbron, då är det kört. Spelar ingen roll vart du hamnar.

För referens, se dokumentären "jag vill inte leva detta livet längre".

Har förlorat två personer från den bron.

Vila i frid, alla själar som inte orkade med detta livet.
Otroligt stark dokumentär som alla borde se.

Håller med, det går inte att hoppa någonstans på den bron och klara sig.
Citera
2022-04-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det vanliga är att anhöriga och vänner skapar minnesplatser där livet bokstavligen slutade. I det här fallet, under bron.
_______

En av förhandlarna som talade med kvinnan uppe på Angeredsbron är den gamle piketpolisen Marko Lappalainen, fick jag till mig nyss.

Marko är en mycket ärrad och erfaren polisförhandlare som uträttat enorma insatser för att rädda liv genom åren inom polisen.

Den här gången fungerade det tyvärr inte. Och ingen skugga ska falla på varken Marko eller övrig personal på plats. Kvinnan gick inte att nå mentalt. Därför valde hon att hoppa ändå.
Tack för din information, ja det måste ha varit fruktansvärt för både Marko och övrig personal att det slutade på detta tragiska sätt,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in