2012-01-17, 20:20
Medlem
OneTrueSaxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeuschi
Som OneTrueSaxon säger så kom det två brandmän promenerande genom ingången till station, den ena bärandes på en svart sopsäck. Efter som spärrarna var "låsta" försökte brandmännen hoppa över varav brandmannen med påsen fastnade med foten i bygeln och det skvätte lite blod på golvet. Stod precis brevid och det var inte direkt motorsågsmassakern utan snarare en blodsdroppe i storlek 10-krona.

Tack för det. Fanns även innan spärren, i spärren och efter spärren, men inga större mängder.
Nu när du säger det så hoppade han ju faktiskt över, jävla trevligt!
Citera
2012-01-17, 20:23
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatavolvo
Precis!
Och märstas stegbil är placerad i Upplands Väsby. Och dom drog antagligen både Märsta och Väsby på detta, därav många bilar.

Tack, du verkar vettig. Jag föredrar dock Volvo när det kommer till lastbilar men det är off T.
Att så många brandmän åkte på det här kan delvis förklaras med att det säkert förelåg risk för flera trauman bland tågresenärerna.
Citera
2012-01-17, 20:33
Medlem
Tågolycka är stort larm tills de är på plats och vet exakta skador. Stort larm är alltid två stationer eller mer. Det kan ju bli urspårningar, olyckor inne i tåget osv vid en nödbromsning. Människor kan även få panik och då behövs det folk för att hålla reda på alla.

Men i övrigt tycker jag fan att folk som avslutar sina liv kan göra det med lite värdighet i hemmet, typ piller eller nåt. Det är fan inte schysst att förstöra andra människor liv på det där sättet. (Jag VET att man inte resonerar så när man står där vid vägs ände och har beslutat sig.) Men jag tycker så.
Citera
2012-01-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Tack, du verkar vettig. Jag föredrar dock Volvo när det kommer till lastbilar men det är off T.
Att så många brandmän åkte på det här kan delvis förklaras med att det säkert förelåg risk för flera trauman bland tågresenärerna.
Kör faktiskt själv volvo, haha. kontot är en gammal polares jag tog över...

Och i och med att det är på ett tåg spår är det väldigt mycket rutiner.

Anledningen för att dra 2 stationer kan vara för att man ska jorda och bryta strömmer i kraftledningara vid berörd del så att det inte är någon fara för räddningstjänsten, och sedan kan det även vara oklart för SOS vad som egentligen har hänt.
En annan sak är också att det är väldigt mycket folk på plats och det kan lätt bli rörigt och kaosartat.
Finns fler faktorer också som spelar påverkar, men inget jag orkar att rabbla upp just nu.
Citera
2012-01-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Tågolycka är stort larm tills de är på plats och vet exakta skador. Stort larm är alltid två stationer eller mer. Det kan ju bli urspårningar, olyckor inne i tåget osv vid en nödbromsning. Människor kan även få panik och då behövs det folk för att hålla reda på alla.

Men i övrigt tycker jag fan att folk som avslutar sina liv kan göra det med lite värdighet i hemmet, typ piller eller nåt. Det är fan inte schysst att förstöra andra människor liv på det där sättet. (Jag VET att man inte resonerar så när man står där vid vägs ände och har beslutat sig.) Men jag tycker så.

Är ganska säker på att man inte kör med stort larm i Attunda på det sättet, var så förut i alla fall.
Kan dock ha ändrats nu.
Citera
2012-01-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatavolvo
Är ganska säker på att man inte kör med stort larm i Attunda på det sättet, var så förut i alla fall.
Kan dock ha ändrats nu.

Kan inte säga med hundra men i Uppsala gör de det för en singelolycka (bil) så det känns ganska troligt att de skulle göra det för en tågolycka. Kan dock inte höra deras radio, vet inte om de kör RAKEL rakt av eller om det är för långt bort för scannern
Citera
2012-01-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Kan inte säga med hundra men i Uppsala gör de det för en singelolycka (bil) så det känns ganska troligt att de skulle göra det för en tågolycka. Kan dock inte höra deras radio, vet inte om de kör RAKEL rakt av eller om det är för långt bort för scannern
Förstår ditt tänk, och är icke omöjligt...

Tror dom kör med RAKEL. Kollar upp det denna vecka om jag hinner

Citat:
Ursprungligen postat av zezus
Det handlar om en kvinna till 90%.

Är en han enligt enligt en person som pratat med räddningstjänsten.
Citera
2012-01-17, 21:34
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Måste ju fan inte ha varit mycket kvar av människan om h*n fick bäras ut i en sopsäck. Bli förvandlad till köttfärs nej fy fan.
Citera
2012-01-17, 21:58
Medlem
Zalunas avatar
Pratade med en brandman om dom fick berätta könet på personen som hoppade och dom sa att det var en man. Klockan var då ca 18:50.
Citera
2012-01-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Vad tror du? Ska de ta taxi dit och taxi tillbaka fort som fan för att det t.ex. börjat brinna i ett höghus?
De tar med sig sina arbetsfordon så att de snabbt kan åka på nästa larm.

Ja precis man måste ju vara spydig i sin kommentar när man svarar istället för att nöja sig med att svara med din sista mening som är mer av normalgraden.

Jag ska säga vad jag tror, polisen spärrar av vissa delar av området och hjälper till med arbetet av kroppsdelarna, sedan tar ambulanspersonal han om resterna. Uppenbarligen hjälpte brandkåren till, men det hadde jag inte en tanke på när jag ställde min fråga.
Var du där skulle du sett hur mycket räddningspersonal det var (inklusive poliser och civilpoliser), därav min fråga.

Så kommer du med en ny spydig kommentar nu?
Citera
2012-01-17, 22:11
Medlem
audios avatar
Men släpp diskussionen om hur många bilar det är som kommer - det har väl någon jävla anledning som ni amatörer inte har någon aning om varför. Sluta spekulera i det nu.
Känns en aning irrelevant när tråden handlar om en person som har hoppat framför ett tåg (troligtvis) framför ett gäng traumatiserade tågresenärer.

Kan någon berätta mer om själva händelsen istället för vad brandkåren kör för bil eller hur många bilar ett gäng amatörer tycker det är nödvändigt att brandbilen skall använda när såna här fall inträffar? Kommer själv klicka på rapporteringsknappen nästa gång.

OnT:
Vet någon om hur många personer det var på perrongen? Jag har ingen större koll själv på tågtabellerna, men vid 16:40 - är det inte rusningstid då?
Citera
2012-01-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1988
Konstigt att dom inte har bättre påsar, det är inte direkt ovanligt med tåghopp i världen. Det borde användas tätare påsar, borde ingå i räddningspersonalens utrustning med tätare påsar.

Nu var det rätt länge sen jag hade äran att vara på ett sånt där "vått jobb",
men då hade man riktiga täta säckar, som man lade under en filt på en ambulansbår
inför avtransport. Och man körde ut åskådare från perrong och väntsal i förväg.

För övrigt anses det osnyggt och framför allt osäkert att skynda på städningen
genom att köra undan tåget. Tåget ska vara bromsat och strömlöst under insatsen.

Låter rätt otroligt att standarden skulle ha sjunkit så lågt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in